Fredrik - Jonas Inde Sara - Amanda Davin
Charles - Andreas Rothlin Svensson Larry - Jimmy Lindström
Viktor - Peter Gardiner Peter - Benny Haag
Börje - Shebly Niavarani Markus - Kalle Westerdahl
Bobo - Henrik Svalander Jarmo - Ossi Niskala
Lotta - Paula McManus Åsa - Bente Danielsson

Den svenska regissören och manusförfattaren Måns Herngren har under lång tid gjort populära filmer tillsammans med rafarkollegan Hannes Holm, och de har blivit framgångsrika för bl.a. Adam och Eva och Klassfesten. Nu är tiden inne för Måns att ensam ansvara för en film, utan Måns Herngrens hjälp. Till Allt flyter har man valt sporten konstsim, som en gång i tiden var en manlig sport men som i dagens läge nästan uteslutande utövas av kvinnor. Handlingen kretsar kring idrottaren Fredrik, som en gång i tiden var framgångsrik i innebandy men som nu har sett sina bästa dagar. Nu är han arbetslös, och tillbringar mesta delen av tiden med sitt innebandylag. Han är frånskild och hans 17-åriga dotter Sara, som är framgångsrik konstsimmare, bor hos sin mamma. Men nu ska Fredriks ex-fru flytta till London i ett framgångsrikt jobb, och till en början kan inte Sara följa med. Därför bestäms det, mot Fredriks vilja, att Sara under ett par månader ska flytta in hos Fredrik. Efter att hyreskontraktet för Fredriks innebandylag går ut, vill de sex vuxna männen hitta någonting annat att göra. En vild svensexa till en kompis tillbringas i badhuset, då de gör succé som konstsimmare. Därför bestämmer de sig för att starta Sveriges enda manliga konstsimningslag; något som inte direkt är uppskattat i samhället. Men grabbarna ger sig inte, utan riktar in sig på VM i konstsim i Berlin.

Jag har aldrig varit alltför förtjust i Måns Herngren, och med enstaka lyckade undantag, så har jag generellt haft svårt för hans form av humor. Därför hade jag inte alltför höga förväntningar på Allt flyter, men frågan är om inte den ändå är Måns Herngrens sämsta film hittills. Grundstoryn är visserligen lovande, och det borde ha gått att få en riktigt bra film under dessa förutsättningar. Men Allt flyter är tyvärr inte ett sådant exempel. Officiellt kategoriseras filmen som en komedi, och då borde man kunna förvänta sig rikliga mängder humor. Men tyvärr är den här filmen helt enkelt inte speciellt rolig. Jag skrattade inte en enda gång under de 95 minuter som filmen varar, och längre än till enstaka leenden i biofåtöljen gick det aldrig. Mer än så borde man verkligen kunna kräva av en komedi. De fåtal gånger jag ens kunnat se någonting roligt, så är det oftast allmänt osmakligt och intetsägande. Jag irriterar mig också över det stora fokuset på homosexuella tendenser och anspelningar. Kanske är jag ensam om det, men jag tycker helt enkelt inte det är speciellt roligt att driva med homosexualitet... Saken blir heller inte bättre av att storyn är lövtunn, och att hela handlingen lätt kan sammanfattas med några meningar. Det händer helt enkelt för lite, vilket gör att filmen heller inte fungerar tillfredsställande som drama. Karaktärsutvecklingen och upplägget är heller långt ifrån trovärdigt, och periodvis känns filmen ganska ryckig - det saknas helt enkelt en del nyckelscener, och händelseförloppen går iobland för snabbt fram, vilket kraftigt påverkar trovärdigheten. Att filmen också är mycket förutsägbar gör heller inte saken bättre. Bland skådespelarna är det lite varierande klass. Jonas Inde och i synnerhet Amanda Davin är utmärkta som Fredrik och dottern Sara, som båda spelar starkt och trovärdigt. Jag blev imponerad av Amanda Davin i Tur & retur 2003, men har inte sett henne i någonting mer efter det. Därför är det roligt att äntligen få återse denna mycket talangfulla och lovande skådespelerska, och jag ser fram emot att se vad hon kan åstadkomma med ett ordentligt manus och bättre regi. Skådespelarna bakom de övriga medlemmarna i konstsimningslaget gör stabila och fullt godkända rollinsatser, som inte direkt utmärker men som utan tvekan fyller sin funktion. Det är för övrigt intressant att notera att dubbningsveteranen och regissören Andreas Rothlin Svensson spelar en av dessa herrar, den måttligt skickliga Charles. Det svagaste kortet bland skådespelarna är Paula McManus i rollen Lotta, som spelar över och gör en allt annat än trovärdig rolltolkning. Men allt är inte värdelöst, och det som räddar Allt flyter från att bli helt misslyckad är en intressant och originell grundstory samt några relativt mångbottnade och intressanta rollfigurer (främst Fredrik och Sara). Filmen är också smårolig vid några tillfällen, och tiden går relativt fort. Men alltför engagerande blir det aldrig, och en komedi som man aldrig skrattar åt kan aldrig bli lyckad. Till sist väljer jag att hellre fria än fälla, och ger därför Allt flyter en mycket svag fyra i betyg, fast den kanske hade förtjänat lägre. Filmen går trots allt att se, och är nätt och jämnt sevärd. Hade jag kostat på biobiljett hade jag känt mig ganska lurad, men att hyra den på DVD eller vänta tills den kommer på TV kan den vara värd. Måns Herngren borde kunna bättre än så här, och det är tråkigt att Allt flyter blivit så pass misslyckad då den haft så goda förutsättningar med sin intressanta och annorlunda grundkoncept.

Recensionen skriven: 23 december 2008
Senast uppdaterad: 23 december 2008

Recensionen har lästs 4621 gånger av 2560 personer, sedan den 23 december 2008