Fluffy - Annika Rynger Reginald - Hans Wahlgren
Jingles - Joakim Jennefors Claire - Pernilla Wahlgren
Mamma - Annika Rynger Pappa - Johan Hedenberg
Övriga röster:
Annelie Berg Bhagavan Lasse Svensson

© Metro-Goldwyn Mayer

Änglahund 2 är, som namnet antyder, en (mer eller mindre) fristående uppföljare till Goldcrests originalfilm änglahund som gick på bio för ett antal år sedan. Till skillnad från sin föregångare är det MGM som ligger bakom denna film, tillsammans med ett antal andra företag, däribland det danska filmbolaget A-Film ApS. Det är en rolig och underhållande film som, till skillnad från de flesta andra uppföljare, faktiskt är minst lika bra som föregångaren Änglahund. Visserligen är animationen inte riktigt lika avancerad som i den första filmen, men istället är storyn mer genomarbetad och djupare.

Bakom den svenska versionen står Lasse Svenssons dubbningsbolag Eurotroll AB i Stockholm, precis som många andra videofilmer. Tyvärr är ingen av skådespelarna lika som i den första filmen, vilket är lite tråkigt. Istället hör vi bl.a. Tommy Nilsson, Pernilla Wahlgren, Hans Wahlgren och Gunnar Ernblad. De flesta röster är mycket passande, exempelvis är Tommy Nilsson mycket bra i huvudrollen. Jag har haft tillgång till den amerikanska originalversionen, och kan konstatera att de allra flesta rösterna i den svenska versionen är mycket lika sin amerikanska motsvarighet. Förvisso är Sashas röst (Pernilla Wahlgren) inte riktigt helt lik den amerikanska motsvarigheten, men det är så bra som man kan förvänta sig och även om man sett originalet tycker man absolut inte att det är irriterande. Alla skådisar talar också med stor inlevelse.

Översättningen är, i det närmaste, helt perfekt och det går inte att höra några tydliga översättningsmissar. Dialogen flyter på bra och det mesta låter naturligt på svenska. De svenska sångtexterna vid låtarna är mycket bra, och de flesta låtar är faktiskt lika bra på svenska som på engelska. Det är också imponerande att man lagt ned tid på att dubba låten på sluttexterna, som annars är vanligt att man struntar i att dubba utan tar på engelska istället. T.o.m. Disney tar ofta denna genväg. Det är därför mycket imponerande att se att Eurotroll faktiskt lagt ned tid på detta här. Slutlåten är dessutom en mycket fin låt, som sjungs av Tommy Nilsson och Pernilla Wahlgren.

Munrörelserna stämmer, för det mesta, relativt bra och det är absolut så bra som man kan förvänta sig. Nämnas bör är att denna film alltså har släppts direkt på video i Sverige, och därför har man också valt att anlita Eurotroll istället för något av de riktigt professionella dubbningsbolagen (ex. Sun Studio eller Barrefelt Produktion). Man talar inte heller om lika lång tid för dubbningsarbetet, och därför kan man inte heller förvänta sig riktigt samma kvalitet som filmer på bio. Därför är det trevligt att se att denna dubbning ändå är mycket bra, och skulle antagligen inte ha kunnat förbättras så mycket även om man hade anlita något av de stora dubbningsbolagen för bio.

Den svenska creditversionen är, om inte perfekt, så i alla fall fullt acceptabel. Röster, översättare, dubbningsbolag och andra uppgifter står utsatta i början av filmen, direkt efter de amerikanska förtexterna. Tyvärr står dock skådespelarna bara utsatt i grupp, och det står inte vem som gjort rösten till resp. rollfigur. Detta är synd, eftersom många kan tänkas vara intresserade av detta. Men det kunde trots allt vara värre - tänk bara på alla filmer där det inte står ett ord om vilka svenska röster som medverkat...

För att sammanfatta det hela, kan man nämna att dubbningen av denna film är mycket välgjord inom de flesta områden, och är faktiskt nästan på samma nivå som dubbningarna av biofilmer brukar vara, fastän vi då vanligtvis talar om helt andra dubbningsbolag, andra tidsramar och troligen helt annan budget.

Recensionen skriven: 27 november 1998
Senast uppdaterad: 27 november 1998

Recensionen har lästs 6766 gånger av 4004 personer, sedan den 5 december 2007