Robert Langdon - Tom Hanks Vittoria Vetra - Ayelet Zurer
Camerlengo Patrick McKenna - Ewan McGregor Kommendant Richter - Stellan Skarsgård
Kommissarie Olivetti - Pierfrancesco Favino Kardinal Strauss - Armin Mueller-Stahl
Chartrand - Thure Lindhardt Mr. Gray - Nikolaj Lie Kaas
Claudio Vincenzi - David Pasquesi Kardinal Baggia - Marc Fiorini

Tom Hanks & Ayelet Zurer

I den amerikanska författaren Dan Browns bästsäljande roman Da Vinci-koden, som blev till film 2006, fick vi lära känna symbolforskaren och professorn Robert Langdon. Då handlade det om dolda budskap i Leonardo Da Vincis målningar. Nu har även Dan Browns andra roman Änglar och demoner blivit till film, och även här är det Ron Howard som regisserat. Fortfarande står professor Robert Langdon i centrum, men den här gången långt ifrån Paris. Fastän boken skrevs innan och utspelas innan händelserna i Da Vinci-koden, så har filmen istället ändrats till en uppföljare. Längre än till vissa referenser till händelserna i den filmen och samma huvudkaraktär går det dock aldrig, så filmen går relativt bra att se även om man inte har sett Da Vinci-koden. CERN-laboratoriet i Frankrike har här lyckats framställa så kallad antimateria, som är mycket instabil men rätt använt kan lösa mängder av energiproblem. Problemet är bara att antimaterian snart blir stulen från laboratoriet, och fel använt kan väldigt mycket gå fel. I samband med det blir professor Robert Langdon själv kontaktad av katolska kyrkan i Rom, då de behöver hans hjälp (lite oväntat efter vad som hände i den första filmen). Påven har nyligen dött, och fyra kardinaler har valts ut som de troligaste efterträdarna till honom. Nu har dock alla fyra kardinaler blivit kidnappade, och det mesta tyder på att den uråldriga mytomspunna organisationen Illuminati ligger bakom dådet - de är inte direkt bästa vänner med den romersk-katolska kyrkan, och är nu inte efter hämnd med hjälp av både kardinalerna och den stulna antimaterian. Om de inte får sin vilja fram tänker Illuminati nu mörda de fyra kardinalerna med en timmes mellanrum, för att avsluta med att utplåna hela Vatikanstaten med hjälp av den instabila antimaterian. Nu är det upp till Robert Langdon att lösa fallet (förhoppningsvis i tid), och till hans hjälp får han vetenskapskvinnan Vittoria Vetra som arbetar på CERN-laboratoriet med antimaterian.

Jag bör först påpeka att jag inte läst boken av Dan Brown, och har heller inte för avsikt att göra det. Jag kan därför bara bedöma filmen som sådan. Jag blev inte direkt överförtjust av filmen Da Vinci-koden (vars bok jag inte heller läst), trots att det var en ganska bra film. Änglar och demoner är absolut ett steg i rätt riktning, och jag tyckte att den här filmen var markant bättre än Da Vinci-koden. Tempot har ökat, och här är det full fart hela tiden. Det är en intressant story med överlag ganska genomarbetade rollfigurer och ett manus som känns någorlunda autentiskt, trots att det i grund och botten är en ganska osannolik historia. Under många perioder är det riktigt spännande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Det här är en lite mer slätstruken film än Da Vinci-koden, och den är inte fullt lika rörig och invecklad som den var. Fortfarande finns det ganska många rollfigurer och man får inte fullt grepp om alla dessa, men det är ändå betydligt lättare att hänga med i svängarna. Man förstår tillräckligt mycket för att fatta hur det mesta hänger ihop, och därför har även filmen blivit mer tacksam att titta på. Det tycker jag är positivt, då föregångaren var mer än lovligt invecklad. Det var bara vid enstaka tillfällen som jag störde mig över att jag inte förstod allt, vilket jag gjorde nästan hela tiden under Da Vinci-koden. Därför verkar det troligt att manusförfattarna bättre har tagit tillvara på det faktum att inte alla har läst böckerna, utan har gjort ett mer självständigt verk som inte kräver befintliga kunskaper för att kunna uppskattas. Visuellt är det en storslagen och häftig film, med bra foto och scenografi som känns autentisk. Många av interiörerna är inspelade i studio i USA istället för i Vatikanstaten, men det ser ändå förvånansvärt äkta ut och därför blir det lätt att leva sig in. Skådespelarna är överlag bra, och Tom Hanks gör återigen en utmärkt rolltolkning som Robert Langdon. Även den tämligen obekanta israeliska skådespelerskan Ayelet Zurer är mycket lyckad som Vittoria Vetra, och Stellan Skarsgård är som vanligt bra. Jag blev inte riktigt lika förtjust i Ewan McGregor, som visserligen gör en bra rolltolkning men periodvis gör ett lite blekt och stelt intryck som Camerlengon (en form av kammarherre inom romersk-katolska kyrkan) Patrick McKenna. Ewan är helt enkelt inte lika bra som han brukar vara.

Det största problemet med Änglar och demoner är att filmen lider av vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och ibland blir det mer komplicerat än vad som vore nödvändigt. Storyn hade gärna fått förenklas ytterligare lite, även om det absolut är ett stort steg i rätt riktning gentemot Da Vinci-koden. Ibland går det också lite väl snabbt framåt, och ett något lugnare tempo hade sannolikt varit att föredra. I synnerhet slutet känns lite väl hastig, vilket påverkar trovärdigheten. Det här är ett tudelat problem, för samtidigt som tempot ibland är aningen högt så är filmens längd också i längsta laget - särskilt mycket längre än de 2 timmar 18 minuter som filmen varar hade i alla fall inte jag så gärna orkat sitta i en biosalong. Tiden går ganska fort, men samtidigt kan man inte förneka att det är i längsta laget att sitta så länge i en biograf. Därför är jag inte säker på exakt vad som hade kunnat göras åt detta. Man kan också anmärka på att tittarna den här gången i många avseenden ligger steget före rollfigurerna, och därför blir det inte samma tankemoment som i Da Vinci-koden. Det har helt enkelt blivit en något mer enkelriktad och slätstruken thriller, på gott och ont. Fortfarande förekommer dock vissa villospår, men inte i samma utsträckning som i föregångaren. Jag är också något osäker på slutet, som visserligen är oväntat och oförutsägbart men känns lite väl osannolikt. Jag är heller inte helt nöjd med den enda kvinnliga rollfiguren Vittoria Vetra, som blivit lite väl endimensionell och egentligen inte får alltför mycket att arbeta med. I grund och botten är det en intressant karaktär, men hon utnyttjas inte lika mycket som hade varit önskvärt. Så visst hade Änglar och demoner kunnat bli bättre, men det är ändå en riktigt bra film som upplevs som bättre och mer genomarbetad än dess föregångare, och där det är betydligt färre irritationsmoment. Det är långt ifrån något mästerverk, men är en snyggt filmad och spännande film, som förblir engagerande och intressant från första till sista bildruta. Därför är den väl värd att se för de allra flesta, även om man inte tyckte om Da Vinci-koden, och en stark sjua känns som det mest rättvisa betyget.

Recensionen skriven: 12 maj 2009
Senast uppdaterad: 13 maj 2009

Recensionen har lästs 4801 gånger av 2731 personer, sedan den 12 maj 2009