Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar bara steg 1 (fast viss tveksamhet råder)
Scarlett - Perdita Weeks George - Ben Feldman
Benji - Edwin Hodge Papillon - François Civil
Souxie - Marion Lambert Zed - Ali Marhyar
La Taupe - Cosme Castro Reza - Hamid Djavadan

Doktoranden och symbolforskaren Scarlett Marlowe har efter en "utflykt" till Iran hittat ledtrådar om var den mytomspunna De vises sten - den sten som enligt legenden kan förvandla metaller till guld och åstadkomma evigt liv - egentligen finns. Hennes pappa ägnade hela sitt liv åt att leta efter De vises sten, och nu tänker Scarlett gå i hans fotspår. Men för att kunna tolka ledtrådarna måste man kunna arameiska, vilket är ett av fåtalet språk som Scarlett inte behärskar, och därför måste hon ta hjälp av sin klaustrofobiske kompis George. De får reda på att De vises sten ska finnas långt under jorden under alkemisten Nicolas Flamels hem i Paris, och enda möjligheten är därför att ta sig till en avspärrad och förbjuden del av katakomberna som sträcker sig under hela Paris - tunnlar som sedan 1700-talet använts som begravningsplats, och där uppskattningsvis sex miljoner lik finns. Det är förstås varken lätt eller riskfritt, och därför måste de söka hjälp av den mystiske experten Papillion och hans team, som vet precis hur man hittar i katakomberna. Dokumentärfilmaren Benji filmar allt som händer medan de beger sig ner i de smala och slingrande gångarna för att hitta De vises sten...

Just när man trodde att det var slut med alla Blair Witch Project-kopior kommer här ännu en. As Above, So Below har en intressant och kul premiss, och att låta en skräckfilm utspelas i katakomberna under Paris är en utmärkt idé - det är trots allt svårt att hitta en mer klaustrofobisk miljö för en film. Filmen som sådan är dock måttligt originell, och i stil, känsla och story finns bland annat stora likheter med Instängd; fast inte riktigt lika bra som den. Men det här är ändå en bättre film än jag hade väntat mig, och är engagerande och obehaglig. Trots den närmast bisarra premissen tar filmteamet allting på fullaste allvar, och här finns ingen humor alls. Men det är faktiskt till filmens fördel, för då manusförfattarna själva verkar tro på idén så blir det till sist så att även vi tittare gör det. Det är fascinerande och fängslande, och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt.

Det är lätt att leva sig in i situationerna, och för en gångs skull används konceptet med skakig handkamera till filmens fördel; så att det faktiskt känns som att man själv är på plats i katakomberna. Det fungerar riktigt bra, och det har blivit både spännande och intressant. Det är en obehaglig och bitvis läskig film, som börjar milt obehaglig men därefter blir mer och mer otäck ju längre filmen pågår. Förväntar man sig en riktigt otäck skräckfilm lär det här dock bli en besvikelse, för det finns betydligt mer otäcka filmer än denna; däribland exempelvis just Blair Witch Project och Instängd. Här rör det sig om ett fåtal "hoppa till"-skräckinslag, men annars går det inte längre än till en krypande obehagsstämning och spänning. I och för sig inget fel med det, och periodvis är filmen riktigt obehaglig - men likväl är det mer obehagligt än läskigt.

Filmen har onekligen sin beskärda del av logiska luckor, och försöker man att tolka allting bokstavligt lär man inte bli överförtjust. Men bara man är beredd att koppla bort verkligheten en stund, så är As Above, So Below en bra film. Det är en ganska invecklad och intelligent historia, med en hel del symbolik och framförallt många referenser till Dante; så är man insatt i "Divina Commedia" har man en stor fördel när det gäller att förstå och uppskatta den här filmen. Det är också trevligt med en stark, självsäker och modig kvinnlig huvudroll i en skräckfilm (eller i vilken film som helst); det händer alltför sällan. Nog för att Scarlett i mina ögon ibland går över gränsen från modig till dumdristig, men det är ändå en intressant rollfigur som man tycker om. Men jag hade definitivt inte varit lika modig som henne i en sådan situation...

Filmen fungerar dock bäst under den första halvan, då allting kretsar kring klaustrofobi och att klara av att hitta i gamla katakomber. Under den andra halvan börjar filmen att blanda in övernaturliga inslag och ett och annat monster - då blir det genast lite svårare att ta filmen på allvar, och framförallt mot slutet blir det mer än lovligt långsökt och invecklat. Det är också synd att tittarna aldrig får en chans att själv fundera ut de invecklade ledtrådarna under filmens gång, för det klarar Scarlett av på nolltid som själv listar ut allting; långt innan någon tittare ens har en chans att komma på något. Flera av rollfigurerna har också blivit endimensionella, och det är egentligen bara Scarlett och George som hinner få några nämnvärda nyanser och som man hinner lära känna någorlunda väl. Det är lite synd, då man inte bryr sig lika mycket om vad som händer med rollfigurer som man knappt ens vet namnet på.

Fotot är utmärkt med ett effektivt bildspråk, och det faktum att filmen faktiskt är inspelad i katakomberna under Paris på riktigt ökar onekligen både realismen och känslan. Det här är mig veterligen den första filmen någonsin som är inspelad i Paris katakomber, och de lik/skelett man ser är också autentiska sådana. För en gångs skull används tekniken med skakig handkamera på ett naturligt sätt, utan att det upplevs konstlat; i och med att kamerorna sitter monterade på personernas pannlampor. Det bidrar till en effektiv klaustrofobisk känsla, och är väl ärligt talat också det enda realistiska sättet att kunna filma i smala katakomber där man knappast rymmer en massa kameramän.

Skådespelarinsatserna är ganska bra, fastän det till största delen rör sig om relativt okända skådespelare. Perdita Weeks är ett riktigt fynd i huvudrollen som Scarlett, och spelar naturligt och trovärdigt helt utan överspel och konstlade manér. Hon är faktiskt väldigt bra, och har alla möjligheter att komma långt inom branschen. Ben Feldman, den troligtvis mest välkända i ensemblen och känd från bl.a. Mad Men och Drop Dead Diva, är riktigt bra som George och gör allt som går av rollfiguren. Debuterande Marion Lambert är bra som Souxie, men får tyvärr inte mycket att arbeta med i den här begränsade rollen. Detsamma gäller Edwin Hodge, som mest agerar kameraman och därför inte syns så ofta, men som ändå fungerar ganska bra som Benji. Jag blev tyvärr inte lika imponerad av François Civil, som känns lite stel och opersonlig som Papillon.

As Above, So Below är en intelligent och ganska djupsint film, som är obehaglig och välgjord samtidigt som den lider av en del logiska luckor och en lite väl långsökt premiss. En film som både är intelligent och samtidigt ologisk - låter det logiskt...? Kanske inte, men i vilket fall som helst är denna lågbudgetfilm ganska lyckad och förblir engagerande och spännande. Då filmen inte direkt fått någon lysande kritik hade jag mina farhågor, men jag blev positivt överraskad och det här är en film väl värd att se för alla som tycker om skräckfilmer som mer går ut på obehagsstämning än på "hoppa till"-effekter eller blod. Visst hade den kunnat bli bättre, men det är ändå en lyckad film som förtjänar en stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 1,85:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på sju andra språk. Dessutom finns syntolkning på engelska, vilket förstås är värdefullt för synskadade i engelskspråkiga länder; men i Sverige är det väl mer tveksamt hur många synskadade som faktiskt kan engelska obehindrat. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 15 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än merparten av alla Blu-Ray-filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Översättningen är bra, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval eller att en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild eller lämnar menyn på i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen.

Det enda bonusmaterialet som finns är en kort bakom kulisserna-dokumentär på fyra minuter, som bl.a. består av intervjuer med filmteam och skådespelare. Vi får veta en del matnyttigt om inspelningen, men med en så kort längd hinner inslaget inte gå i närheten av tillräckligt på djupet utan förblir ganska ytlig med bara aningen intressant information. Det känns uppenbart att det här inslaget är gjort i PR-syfte inför premiären, och därför blir det också ganska kortfattat och ytligt. Inslaget har tyvärr ingen skandinavisk textning, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 3163 gånger av 1746 personer, sedan den 7 april 2015