Angela - Heather Graham Curtis - Jerry O'Connell
Danny - John Corbett Sylvia - Katie Finneran
Mary - Lara Flynn Boyle Raphy - Brian Sills
Ella - Peggy Roeder Dr. Taylor - Anthony Starke
Mrs. Jenkins - Heather Prete Candy - Sherry Shaoling
Meghan - Jessica Zorn Ryan - Jaiden Hidalgo

Angela och Curtis har varit gifta i flera år, men Angela vill definitivt inte ha barn och därför har de alltid dubbla kondomer (!) när de har sex. Hon är en framgångsrik karriärskvinna, som arbetar som projektledare på en reklambyrå och hoppas att hennes chef ska befordra henne till vice VD. Hennes senaste projekt är en stor annonskampanj för parfymer för gravida kvinnor, men att presentera projektet är inte lätt då hon har väldiga problem med magen och inte lyckas att behålla någon mat. Curtis är en framgångsrik civilrättslig advokat, som tycker om att ta sig an moraliskt tvivelaktiga fall och krossa äktenskapsförord. Men problem uppstår när Angela till sin stora chock upptäcker att hon är gravid; något hon verkligen inte vill. Hon berättar det för Curtis, som med lite "hjälp" från sin bästa vän Danny börjar fundera över hur det är möjligt när de alltid använt dubbla preventivmedel. Angela å andra sidan blir övertygad om att Curtis är otrogen när hon råkar bevittna en av hans kvinnliga klienter som "hoppar på" honom. Och missförstånden fortsätter, samtidigt som Danny och hans fru Sylvia separerar då hon fått nog av hans många otroheter...

Det här är inte direkt någon originell eller nyskapande film, och det finns heller inget större djup. Men detsamma kan förstås sägas om 90% av alla komedier, så det i sig är inget problem. Jag tycker ändå om grundstoryn, som är kul och lite annorlunda. Då allting här kretsar kring ett enkelt missförstånd påminner filmen tematiskt och stilmässigt en del om den gamla klassiska 1970-talskomediserien Three's Company (och dess senare svenska version En fyra för tre på 1990-talet). Fast tyvärr är Baby on Board inte fullt lika rolig som de serierna, och lyckas även att gå för långt vid några tillfällen.

En del av humorn är minst sagt osmaklig och känns mer pinsam än rolig. Därför blir en del scener inte alls så roliga som manusförfattarna faktiskt tänkt sig. Men det här är en väldigt ojämn film, för somliga scener är riktigt roliga och vid några tillfällen skrattar man rejält. Några av de humoristiska scenerna är oerhört lyckade, och då får man skratta gott. Vid många andra scener går det inte längre än till småfniss eller leenden, och i en del fall inte ens det. Det känns nästan som att manusförfattarna kastat in så många skämt de kunnat komma på, utan vidare funderingar på om de verkligen håller i längden eller ens passar in i samma film. Därför blir ungefär 15% av humorn riktigt rolig, 15% helt poänglös och resterande 70% lite lagom smårolig. Det är sällan jag skådat en så pass ojämn film, och det gör att jag känner mig lite kluven till filmen som helhet. När humorn fungerar är det riktigt kul, men när den inte alls gör det så blir det ibland väldigt pinsamt och nästan tråkigt. Men filmen förblir ändå engagerande och underhållande, och tiden går relativt fort. Det finns en viss charm, och förutom några få misslyckade scener har man ändå trevligt när man ser den.

De flesta av rollfigurerna har tyvärr inte blivit alltför mångbottnade, utan många känns mer eller mindre endimensionella. Angela känns till en början som mer än lovligt naiv, som inte ens kan tänka tanken att hon kan tänkas vara gravid; något som känns övertydligt uppenbart för oss alla andra. Men hon lugnar sig lite grand senare, och blir ändå en sympatisk karaktär med stark personlighet. Jag känner mig lite kluven till Curtis. Privat känns han som en relativt normal och sympatisk människa, men yrkesmässigt lämnar hans beteende en hel del övrigt att önska. Jag är heller inte helt förtjust i att filmmakarna vill få oss att tycka att han är en perfekt man, när han som advokat tar sig an minst sagt tveksamma fall och verkar älska att representera rena rama avskum. Det är inte nödvändigtvis något större problem, och jag satt och väntade på att Curtis till sist skulle komma att inse vad han hållit på med och ändra åsikt. Men mycket till sådan omvändning sker inte, och det känns lite märkligt. Det är inget enormt problem och för en komedi kan jag ändå acceptera ganska mycket. Därför hade det inte gjort något om filmen bara varit roligare. Då är det betydligt värre ställt med kompisen Danny, som framstår som det mest manschauvinistiska och sexistiska som världen någonsin skådat, och helt utan försonande egenskaper. Hans fru Sylvia förblir endimensionell och helt utan djup, men framstår åtminstone som en vettig människa.

Filmen innehåller också en del trovärdighetsproblem och logiska luckor, även inom filmens egen premiss, men det gör inte så mycket vid lättsamma komedier. Det största problemet med Baby on Board är istället att det blir för tunt att bygga upp en hel långfilm på ett enda litet missförstånd, och allting har skruvats några varv för mycket. Vid halvtimmeslånga komediserier är det inget problem med små obetydliga missförstånd som spårar ur, och då hinner det aldrig bli jobbigt. Men att försöka dra ut det till en och en halv timme är inte helt oproblematiskt, och därför blir det ibland lite för mycket av det goda och det känns som en del avsiktligt subtil dialog för att inte Angela och Curtis ska förstå varandra. Även fast man har trevligt hela tiden, så beror nog många av filmens mindre lyckade humoristiska inslag på just det faktum att det hade behövts något mer för att bygga upp en hel film på. Till viss del känns Baby on Board ungefär som ett halvtimmeslångt avsnitt av exempelvis Three's Company som dragits ut till tre gånger speltiden. Visserligen med en del riktigt roliga och lyckade scener som följd, men även med en del mindre nödvändiga.

Fotot är fullt funktionellt, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Heather Graham är som vanligt utmärkt som Angela, och spelar övertygande och med utmärkt komisk tajming. Hon gör allt som går av det begränsade manuset, och gör ändå en ganska minnesvärd insats. Jerry O'Connell, för de flesta antagligen mest känd från Jordan rättsläkare, spelar ganska bra och gör vad han kan av manuset. Men då han bibehåller nästan exakt samma minspel och gester som i just Jordan rättsläkare kunde jag inte låta bli att se inspektör Woody Hoyt framför mig när jag såg filmen; och med tanke på att Jerry trots allt varit med i många filmer genom åren är det ett tecken på att något inte är som det ska. John Corbett spelar över ganska påtagligt som Danny och lyckas inte riktigt att övertyga, medan Katie Finneran är bra som Sylvia. Det är också kul att återse Lara Flynn Boyle, för de flesta mest känd som Donna i Twin Peaks; men även om hon spelar riktigt bra, så kan man inte längre se någon större utseendemässig likhet med hennes glansdagar i den serien.

Baby on Board har en kul grundstory och är bitvis riktigt lyckad, men har tyvärr dragits ut lite för mycket och har därför blivit ganska ojämn i sin humor. När det är roligt så är det väldigt roligt, men ibland känns det ärligt talat helt poänglöst. Det är lite tråkigt och jag hade väntat mig mer av den här filmen, som trots allt har en genre och stil som jag brukar tycka om. Men det är ändå en fullt sevärd och underhållande film, och betygsmässigt når den upp till en stabil sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men tyvärr bara finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt om än inte direkt förvånande för en film som släppts direkt på DVD.

Recensionen skriven: 17 oktober 2011
Senast uppdaterad: 18 oktober 2011

Recensionen har lästs 3540 gånger av 2019 personer, sedan den 17 oktober 2011