Kortfattade recensioner

Emilia Colibiu - Katia Pascariu Eugen Colibiu - Stefan Steel
Rektorn - Claudia Ieremia Fru Lucia - Olimpia Malai
Löjtnant Gheorghescu - Nicodim Ungureanu Marius Buzdrugovici - Alexandru Potocean
Herr Otopeanu - Andi Vasluianu Prästförälder - Gabriel Spahiu
Axinte - Florin Petrescu Blond nudistförälder - Oana Maria Zaharia
Paula Dunker - Paul Dunca Mormor - Ana Ciontea

Emi Cilibiu är historielärare på en gymnasieskola i Rumänien, och spelar en dag in ett sexband med sin man Eugen där de ägnar sig åt avancerade sexuella aktiviteter. Eugen lägger upp klippet på en privat webbsajt, men därefter dröjer det inte länge förrän hela deras sexvideo har spridits till alla möjliga sexsajter på nätet. Det tas inte emot väl av skolans övriga personal och av föräldrarna till eleverna, som finner det otroligt opassande och till varje pris vill få Emi avskedad. Hon får "försvara" sig på ett föräldramöte lätt förtäckt till rättegång, där föräldrarna anklagar henne för såväl barnpornografibrott som att prata om Förintelsen i negativ dager i skolan och att ligga bakom judiska konspirationer i samhället...

Det här är en av de märkligaste filmer jag sett på länge. De första fem minuterna är oerhört explicita, då vi får se sexscener i extrem närbild på ett sätt som man aldrig brukar se i spelfilmer - det är rentav rena rama porrfilmen, även om det inte varar så länge. Sen följer tre olika delar, varav den första och tredje följer någon slags röd tråd. Däremellan kommer ett parti på 25 minuter med en slags intellektuell associationslek om paralleller, rumänsk dubbelmoral och annat. Det är ett långt inslag helt utan handling, som består av ord som presenteras följt av någon slags citat, fakta eller annat. Det har i stort sett ingenting överhuvudtaget med handlingen att göra, och även fast det börjar ganska kul så pågår det på tok för länge för sitt eget bästa. Hade man kunnat begränsa den delen till max 5 minuter så hade det kunnat ha sin relevans här, men att genomlida 25 minuter av det här är minst 20 minuter för länge...

Om man bortser från den alldeles för utdragna och tråkiga andra delen är det en ganska bra film, som är vågad, annorlunda och tänkvärd - framförallt fungerar det ganska bra som satir, för att visa på dubbelmoral, konspirationsteorier och annat. Det finns absolut en poäng, men det är den tredje delen som är överlägset bäst. Det urspårade föräldramötet lyckas att sammanfatta de flesta vanliga konspirationsteorier, fördomar, dubbla måttstockar, dubbelmoral och annat som existerar idag - både i Rumänien och tyvärr även i resten av världen. Hade hela filmen varit som den tredje delen hade jag blivit riktigt nöjd, men den första är tyvärr ganska långsam som mest går ut på att Emi går runt Bukarest och pratar. Och den andra är som sagt nästan helt meningslös.

Överlag är det ganska roligt, tänkvärt och engagerande, med en vass satir men som kanske snabbt kommer upplevas daterad - allt tjat om munskydd i var och varannan scen lär förmodligen helt tappa sin mening samma sekund som pandemin är över. Till råga på allt får vi inte ens veta hur historien slutar, utan efter de här tre delarna får vi se tre olika tänkbara slut utan något avslöjande vad som "egentligen" hände. Det rör sig om två hyfsat sannolika slut och ett totalt urspårat slut som närmast kan beskrivas som en korsning mellan Marvels filmer och porrfilmer (!). Kanske skrattar de åt det här i Rumänien, men för mig blev det på tok för mycket...

Bad Luck Banging or Loony Porn är en väldigt udda och originell film, som är vågad, satirisk och tänkvärd. Det är ingen film man ska ta på alltför stort allvar, utan det är som satir den verkligen fungerar. Och som sådan är framförallt den tredje delen och till viss del även den andra ganska lyckade. De alternativa sluten har jag lite svårt för, och den märkliga andra delen med 25 minuter helt utan handling eller röd tråd har jag ännu svårare för. Om det inte hade varit för den delen, som drar ner helhetsintrycket en hel del, så hade det här varit en ganska lyckad film - välspelad, engagerande, rolig och framförallt med satir av det allra vassaste slaget.

Men 30 minuter av en promenad då Emi pratar med de hon möter plus 25 minuter med den märkliga associationsleken/uppslagsverket blir lite för mycket, plus att jag inte är helt förtjust i att tvingas genomlida ett fullt samlag i extrem närbild - vågade inslag i all ära, men det tjänar inte riktigt något till då poängen har gått fram redan efter 15 sekunder. Kort sagt är det här en väldigt svår film att betygsätta, där somliga lär älska den och minst lika många lär hata den. Jag ställer mig någonstans mitt emellan, och nöjer mig med en svag sexa - och att den ändå får så pass högt betyg är främst den tredje delens förtjänst.

Recensionen skriven: 9 februari 2022

Recensionen har lästs 1110 gånger av 610 personer, sedan den 9 februari 2022