Alan - Zach Galifianakis Doug - Justin Bartha
Teddy - Mason Lee Mr. Chow - Ken Jeong
Tracy - Sasha Barrese Lauren - Jamie Chung
Kingsley - Paul Giamatti Sid Garner - Jeffrey Tambor
Fohn - Nirut Sirichanya Sig själv - Mike Tyson
Tatuerings-Joe - Nick Cassavetes Stephanie - Gillian Vigman

Den amerikanska New York-baserade producenten, manusförfattaren och regissören Todd Phillips har i första hand koncentrerat sig på förhållandevis lättsamma komedier, och ligger bl.a. bakom filmer som Road Trip, Old School och Starsky & Hutch. 2008 regisserade han succékomedin Baksmällan, och nu är det dags för en uppföljare till den filmen. Todd har regisserat även denna gång, men manusförfattarna är utbytta och nu har Todd själv skrivit manus tillsammans med Craig Mazin och Scot Armstrong. Det har gått några år sedan händelserna i den första filmen, och nu är det tandläkaren Stu som ska gifta sig med sin nya flickvän Lauren. Bröllopet ska ske i hennes föräldrars hemland Thailand, och därför reser hela gänget dit. Stu har efter händelserna i den första filmen klokt nog bestämt sig för att hoppa över svensexan, utan nöjer sig med en frukostlunch med killgänget. På kvällen innan bröllopet blir han dock övertalad att som hastigast ta en drink på stranden tillsammans med Doug, Phil, Alan och Laurens lillebror Teddy. Det borde han inte ha gjort, för morgonen därpå vaknar gänget upp på ett okänt hotell någonstans i Bangkok i dåligt skick. Stu vaknar upp med tatueringar i ansiktet, det finns en apa i hotellrummet och värst av allt; Teddy är spårlöst försvunnen. Och givetvis kommer ingen ihåg någonting av gårdagskvällen, och därmed heller inte var Teddy kan tänkas vara...

Baksmällan var en ganska bra film, även fast jag inte tycker det var samma mästerverk som de flesta andra i världen velat göra gällande. Därför var jag försiktigt optimistisk inför Baksmällan - Del 2, och till stor del infriades mina förväntningar. Det är ganska kul och underhållande, och filmen är rolig. Man får skratta då och då, men precis som i den första filmen är det långt ifrån någon enorm skrattfest. Storyn är dock intressant och hänger ihop logiskt någorlunda väl.

Problemet är att det mesta känns som en upprepning av den första filmen, och det är ungefär samma slags händelser och förvecklingar som väntar och dessutom med till största delen samma rollfigurer. Självklart kan inte en uppföljare bli nyskapande, men man borde kunna förvänta sig någon form av nya begrepp så att det faktiskt tillför någonting nytt som inte den första filmen hade. Flera skämt och en del av situationerna känns som rena rama kopian av Baksmällan, även om det i ärlighetens namn också finns en del nya beståndsdelar och ett delvis fräscht grepp. Det finns även en del komiska element som känns allmänt smaklösa, och som går lite för långt och känns som slag under bältet. Det gäller bl.a. den väldigt stereotypa bilden av asiater, som bitvis nästan ger ett rasistiskt intryck; lite egendomligt med tanke på att thailändska produktionsbolag också varit inblandad i inspelningen av filmen. Det får tyvärr till följd att det bitvis känns tröttsamt, även om det mellan varven är riktigt underhållande och kul.

Ett minst lika stort problem är för mig istället att Alan blivit en väldigt överdriven och påfrestande rollfigur, som är väldigt svårt att känna något annat än irritation över. Visserligen var ju Alan en tillspetsad och ganska extrem rollfigur redan förra gången, men här går det ännu längre och han blir helt omöjlig att sympatisera med. Det är en sak om en rollfigur är excentrisk och udda, men en helt annan om han är irriterande och allmänt påfrestande. Doug lyser med sin frånvaro under merparten av filmen, och istället blir det bara Phil och Stu som blivit någorlunda mänskliga och som går att tycka om. Precis som senast har de flesta kvinnliga rollfigurer blivit endimensionella och outvecklade, och det känns tråkigt. Både Tracy och Lauren medverkar bara i ett fåtal scener, och här finns inte ens någon motsvarighet till den så intressanta prostituerade kvinnan i den första filmen (Jade). Självklart är det ingen som ser på en sådan här lättsam komedi för djupa karaktärsbeskrivningars skull, men när filmen trots allt inte är så jätterolig så får man tid att tänka på sådant. Det är roligt ibland och jag skrattade hyfsat ofta, men det är långt kvar till exempelvis bröderna Farrellys lyckade "tokroliga" stil.

Filmen har ett effektivt bildspråk och en del fina vyer inspelade i Thailand. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och både Bradley Cooper, Ed Helms, Justin Bartha och Zach Galifianakis spelar övertygande och trovärdigt. Alla i ensemblen har också övertygande personkemi, och man känner och ser att de verkligen har trevligt ihop. Det förstärker helhetsintrycket, och ger filmen en mer trovärdig känsla än vad storyn ger skäl till.

Baksmällan - Del 2 innehåller några nya och lyckade beståndsdelar, men till största delen är det mer eller mindre samma handling som senast. Något annat kanske man inte borde förvänta sig, men det är svårt att bli riktigt imponerad över en film som känns så pass upprepande. Dock uppskattar jag att tempot är högre än senast, och den här filmen känns inte lika seg och utdragen som jag upplevde Baksmällan som. Det här är absolut en underhållande och ganska rolig film, men också förhållandevis lättförglömlig. Betygsmässigt når det upp till en stark sexa, vilket är något lägre än jag gav den första filmen men dock ingen alltför stor skillnad.

Recensionen skriven: 25 maj 2011
Senast uppdaterad: 25 maj 2011

Recensionen har lästs 3755 gånger av 2078 personer, sedan den 25 maj 2011