Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Sergio G. Sánchez
Svensk distributör: PAN Vision AB
Laura - Belén Rueda Carlos - Fernando Cayo
Simon - Roger Príncep Pilar - Mabel Rivera
Benigna - Montserrat Carulla Enrique - Andrés Gertrúdix
Professor Leo Bálaban - Edgar Vivar Laura som barn - Mireia Renau

Den mexikanska regissören och manusförfattaren Guillermo del Toro tillhör en av Mexicos mest framgångsrika sådana, och är i Sverige troligen mest känd för den Oscarsbelönade Pans labyrint. Inte lika känt är att han också är producent, och har som producent arbetat med ett flertal filmer som han inte själv regisserat. En av dessa är den huvudsakligen spanska Barnhemmet, som regisserats av den debuterande Juan Antonio Bayona. I filmens centrum står Laura, en kvinna som växte upp på ett barnhem för föräldralösa barn. Hon hade turen att bli adopterad, och fick därför lämna barnhemmet efter en tid - något som tyvärr inte gällde de flesta andra. Numera har hon och hennes man Carlos flyttat till det huset som en gång i tiden tillhörde det sedan länge nedlagda barnhemmet. De har adopterat en HIV-positiv 7-årig pojke, och har för avsikt att starta upp det gamla barnhemmet för att ta hand om handikappade barn. Adoptivpojken Simon verkar ha god fantasi, och tillbringar merparten av sin tid med låtsaskompisar. Han lyckas till och med att rita av låtsasvännerna detaljerat, och har namn på allihopa. Efter ett gräl mellan Laura och Simon under invigningsfesten till det nya barnhemmet, så försvinner Simon spårlöst. Trots att månaderna går, så lyckas vare sig Laura och Carlos eller polisen att hitta några spår av pojken. Dessutom börjar underliga saker att hända i huset - Laura känner av främmande personers närvaro i huset, och det förekommer oförklarliga läten i huset. Och kanske var det inte enbart låtsasvänner som Simon hade kontakt med...

Att bygga upp skräckfilmer eller rysarthrillers kring nedlagda barnhem låter inte alltför originellt, och alla som varit med ett tag vet att det sällan är roligt med gamla barnhem. Barnhemmet sticker dock ut från mängden, och är inte alls så lik andra filmer som det kan låta. Det har blivit en relativt originell och annorlunda film, som är oförutsägbar och innehåller ett flertal överraskningar. Trots att Guillermo del Toro "bara" varit producent, så känner man trots allt igen hans stil, och visuellt är filmen intressant och storslagen. Fotot ät snyggt, och både bildkomposition och ljussättning är avancerad där det syns att de ansvariga tänkt på varje detalj. Ljudet har också fått mycket uppmärksamhet, och både musik och ljudeffekter är perfekt placerade och förhöjer den obehagliga känslan. Även handlingen är intressant, och även fast jag generellt föredrar realistiska och jordnära filmer, så måste jag medge att den här storyn överlag fungerar bra. Filmen har en riktigt lyckad blandning mellan drama, thriller och rysare. Generellt är det en dramathriller, och någon jättehemsk film är det inte. Men vissa perioder, i synnerhet den sista dryga halvtimmen, är riktigt otäcka och obehagliga - vid några få tillfällen hoppade jag rakt upp. De flesta rollfigurer har blivit relativt mångbottnade och genomarbetade, och i synnerhet Laura känns mycket mångbottnad och mänsklig. Det är inte lika gott ställt med hennes man Carlos, som blivit ganska endimensionell och intetsägande. Alltför mycket om honom får vi inte veta, och det är beklagligt även fast det inte är något enormt problem. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och i synnerhet Belén Rueda imponerar stort som Laura, och gör en både stark och trovärdig rolltolkning. Det största problemet med Barnhemmet är istället att det helt enkelt blivit för mystiskt och oförklarligt. Några definitiva besked får vi aldrig, och när filmen slutar är det ett flertal obesvarade frågor som lämnats i luften. Jag betvivlar inte att det förmodligen finns tankar bakom allt, men det har helt enkelt blivit för subtilt och intetsägande. Det verkar som att regissören och manusförfattaren, i ett försök att undvika övertydlighet, istället har gått för långt åt andra hållet och gjort hela filmen för subtil och mystisk. Även om man tittat på filmen med stor uppmärksamhet och detaljsinne, så lär man ändå inte förstå allting. Det är säkerligen fullt avsiktligt gjort - mystik brukar ju fungera bra, och det kan vara positivt med tvetydiga handlingar som går att tolka på två sätt. Men då bör det rimligen åtminstone finnas tydliga ledtrådar på vad som egentligen händer. Här är det oftast inte det, utan ett antal delar förblir oförklarliga. Det känns som några logiska luckor, och en del aspekter lyckas åtminstone undertecknad inte att hänga ihop. Det är mycket möjligt att det finns subtila ledtrådar till allting, så om man ser om filmen kanske jag skulle upptäcka detaljer som jag missade första gången. Men samtidigt tycker jag inte att filmer ska vara så tvetydiga och luddiga, så att det faktiskt behövs att se om den flera gånger för att förstå hur manusförfattaren egentligen tänkt. Tyvärr sänker det här helhetsintrycket en del, och hade filmen bara erbjudit några fler logiska förklaringar så hade det blivit en riktig höjdare. Länge tyckte jag också att det var en mycket bra film, men mot slutet blir det helt enkelt för många oförklarade detaljer, och jag blev både irriterad och frustrerad när sluttexterna började rulla. Därför kan jag tyvärr inte ge Barnhemmet mer än en svag sjua, trots att den med bara några till förklaringar absolut hade förtjänat en åtta. Men fortfarande är det utan tvekan en bra film, som är väl värd att ses för de allra flesta. Det är en spännande och obehaglig film, som utnyttjar mörka utrymmen och stora hus på ett ypperligt sätt och som visuellt är en imponerande upplevelse. Men den hade helt enkelt kunnat bli betydligt bättre än den faktiskt blev.

Recensionen skriven: 3 mars 2009
Senast uppdaterad: 4 mars 2009

Recensionen har lästs 4013 gånger av 2152 personer, sedan den 3 mars 2009