Märta - Meta Velander Lisa - Claudia Galli
Karin - Anki Lidén Erik - Lars-Erik Berenett
Ingela - Anne-Li Norberg Ulla - Klara Zimmergren
Katja - Ida Engvoll Martin - Emil Almén
Tina - Hanna Alström Mia - Tove Edfeldt
Läkaren - Nina Gunke Receptionisten - Lena-Pia Bernhardsson

Bosse har precis gått i pension från sitt jobb som bildlärare på en grundskola. Han har dessutom precis skilt sig från sin fru som träffat en ny och yngre man, och hans relation med deras dotter Lisa är inte världens bästa. Lennart är rektor på samma skola, och anser sig vara oemotståndlig för damerna trots att han börjar närma sig 60. Han stöter gärna på allt och alla; och det faktum att han faktiskt är gift tycker han inte är särskilt viktigt i sammanhanget. Han får en chock när han får beskedet att han har prostatacancer. Anders är sjukpensionerad, men gör allt för att pitcha in sin "suveräna" idé till ett nytt tävlingsprogram i TV till TV-bolagen - och han anser sig vara perfekt som programledare för det nya konceptet "Vem vill bli ingenjör?"; något som dock inte går särskilt bra. De tre herrarna spelar varje vecka på V75 tillsammans, och nu har de vunnit en hyfsad summa pengar. Då det inte är tillräckligt för att göra något riktigt meningsfullt bestämmer de sig istället för att ödsla pengarna på en resa med Finlandsfärjan. Lennart betalar för en lyxhytt, medan Anders och Bosse får nöja sig med en extremt trång fyrabäddarshytt. Men Bosse får en oväntad överraskning, när han stöter på sin f.d. flickvän - hans första stora kärlek - Anna ombord på båten tillsammans med hennes äldre mor.

Efter så många ungdomsinriktade filmer är det intressant med en film som främst riktar in sig mot pensionärer. Det kan ses lite modigt, då det knappast är en lika stor målgrupp och säkert inte är helt oproblematisk att finansiera. Resultatet är också en ganska bra film, som är charmig och underhållande. Särskilt originellt är det inte, men genom fokuset på en äldre publik blir det i alla fall inte någon ren upprepning av något vi sett förut. Det är en ganska rolig film, och jag måste medge att jag skrattade ofta. Humorn är av varierande slag, men fungerar överlag bra där man får skratta en hel del - ibland bara småfniss, men då och då även stora gapskratt. Det är charmigt och kul, och jag uppskattar den här humorn som till allra största delen håller sig borta från billig slapstick-komik för att istället fokusera på situationer och dialog. Filmen har en fin stämning och en ton som jag uppskattar. Därför hålls också intresset vid liv, och det finns en fin om än övertydlig sensmoral.

Problemet är att manusförfattarna inte riktigt verkar ha bestämt sig för om Bäst före är menat som en komedi eller ett drama i första hand. Som drama fungerar det nämligen lite si och så, i och med att rollfigurerna är endimensionella och till stora delar även stereotypa. Den enda som hinner få några nyanser överhuvudtaget är Bosse, men Lennart och Anders har fått minst lika många scener men utan att få någon form av djup alls. Allting känns lite väl konstruerat och tillrättalagt, och därför blir det aldrig speciellt berörande. Det här gör inte mycket medan filmen fokuserar på humor, men under den andra halvan får humorn en mer undangömd roll till förmån för ett mer djupsint drama; och det blir inte så lyckad då filmen inte har det djup eller de nyanser som krävs för att hålla ihop som drama.

Bitvis blir det också lite väl segt och långsamt, med åtminstone ett par mer eller minde onödiga scener. Det här gör att filmen fungerar riktigt väl när filteamet fokuserat på humor, men när fokuset ska ligga på allvar fungerar det inte längre lika väl - och det utgör en för stor speltid av filmens längd. Det är också väldigt förutsägbart, och några stora överraskningar väntar inte. I synnerhet under den andra halvan blir det också lite väl övertydligt, vilket drar ner helhetsintrycket av vad som i grund och botten är en bra film.

Fotot är enkelt men snyggt. Tyvärr innehåller filmen en del lite väl övertydlig produktplacering; framförallt av Silja Line vars namn och logga framträder väldigt synligt i flera scener. I dagens läge är det förstås ett nödvändigt ont med produktplacering och sponsring för att filmer ska bli av, men det brukar trots allt inte vara riktigt så påtagligt som i det här fallet. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Brasse Brännström är knappast någon av Sveriges bästa skådespelare, och känns bitvis lite konstlad, men gör ändå en helt okej insats som Bosse. Kjell Bergqvist är som vanligt stabil och bra, och Göran Ragnerstam är bra som Anders. Även i övrigt är det bra skådespelare, där Ewa Fröling och Meta Velander gör de bästa insatserna.

Bäst före är en helt okej film, som är underhållande och rolig men som tyvärr också är övertydlig och endimensionell. Som komedi fungerar den bra, men dramadelen fungerar tyvärr inte alls lika väl och det blir aldrig så berörande som manusförfattarna sannolikt haft i åtanke. Det är ändå en fullt sevärd film, i synnerhet om man är lite äldre, men det finns några irritationsmoment för mycket för att filmen verkligen ska sticka ut från mängden. Det duger gott som lättsam underhållning för stunden, men mycket mer än så blir det tyvärr inte. Mitt betyg stannar på en stark sexa, men är man äldre än undertecknad är det mycket möjligt att betyget också blir högre.

Recensionen skriven: 19 november 2013
Senast uppdaterad: 20 november 2013

Recensionen har lästs 4005 gånger av 2387 personer, sedan den 19 november 2013