Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Christina Hodson, baserat på karaktärer skapade av Paul Dini & Bruce Timm
Svensk distributör: Twentieth Century Fox Home Entertainment AB & Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Harley Quinn - Margot Robbie Renee Montoya - Rosie Perez
Helena Bertinelli/The Huntress - Mary Elizabeth Winstead Dinah Lance/Black Canary - Jurnee Smollett
Cassandra Cain - Ella Jay Basco Ellen Yee - Ali Wong
Roman Sionis - Ewan McGregor Victor Zsasz - Chris Messina

Den f.d. psykologen Harley Quinn har länge njutit av det faktum att vare sig poliser eller skurkar i Gotham City vågar röra henne tack vare hennes relation med pojkvännen Jokern. Men allt förändras när Jokern gör slut med henne, alla plötsligt ger sig på henne och hon tvingas nöja sig med att gömma sig i en liten skabbig lägenhet med den tama hyenan Bruce som enda sällskap. När tonårstjejen och tillika den skickliga småtjuven Cassandra stjäl en oerhört värdefull diamant vill alla få tag i den - och framförallt den galna och våldsamma skurken Roman Sionis, som inte skyr några medel för att få tag i Cassandra och diamanten. Han tvingar Harley Quinn att hjälpa till, men när alla svävar i fara tvingas Harley till sist samarbeta med polisinspektören Renee Montoya, sångerskan Dinah Lance och yrkesmördaren Helena Bertinelli (i folkmun mest känd "Armborstmördaren") för att tillsammans få stopp på Roman och rädda Cassandra.

Harley Quinn har alltid varit en av mina favoritkaraktärer inom DC Comics-världen, och den utan tvekan största behållningen med den inte alltför imponerande Suicide Squad. Därför är det glädjande att Harley nu äntligen står i centrum för en egen film, och även fast det är lite synd att inte ens få se Jokern så är Birds of Prey en bra och underhållande film. Det är riktigt våldsamt, och det rör sig om typisk serietidningsestetik med en del typiskt serietidningsvåld - men samtidigt finns det faktiskt en ordentlig handling, och både Harley och andra rollfigurer är intressanta att få en lite djupare inblick i.

Här finns förvisso inget alltför stort djup, men istället finns rikligt med charm, ett högt tempo och mycket action. Jag uppskattar att allt gjorts med glimten i ögat, varför filmen blivit ganska rolig att bevittna och man får skratta då och då åt repliker, situationer och referenser. Även actionscenerna får en större behållning än väntat, då det inte bara är action för sakens skull utan action som faktiskt är bottnad i en handling och överdriven för komisk effekt. Det uppskattar jag, då action och våld bara för sakens skull sällan blir så upphetsande, men som här faktiskt finns ett syfte med. Det blir ändå lite för våldsamt mellan varven, men jag uppskattar den här "glimten i ögat"-effekten.

Det är kul att Harley Quinn äntligen får stå i centrum, efter att tidigare förpassats till en mer eller mindre stor biroll, och hon är också en av ganska fåtal DC Comics-karaktärer som faktiskt håller att bära upp en film på egen hand. Då de flesta lär känna till henne tillräckligt väl behövs därför ingen lång introduktion heller, utan en kort tecknad resumé på två minuter är vad som erbjuds. Det räcker gott och väl för oss som sett exempelvis Suicide Squad, men har man inte sett vare sig den eller andra verk inom DC Comics-området kan det bli för lite information för att riktigt hänga med. De andra rollfigurerna får vi veta mindre om, men det är ändå en del intressanta karaktärer; där Cassandra är den största behållningen och den mest intressanta av dem. Det är en trevlig omväxling att alla centrala rollfigurer - eller "hjältar" om man så vill - är kvinnor, och att män förpassats till mer typiska skurkroller. Då DC Comics i synnerhet och superhjältefilmer i allmänhet länge varit väldigt mansdominerade är det hög tid att det börjar bli ändring på den fronten; och det här är ett bra och välkommet första steg.

Men intrigen är i tunnaste laget, och fastän det hela tiden finns en handling så känns den ibland mest som en ursäkt för att få visa upp en massa våldsamma actionsekvenser med typisk serietidningsestetik. Överlag fungerar det hyggligt ändå tack vare intressanta rollfigurer och en lyckad balansgång mellan humor och allvar, men ibland blir det för tunt och en del våldsscener känns lite för utdragna utan att det tillför någonting. Det blir också lite problematiskt på grund av ett stort persongalleri, där filmen försöker att introducera en mängd olika rollfigurer med hjälp av snabba tillbakablickar och introduktioner - ibland blir det lite rörigt med ständiga hopp framåt och bakåt i tiden för att berätta om en viss person, och tiden räcker inte riktigt till för att vi ska bry oss om alla de personer som introduceras och står i centrum. Det blir inte lika påtagligt som i Suicide Squad, men icke desto mindre beklagligt och lite överladdat. Den enda riktiga skurkrollen, Roman Sionis, får man heller inget riktigt grepp om; och han framstår som en fullständig psykopat helt utan försonande egenskaper.

Birds of Prey är en bra och välgjord film, som är charmig, smårolig och underhållande. Här finns en del humor och mycket våld, men allt är gjort med glimten i ögat på ett förvånansvärt lyckat sätt. Därför lyckas filmen få till en bra balans mellan lättsam humor, allvar och action, och överlag fungerar det riktigt bra. Tiden går fort, och det har blivit en riktigt engagerande film som man kanske inte kommer tänka på lång tid i efterhand men som man samtidigt inte kan släppa blicken från medan man ser filmen. Alltför minnesvärt blir det inte, och det blir ibland lite rörigt i och med det stora persongalleriet och framförallt flera personer som man inte känner till sedan innan (och som därför behöver introduceras) - men samtidigt uppskattar jag att få så många starka kvinnliga rollfigurer samlade på samma ställe, och en actionfilm som för ovanlighetens skull nästan uteslutande består av kvinnor. Här finns alltså både bra och dåliga sidor, men det är helt klart de positiva egenskaperna som väger över, varför filmen förtjänar en stabil sjua i betyg. Men jag hoppas att filmen får en uppföljare, för det skulle förmodligen fungera bättre då man ju inte är i behov av att introducera rollfigurerna på samma sätt utan kan komma till kärnan lite fortare.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Atmos 7.1 på engelska, med en kärna i Dolby TrueHD för bakåtkompatibilitetens skull. Dessutom finns ett engelskt 5.1-spår i Dolby Digital, men varför man valt det formatet istället för DTS-HD förstår jag verkligen inte. Dessutom finns ett dubbat ljudspår på italienska i Dolby Digital 5.1. Det finns också syntolkning på engelska, vilket säkert är uppskattat i engelskspråkiga länder, men kanske lite mer tveksamt hur många synskadade skandinaver som verkligen kan engelska tillräckligt obehindrat för att hänga med. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och jag uppskattar att bakhögtalarna används flitigt vilket bidrar till en häftig upplevelse; men lite synd att nästan all dialog ligger i centern. Det finns textning på nio olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska textningen är bra, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel. Jag uppskattar också att Joker faktiskt kallas för Jokern i den svenska texten, precis som det ska vara, efter att han i flera sammanhang och bl.a. Joker genomgående kallats för Joker även på svenska.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en inledande jingel på fem sekunder, och efter det kommer man direkt till huvudmenyn. Huvudmenyn är på engelska, men det finns även symboler som kan hjälpa till för de som inte kan engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man för att få någon textning alls måste gå in under textningsmenyn och välja textspråk - inte helt optimalt, i synnerhet inte för personer som inte kan engelska. En annan lite märklig detalj är att bonusmaterialet visas i bild på huvudmenyn hela tiden, även om man inte har valt "Special Features". När man valt att spela filmen visas först skriftlig anti-piratpropaganda i fem sekunder. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på 35 olika språk (!), som tar dryga fem minuter att genomlida innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild så bara man har en Blu-Ray-spelare med tillräckligt snabb bildsökning (minst 50 gångers hastighet är nästan ett måste för att inte tappa förståndet) blir det i alla fall inte alltför irriterande. Varför Warner fortfarande envisas med dessa varningstexter som de också haft på DVD i många års tid är obegripligt - om de flesta andra filmbolag lyckas att känna av vilket språk man valt och anpassa varningstexter efter det, så känns det sanslöst att tvingas genomlida flera dussin varningstexter på språk man inte förstår ett ord av...

Som bonusmaterial hittar vi först "Birds Eye View Mode", som innebär att spela hela filmen men som ibland "avbryts" av textrutor med fakta eller bakom kulisserna-reportage under delar av skärmen. För all del ganska intressant mellan varven, men jag hade velat komma åt de här inslagen separat istället för att behöva se om hela filmen när det bara är vissa delar man faktiskt är intresserad av. Därefter hittar vi "Birds of Prey: Birds of a Feather" på 8 minuter, som är en bakom kulisserna-dokumentär med bl.a. huvudrollsinnehavare, regissör, producent och manusförfattare. En del intressant och matnyttigt framkommer, men också en del mer sedvanligt "skryt" och ryggdunkande.

I 5 minuter långa "Romanesque" får vi höra mer om filmens huvudsakliga antagonist, vilket inte tillför alltför mycket. "A Love/Skate Relationship" på 4 minuter handlar om scenerna kring sporten roller derby (rullskridskoderby), och är hyfsat intressant även om det inte går tillräckligt in på djupet. Vidare hittar vi en 11 minuter lång dokumentär om scenografi och foto vid namn "Grime and Crime", som är ganska intressant om man är lagd åt det hållet; men för gemene man är det kanske tveksamt hur mycket som är av allmänt intresse. Nästa inslag är 8 minuter långa "Sanity is Sooo Last Season", som handlar om rollfigurernas kläder och annat. Här finns en del matnyttigt att hämta, men det är också ett ganska smalt inslag som förmodligen inte kommer tilltala alla.

Därefter finns en 6 minuter lång minidokumentär om specialeffekter, vilket tyvärr inte går tillräckligt in på djupet men det vi får se är ganska intressant och värdefullt - inte minst intressant att se hur scenerna med hyenan spelades in. Till sist hittar vi också ett traditionellt "gag reel" med misslyckade tagningar, vilket är småroligt men i det stora hela tyvärr ganska meningslöst. "Birds Eye View Mode" har svensk text, men allt annat bonusmaterial har tyvärr inga skandinaviska undertexter - dock finns i alla fall engelsk text för hörselskadade, vilket är betydligt bättre än ingen textning alls.

Recensionen skriven: 15 juni 2020
Senast uppdaterad: 15 juni 2020

Recensionen har lästs 1769 gånger av 973 personer, sedan den 15 juni 2020