Owen - Jason Mewes Lisa - Paris Hilton
Farbror Earl - David Keith Hayden Field - Brian Hallisay
Jimmy DeSnappio - Jon Abrahams Pip Wingo - Phil Morris
A.J. Mancini - Tim Thomerson Penny Dhue - Nicholle Tom
Nick - Nic Nac Frank - Raymond O'Connor
Eric - Benjamin Anderson Dorothy - Lindsay Gareth

Skandalomsusade Paris Hilton, arvtagerskan till den framgångsrika amerikanska hotellkedjan Hilton, började bli allmänt känd genom dokusåpan The Simple Life 2003. Trots att hon knappast förknippas med skådespeleri i första hand, så har hon faktiskt medverkat i ett femtontal filmer genom åren, plus gästinhopp i TV-serier som The O.C. och Veronica Mars. På senare år har hon börjat spela huvudroller i filmer som släppts direkt på DVD, och det här är ett exempel på en sådan - Bottoms Up släpptes i USA hösten 2006, och kategoriseras officiellt som komedi. I centrum står den unga killen Owen, som jobbar som bartender i en liten "bondhåla" i Minnesota på sin pappas mindre restaurang. Restaurangen går dock inte särskilt väl, och är hotande nära konkurs. För att få pengar för att kunna rädda restaurangen hittar han på att lägga sina kvarvarande pengar på en flygresa till Kalifornien, för att kunna delta i en bartendertävling med stora vinstsummor. Han bor med sin homosexuella farbror Earl, som jobbar med nyheter på en TV-kanal i Los Angeles. Bartendertävlingen går dock inte så bra som Owen hoppats, och han förlorar till en skådespelare vid namn Hayden Field - troligen inte av helt rättvisa skäl. Han vill ogärna fara tillbaka till Minnesota och erkänna att han förlorat alla pengarna, och hans farbror ordnar därför jobb åt honom på samma TV-kanal som han jobbar på. Där råkar han komma i kontakt med TV-bolagschefens dotter Lisa Mancini (spelad av Paris Hilton), och deras första möte blir allt annat än positiv. Inte blir saken bättre av att Lisa dessutom råkar vara flickvän till Hayden Field... För att komma in i kändiskretsen i Hollywood hittar Owen på tanken att utöva utpressning mot Lisa, och hans plan lyckas bra till en början. Men när Owen lär känna Lisa mer och mer, upptäcker han att hon inte alls är så bortskämd och ytlig som det först verkade...

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska tycka om den här filmen, då mina åsikter är kluvna. Min första tanke är hur filmen har kommit att klassas som komedi, då den ärligt talat inte är särskilt rolig. Visst förekommer några småskämt då och då, och vid ett fåtal tillfällen fick jag också chans att skratta. Men det är långt mellan skratten, och de klockrena poängen och skämten lyser helt med sin frånvaro. En komedi som inte är speciellt rolig låter katastrofalt, men dessbättre fungerar filmen ändå skapligt som dramakomedi (med tyngdpunkten på drama). Efter en usel inledning de första 20 minuterna, som känns så ytlig som det överhuvudtaget är möjligt och där jag började undra vad jag egentligen gett mig in i, så stabiliseras storyn och blir efter ett tag ganska intressant. Det blir då en händelserik och intressant film, där man bryr sig om vad som händer. Visst är den ganska förutsägbar, men i ärlighetens namn kan det väl sägas om de flesta filmer. Skådespelarinsatserna är överlag relativt bra, och Jason Mewes gör en bra insats i huvudrollen som Owen. Brian Hallisay är hyfsad som Hayden, men spelar lite stelt. Största problemet är egentligen David Keith som farbror Earl, som kraftigt spelar över - något som dock åtminstone delvis kan bero på manuset och regin. Den största överraskningen bland skådespelarna är dock Paris Hilton, som faktiskt visar sig vara en mycket duktig skådis; något jag ärligt talat inte hade väntat mig. Hon gör en utmärkt rolltolkning som Lisa, och spelar övertygande och trovärdigt. Det är också intressant att se Paris i en ovanligt djup och nyanserad roll - en roll som man definitivt inte brukar förknippa henne med. Hon ser faktiskt inte ens ut som vanligt, utan har en brunhårig peruk som gör att man kan knappt se att det faktiskt är hon. Paris och Jason Mewes har också övertygande personkemi, och fungerar bra ihop. Manuset har dock en hel del brister, och framförallt de flesta biroller känns outvecklade och endimensionella. De enda personer vi egentligen får lära känna någorlunda väl är Owen och Lisa, men även där finns brister vad gäller karaktärsbeskrivningarna och utvecklingen. Det största problemet är dock att filmen känns väldigt ojämn. Periodvis är den både gripande och intressant, men mellan varven blir det ärligt talat ganska tråkigt och det händer inte alls tillräckligt mycket. Scenerna mellan Owen och Lisa fungerar faktiskt bäst, då deras relation är det mest intressanta med filmen. Övriga scener är mer långtråkiga, och känns inte särskilt intressanta. Många av dessa scener är också alldeles för utdragna, och periodvis hade undertecknad vissa svårigheter att hålla sig vaken... Men trots att filmen generellt fått urusel kritik, så är den faktiskt inte så tokig. Mellan varven är den både gripande och intressant, och smårolig då och då - inte tillräckligt för att jag kan kalla det för en komedi, men tillräckligt för att lätta upp storyn. Den har onekligen många brister med manuset och outvecklade karaktärer, och sett till handlingen hade den egentligen inte förtjänat mer än en fyra i betyg. Den är dock välgjord med bra foto och redigering. Detta och de generellt goda skådespelarinsatserna - i synnerhet Paris Hilton och Jason Mewes - gör att jag med viss tvekan trots allt höjer mitt betyg till en svag femma. Den lär inte hålla att ses om flera gånger, men är trots allt utan tvekan värd att se en gång, och värd pengarna att hyra (men inte köpa - åtminstone inte så länge den inte är väldigt billig).

Den svenska DVD-utgåvan har tyvärr fått ett lite vilseledande omslag. Omslaget pryds nämligen enbart av Paris Hilton, och inga andra skådisar - trots att hon inte spelar huvudrollen. Att omslaget gjorts huvudsakligen för att locka till sig köpare i och med Paris Hilton, och inte för att rättvist representera filmen ifråga, förstärks inte minst av det faktum att Paris Hilton på omslaget inte ser ut som i filmen med brunt hår utan "som vanligt". Bilden är i anamorfisk Widescreen i proportionerna 1,78:1 (vilket innebär att hela skärmen täcks på en Widescreen-TV), och ljudet återges i 2-kanalig Dolby Surround. Lite svagt med dagens mått mätt, men knappast helt ovanligt för sådana här filmer som släppts direkt på DVD. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen dövtextning. DVD-skivan inleds med en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter visas två olika trailers för andra filmer. Meningen är att det ska gå att hoppa förbi dessa genom att gå till nästa kapitel, och att hoppa över allt genom att trycka Menu. Men tyvärr verkar det finnas vissa mastringsfel, som gör att det inte fungerar så bra som det varit tänkt. Om man under den första trailern försöker att gå till nästa kapitel (högerpilen på fjärrkontrollen), så fastnar man i någon slags "mellanläge" - skärmen blir helt svart, och man fastnar mellan de båda trailersen utan att kunna komma loss. Under denna första trailer går det heller inte att trycka Menu för att gå direkt till huvudmenyn. Gör man det, så blinkar det nämligen bara till och sen kommer man tillbaka till trailern igen... Jag kan förvissa inte utesluta att det här kan röra sig om kompatibilitetsproblem, och att det kanske fungerar som det är tänkt på vissa DVD-spelare, men dessa både problem uppstod i alla fall på de två DVD-spelare jag haft möjlighet att testa på. Under den andra trailern fungerar allt som det är meningen, och då går det både att hoppa till nästa kapitel och gå direkt till menyn. För att inte DVD-spelaren ska fastna, bör du dock spola förbi den första trailern på bild, istället för att hoppa förbi den. Huvudmenyn är på engelska, och även där betonas Paris Hilton som enda väsentliga roll (som alltså inte riktigt är sant). Menyn är stillastående med bakgrundsmusik, men ganska stilren. Om man väljer att spela filmen, visas först en Noble Entertainment-vinjett på 10 sekunder innan själva filmen inleds. Förvisso går det bra att hoppa förbi, men det känns ändå lite malplacerat och jag hade föredragit att placera denna distributörsjingel före eller efter språkvalsmenyn istället. Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå. Det är visserligen inte särskilt ovanligt för sådana här filmer som släppts direkt på DVD, men nog tycker jag att åtminstone något borde finnas att tillgå från inspelningarna av filmen, alternativt kunnat nyproduceras. Dock har jag inte lyckats få fram någon information om hur det ligger till med extramaterial i övriga DVD-utgåvor av filmen i världen, så det är inte alls omöjligt att samma problem kan finnas överallt.

Recensionen skriven: 23 november 2007
Senast uppdaterad: 23 november 2007

Recensionen har lästs 3713 gånger av 2082 personer, sedan den 5 december 2007