Breaking Dawn - Del 2
(The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2)

VARNING! På grund av denna films karaktär, är det tyvärr omöjligt att göra en fullständig recension utan att avslöja viktiga nyckelhändelser från slutet av del 1. Om du varken läst boken eller sett Breaking Dawn - Del 1 än, men har för avsikt att göra det, bör du därför avvakta med att läsa denna recension tills du sett klart den filmen.
Sök efter Breaking Dawn på CDON
Drama / Fantasy / Äventyr / Action / Thriller / Romantik / Övernaturligt / Spelfilm / Baserad på bok / Långfilm
Speltid: 1 timme 55 minuter
Genre: Romantisk dramathriller
Produktionsland/år: Kanada/USA, 2012
Produktionsbolag: Summit Entertainment, Imprint Entertainment & Lions Gate Films
Producent: Stephenie Meyer, Wyck Godfrey & Karen Rosenfelt
Regi: Bill Condon
Manusförfattare: Melissa Rosenberg, baserat på en roman av Stephenie Meyer
Bella - Kristen Stewart Edward - Robert Pattinson
Jacob - Taylor Lautner Renesmee - Mackenzie Foy
Dr. Carlisle Cullen - Peter Facinelli Esme Cullen - Elizabeth Reaser
Alice - Ashley Greene Rosalie - Nikki Reed
Emmett - Kellan Lutz Jasper - Jackson Rathbone
Irina - Maggie Grace Tanya - MyAnna Buring
Carmen - Mía Maestro Eleazar - Christian Camargo
Kate - Casey LaBow Sasha - Andrea Powell
Aro - Michael Sheen Caius - Jamie Campbell Bower
Jane - Dakota Fanning Demetri - Charlie Bewley
Alec - Cameron Bright Marcus - Christopher Heyerdahl
Garrett - Lee Pace Mary - Toni Trucks
Charlie Swan - Billy Burke Sue Clearwater - Alex Rice
Sam - Chaske Spencer Emily - Tinsel Korey
Seth - Booboo Stewart Leah - Julia Jones
Embry - Kiowa Gordon Quil - Tyson Houseman
Vladimir - Noel Fisher Tia - Angela Sarafyan
Zafrina - Judith Shekoni Senna - Tracey Heggins
Benjamin - Rami Malek Alistair - Joe Anderson
Paul - Alex Meraz Amun - Omar Metwally

Den amerikanska författarinnan Stephenie Meyer slog igenom 2005 med romanen Twilight, som i Sverige fick den mycket fria översättningen Om jag kunde drömma. I romansviten Twilight har det kommit ut fyra böcker; flera av dem har vunnit priser och alla har blivit bästsäljande på många håll i världen. För några år sedan blev hennes första bok till film, och sedan dess har Twilight-febern spridit sig som löpeld över hela världen. Ifjol var tiden inne för den sista romanen i serien att bli film; Breaking Dawn som i Sverige fick den högst egendomliga titeln Så länge vi båda andas. I och med romanens tjocklek (närmare 800 sidor) delades den upp i två filmer, och nu är det slutligen dags för den andra delen som därmed avslutar hela filmserien. I likhet med den första delen av Breaking Dawn ärr det den Oscarnominerade regissören och manusförfattaren Bill Condon - som tidigare regisserat Dreamgirls och skrev manus till Chicago - som stått för regi. Manusförfattare är dock fortfarande Melissa Rosenberg, som skrivit manus till samtliga filmer i serien.

Efter komplikationer med förlossningen av Bella och Edwards mystiska och unika barn håller Bella på att dö, och Edward blir tvungen att förvandla henne till vampyr för att hon ska överleva. Nu är hon och Edward för första gången på samma "våglängd", och Bella måste försöka anpassa sig till sitt nya liv som vampyr. Samtidigt måste de också ta hand om deras högst unika dotter Renesmee, som åldras i ett oerhört högt tempo och redan efter någon månad har nått sju års ålder (!). Men det är inte deras enda problem. Vampyrrådet Voltori får upp ögonen för flickan och blir hotade, och snart befinner sig hela familjen Cullen - inklusive Renesmee - i stor fara...

Jag har fortfarande inte läst någon av de fyra böckerna i serien, men har varit väldigt förtjust i alla filmerna där i stort sett samtliga varit mycket bra. Breaking Dawn - Del 1 var en berörande, mångbottnad och intressant film, men dock ganska långsam. När man delat upp den tjocka romanen i två delar har det slumpat sig så att nästan alla actionscener istället hamnat i Breaking Dawn - Del 2, som blivit en mycket fartfylld och intensiv film med högt tempo och många actionsekvenser. Det gör att stilen skiljer sig en del från den första delens mer stillsamma och nyanserade drama, och de viktiga ämnen som behandlades då får betydligt mindre utrymme här. Det finns fortfarande en del drama och bitvis är det berörande, och vid ett par scener började jag gråta. Men till största delen har filmen ett mer intensivt tempo, och här rör det sig till största delen snarare om en fartfylld actionthriller, då hotet från "vampyrrådet" Volturi blir mer konkret. Det är välkommet, även om jag hade föredragit om tempot hade kunnat sprida sig mer jämnt mellan de båda delarna - men det kanske inte var möjligt utifrån bokens utformning.

I likhet med den första delen har denna dock ganska lite romantik, och stora delar av den romantiska undertonen som skildrade de första filmerna är borta. Visst finns det lite romantik, men fokus ligger nu främst på dottern hellre än på Bellas och Edwards förhållande. Det uppskattar jag, då det gör filmen djupare och skiljer sig åt mer från de första filmernas lite likriktade stil. Den tidigare sockersöta och till viss del översentimentala stilen är också borta, och allting har blivit betydligt mognare och råare. Fortfarande finns dock en hel del charm och viss lågmäld humor, och på den fronten bibehåller filmen samma stil som tidigare.

Samtidigt är Breaking Dawn - Del 2 dock mer våldsam än någonsin, och det förekommer några otäcka scener och en hel del våldsamma actionsekvenser. Framförallt är det ett par allt annat än roliga scener som är otrevliga att titta på t.o.m. för vuxna, men det rör sig å andra sidan inte om mer än sammanlagt 30 sekunder av filmens totala längd. Av någon outgrundlig anledning har detta medfört att Statens Medieråd i Sverige gett filmen 15-årsgräns på bio, som tyvärr inte sänkts ens efter överklagan till kammarrätten. Jag förstår visserligen tanken och de otäcka scener som förekommer känns snäppet värre än i de tidigare filmerna, men samtidigt är de första filmernas rysarkänsla helt borta och det finns ingen obehagsstämning utan mer traditionell spänning i kombination med några få riktigt våldsamma scener. Det känns också ganska sjukt att ge del 2 15-årsgräns, medan del 1 till sist fick 11-årsgräns efter överklagan; i synnerhet när det bara rör sig om några sekunders hemskheter i en i övrigt inte alltför hemsk film. Därmed försvinner en stor del av filmens målgrupp, och jag gissar att biograferna kommer att få stora problem med tjejer yngre än 15 år som försöker (och i många fall sannolikt lyckas) ta sig in. I USA rekommenderas filmen från 13 år (men får ses av yngre), och i Storbritannien har den fått 12-årsgräns; bådadera är betydligt mer logiska än den svenska åldersgränsen. Dessutom finns det knappast någon risk att barn och tonåringar blandar ihop med verkligheten, när det råkar handla om vampyrer. Även fast jag till viss del förstår Statens Medieråds resonemang vågar jag därmed ändå påstå att de och kammarrätten har fel, och jag är övertygad om att de flesta James Bond-filmer (som fått 11-årsgräns) inte är mindre "farliga" än denna. Framförallt är Twilight-serien ett utmärkt exempel på att Sverige är i desperat behov av en till åldersgräns mellan 11 och 15 år, för 13 år vore definitivt det mest passande för den här filmen.

De flesta rollfigurer vi tidigare sett är mångbottnade och nyanserade, och jag välkomnar att Jacob för första gången nu har fått ett ordentligt utrymme och känns helt mångbottnad och mänsklig. Bäst ställt är det med Bella, som känns helt äkta och är en både sympatisk och intressant karaktär. Det är också mycket uppskattat att Bella blivit mer självsäker och stor på egna ben, hellre än att förlita sig på att Edward ska rädda henne - sett till kvinnosynen är det ett stort steg i rätt riktning. Jag uppskattar också att Rosalie och Alice blivit nyanserade och intressanta, men tyvärr har Bellas pappa Charlie fått mycket mindre utrymme än förut och medverkar bara i ett par scener. Alla karaktärer känns också likadana som i de tidigare filmerna, och det känns konsekvent och logiskt. Därmed har också filmen blivit engagerande och fängslande, där intresset hålls vid liv hela tiden.

Men tyvärr verkar Breaking Dawn - Del 2 ha drabbats av vissa problem vid anpassningen av den tjocka romanen, vilket framförallt har resulterat i en mängd nya rollfigurer som man tidigare inte ens har hört talats om. Här tillkommer ett dussintal nya rollfigurer, varav flera är förhållandevis viktiga för handlingen men har fått ganska lite utrymme. Vid ett tidigt skede började jag undra om jag glömt bort någonting viktigt från de första filmerna, då manusförfattaren nästan verkar förutsätta att vi känner till alla, trots att vi såvitt jag kommer ihåg inte har sett de flesta av dessa förut. Det känns lite egendomligt, och jag önskar att vi hade fått lära känna en del av de nya rollfigurerna bättre. Filmen går bitvis också mycket snabbt framåt, och det känns lite abrupt då tiden går snabbt och vi bara får skönja en del viktiga sidohistorier och rollfigurer. Mycket känns lite för kortfattat, och jag önskar att filmen hade kunnat förlängas lite för att allting ska kännas mer logiskt och att alla viktiga delar ska få det utrymme de förtjänar. Förmodligen hade man vunnit på att göra tre filmer av Stephenie Meyers roman, hellre än bara två, för att hinna visa alla de viktiga element som nu bara plikttroget redovisas som hastigast.

Om man har överseende med det, väntar dock en riktigt häftig och storslagen slutstrid och final, som trots mycket våld och action engagerar till 100% och där man sitter som på nålar hela tiden. Det är fängslande och oförutsägbart, och är en av de bästa slutstrider jag någonsin sett. Det är också ett av fåtalet fall där utdragna actionscener - något jag annars brukar vara närmast allergisk mot - faktiskt fungerar och förblir intressanta hela tiden. Slutet känns också mycket tillfredsställande och fint, och känns som en mycket värdig avslutning på en överlag mycket imponerande filmserie.

Fotot är mycket bra, och filmen är snyggt filmad med ett effektivt bildspråk. Det finns en del vackra vyer, huvudsakligen inspelade i Kanada, men bildspråket är lite enklare och mindre originellt jämfört med Eclipse. Specialeffekterna håller utmärkt klass, och ser mycket realistiska och verkliga ut. Det märks dock att den nya regissören velat satsa på ett mer traditionellt bildspråk, fast å andra sidan finns det inget större behov av smarta visuella lösningar när den här filmen huvudsakligen är ett mer stillsamt drama. Däremot uppskattar jag att Bill Condon helt lagt av med en del av de tidigare regissörernas användning av slow-motion vid dramatiska scener, som nu helt lyser med sin frånvaro.

Skådespelarinsatserna är mycket bra, där Kristen Stewart är lysande som Bella även om det nu börjar bli något tveksamt om hon kan passera som 18-åring. Jag blev också mycket imponerad av Ashley Greene som Alice och Nikki Reed som Rosalie. I den första filmen hade jag lite svårt för Robert Pattinson som Edward, då han inte riktigt har tillräcklig utstrålning för rollen. Men nu har jag vant mig vid honom, och jag måste medge att han faktiskt fungerar riktigt bra och spelar övertygande. Han har blivit bättre och bättre med åren, så uppenbarligen har han talang som skådespelare trots min ursprungliga negativa inställning. Taylor Lautner är också bra som Jacob, även om han bitvis spelar en smula stelt. Även han har dock blivit bättre jämfört med tidigare filmer. Mackenzie Foy är utmärkt som Renesmee, och gör en mycket naturlig och trovärdig rolltolkning som är en av de bästa jag sett från barnskådespelare på senare år. Även i övrigt är det bra skådisar, och jag uppskattar att samtliga rollfigurer spelas av samma skådisar som i de fyra tidigare filmerna.

Jag har fortfarande inte läst någon av de fyra böckerna, och har därför ingenting att jämföra med. Men Breaking Dawn - Del 2 är utan tvekan en mycket bra film, som känns relativt originell och har ett större djup än tidigare samtidigt som det också är en råare stil med mycket våld. Men jag har blandade känslor mot att nästan all romantik försvunnit, och jag misstänker att en del av de unga fans som älskar de tre första filmerna inte kommer att uppskatta denna lika mycket i och med dess nedtonade romantik, råare våld och vuxnare tema. Men trots en del brister uppskattar jag verkligen filmen, som är minnesvärd och säkerligen också lär hålla att ses om. Det är bara synd att allting gått lite väl fort framåt då nya rollfigurer dyker upp från tomma intet, men trots det kan jag inte med gott samvete överväga någonting annat än en åtta i betyg för Breaking Dawn - Del 2.

Recensionen skriven: 16 november 2012
Senast uppdaterad: 17 november 2012

Recensionen har lästs 4087 gånger av 2481 personer, sedan den 16 november 2012