Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Lina - Christina Milian Sky - Holland Roden
Evan - Cody Longo Avery - Rachele Smith
Treyvonetta - Gabrielle Dennis Gloria - Vanessa Born
Isabel - Laura Cerón Henry - David Starzyk
Christina - Nikki SooHoo Victor - Brandon Gonzales
Whitney - Brittany Carson All Star Jaguar-dansare - Janelle Ginestra

År 2000 regisserade Peyton Reed en vid det här laget närmast kultförklarad och mycket framgångsrik film vid namn Bring It On, som kretsade kring hejarklacksledare på en gymnasieskola i USA. Den filmen hjälpte till att göra cheerleading till en rumsren sport, och åtminstone i USA arrangeras det många tävlingar i hejarklackskonsten. I Sverige har sporten dock fortsatt att leva en relativt anonym tillvaro, och har inte fått lika mycket uppmärksamhet som i främst USA och Kanada. Framgången för Bring It On har resulterat i att filmbolaget arbetat vidare på det namnet, och släppt en rad olika "uppföljare" direkt på DVD. Gemensamt för samtliga är att de handlingsmässigt inte har något gemensamt med den första filmen, och alla har helt olika rollfigurer och olika skådespelare. Den enda gemensamma tråden i alla filmerna är att de kretsar kring just cheerleading och hejarklacksledare. I år har den femte filmen i serien släppts, som fått titeln Bring It On - Fight to the Finish. Även denna har släppts direkt på DVD, och den här gången är det den framgångsrika musikvideoregissören Bille Woodruff som står för regi. I centrum står den kubansk-amerikanska unga tjejen Lina, som är lagkapten för skolans hejarklack och lever en trevlig tillvaro tillsammans med sina bästa vänner Treyvonetta och Gloria. Men när hennes mamma gifter sig med den stenrika affärsmannen Henry tvingas hon flytta från den tuffa skolan East LA till fina Malibu och en fin privatskola där. Inte nog med att hon inte alls trivs i den nya miljön; dessutom måste hon vänja sig vid en ny styvsyster; den samåriga och lite blyga Sky. Det dröjer inte länge innan Lina blir lagkapten även för Malibus cheerleadinglag, men det är inte lika trevligt som det låter då deras hejarklack är näst intill odugliga och aldrig vunnit en enda tävling. Att få hejarklacken att komma upp i acceptabla nivåer blir ingen lätt utmaning. Hon blir dessutom attraherad av skolans populäraste kille Evan, vilket dock orsakar problem då hans syster råkar vara hennes nyblivna ärkefiende och den konkurrerande hejarklacksledaren Avery.

Originalfilmen Bring It On var en mycket bra och ganska originell film, som lever kvar i mitt minne än idag fast det var länge sedan jag senast såg den. Tyvärr har "uppföljarna" inte alls kommit upp i samma höga klass, men trots det har samtliga varit fullt sevärda. Bring It On: Fight to the Finish är inget undantag, utan känns tvärtom som en av de bättre uppföljarna i serien. Storyn börjar inte vara särskilt originell längre, och både stilen och upplägget känns tydligt igen från många andra filmer. Men faktum kvarstår att det utöver Bring It On-filmerna fortfarande inte finns alltför många filmer att tillgå om cheerleading, och därför tjänar dessa filmer fortfarande ett syfte i att göra sporten mer rumsren och bred. Jag har också alltid tyckt om dylika teman, vilket givetvis påverkar mitt omdöme en del. Men det här är ändå en bra och underhållande film, med en trevlig och intressant grundstory. Fastän ingen av filmerna varit alltför djupa, så känns den här lite djupare än många av de andra filmerna i serien. Här går vi trots allt in lite grand på både rasism och utanförskap, och även fast det gärna hade fått utvecklas och utökas mer, så är det i alla fall ämnen som tyvärr alltid förblir aktuella. Grundstoryn kan upplevas som lite i tunnaste laget, men fungerar bra och blir aldrig tråkigt. Tiden går fort, och man har helt enkelt trevligt hela tiden framför TV:n.

Filmen är också ganska realistisk, och jag upplevde inga påtagliga trovärdighetsproblem eller logiska luckor. Karaktärsbeskrivningarna varierar dock en hel del. Lina har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, som känns helt äkta och intressant. Hennes styvsyster Sky är också fullt godkänd, och är åtminstone ganska nyanserad även om man inte kan påstå att vi får veta så jättemycket om henne. Gloria och Treyvonetta är ganska endimensionella, men vi får åtminstone se en del nyanser hos dem. Avery har blivit så endimensionell och svart-vit som det överhuvudtaget är möjligt, och fastän vi ju alla vet att det förekommer så hemska människor i verkligheten så sänks trovärdigheten lite grand. Det hade varit önskvärt att få se fler sidor av Avery, då de flesta trots allt både har goda och dåliga sidor. En positiv sak med alla Bring It On-filmerna är att de, till skillnad från de flesta liknande sportfilmer, inte har given och förutsägbar utgång - det är inte alltid som laget som handlingen kretsar kring verkligen vinner. Dramaturgiskt brukar alla dessa filmer dock vara ganska traditionella och förutsägbara, och alla brukar följa liknande upplägg och dramaturgi. Det gäller även denna, så ungefär vad som ska hända står klart från första början. Det är bara vem som verkligen vinner och enstaka överraskningar under tidens gång som är oklart. Men det spelar egentligen inte så stor roll, för det viktigaste är trots allt att man har trevligt hela tiden medan man ser filmen och att den förmedlar en intressant story och en fin charmig känsla. Trots att vissa karaktärer inte blivit alltför djupa, så är det ändå lätt att engageras i historien och man bryr sig om vad som kommer att hända. Dessutom är det positivt att den här filmen till stor del kretsar kring latinamerikanska rollfigurer, något som fortfarande inte tillhör vanligheterna på film och ger en annorlunda och trevlig touch. I likhet med de tidigare filmerna är det ingen stor skrattfest som väntar, fastän det officiellt klassas som en komedi. Det är småroligt då och då, men en del fyndiga repliker och smarta one-liners som lockar till en del skratt. Men till största delen går det inte längre än till leenden och småfniss. Om man förväntar sig en renodlad komedi så blir man förmodligen besviken, men istället fungerar filmen ganska väl som drama.

Bring It On: Fight to the Finish erbjuder ett snyggt foto och ett effektivt men föga originellt bildspråk. Det märks att filmen har gjorts med relativt liten budget, men såväl foto som klippning är trots allt fullt godkänt. Filmen innehåller mycket passande och stämningsfull musik, vilket förhöjer helhetsintrycket och gör det åtminstone bitvis till en liten fröjd för örat. Skådespelarinsatserna är bra, och alla spelar övertygande och trovärdigt. Många av skådespelarna har latinamerikanskt ursprung, vilket är en trevlig och ovanlig detalj. Det är till största delen ganska okända skådisar som medverkar, där sångerskan Christina Milian i huvudrollen förmodligen är den mest kända. Jag kan tycka att Cody Longo spelar en smula stelt och opersonligt, men egentligen är även han ganska bra. Mest imponerad blev jag dock av Holland Roden som Sky, som är ett riktigt fynd i rollen och förmedlar en sådan charm och utstrålning så att det är omöjligt att värja sig. Hon spelar nog egentligen mest naturligt av alla, så därför ska det bli intressant att se vad hon kan åstadkomma i framtiden. Även Christina Milian och Rachele Smith spelar mycket bra, medan jag däremot kan tycka att Gabrielle Dennis spelar över en smula i rollen som Treyvonetta; något som dock säkerligen delvis beror på manuset. Kort sagt är Bring It On: Fight to the Finish en sådan film som är lätt att kritisera, och som de flesta professionella recensenter förmodligen kommer att såga längs fotknölarna. Men trots att det inte kan anses vara en alltför originell eller djup film, så fungerar den utmärkt för det givna syftet och lyckas trots allt att locka till en del skratt och åstadkomma engagemang hela tiden. Det är ingenting jag kommer att komma ihåg alltför länge, men som underhållning för stunden fungerar den trots allt mycket bra. Att sätta betyg på sådana här filmer är inte lätt, men i slutändan väljer jag en mycket stark sexa. Jag är förmodligen också den enda recensenten i världen som ser fram emot eventuella kommande filmer i Bring It On-serien...

Recensionen skriven: 25 december 2009
Senast uppdaterad: 25 december 2009

Recensionen har lästs 4386 gånger av 2492 personer, sedan den 25 december 2009