Regi: Larry Charles
Manusförfattare: Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Dan Mazer & Jeff Schaffer, baserat på en karaktär skapad av Sacha Baron Cohen
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Brüno - Sacha Baron Cohen Lutz - Gustaf Hammarsten
Diesel - Clifford Bañagale O.J. - Chibundu Orukwowu / Chigozie Orukwowu
Kookus - Josh Meyers Sig själv - Elton John / Sting / Richard Bey / Paula Abdul

Den brittiska komikern och skådespelaren Sacha Baron Cohen slog igenom på allvar 1998 som rollfiguren Ali G, och blev känd genom en annorlunda intervjuteknik där han intervjuar kändisar utklädd till rollfiguren utan att intervjuoffren vet om det. Sacha fortsatte sin karriär med den prisbelönade filmen Borat, om en reporter från Kazakhstan som även där utgick ifrån att vanliga människor och kändisar ofrivilligt medverkade utan att veta om att det faktiskt rört sig om en fiktiv karaktär. I år har det slutligen blivit dags för en långfilm med Sacha Baron Cohens tredje rollfigur; den homosexuella modereportern Brüno (vars namn av någon outgrundlig anledning inte ska uttalas med tyskt Y-ljud). Filmen fick föga förvånande titeln Brüno, och precis som tidigare utgår premissen ifrån att vanliga människor och kändisar ofrivilligt medverkar då Sacha är utklädd och spelar en fiktiv karaktär. Här får vi lära känna den österrikiske modereportern Brüno, som är stereotypt homosexuell och feministiskt lagd. Efter att hans framgångsrika TV-serie läggs ner och han blir bannlyst i hela Österrike, bestämmer han sig för att istället ta sig till USA. Hans målsättning är att bli den näst mest kända österrikaren i världen (efter Hitler), och han tar med sig sin tyska assistent Lutz på resan.

Jag har faktiskt ännu inte sett Borat, och ärligt talat inte sett någonting med Sacha Baron Cohen särskilt ingående. Därför visste jag inte mycket om vad som väntade mig, men efter alla lovord Brüno fått så trodde jag att det åtminstone skulle vara en rolig och underhållande film. Men tyvärr hade jag fel. Kanske har jag en annan slags humor än många andra, men jag tyckte inte det här var roligt alls. Det finns visserligen ett par småroliga och lyckade scener, men jag skrattade inte högt en enda gång. Längre än till några leenden och tysta småskratt gick det aldrig, och även det var mycket långt mellan gångerna. Alltför ofta känns det bara allmänt pinsamt och löjligt, och jag började flera gånger undra vad det egentligen är för smörja. Jag måste medge att grundkonceptet är kul, och det är en intressant idé att under förklädnad träffa riktiga människor för att dokumentera hur de reagerar på givna situationer. Så tanken bakom Brüno är säkerligen god, men tyvärr fungerar det inte i praktiken. Bitvis känns det också uppenbart arrangerat, och jag tror inte för en sekund att allting verkligen var dokumentärt utan att de medverkande visste om något. Det känns också osannolikt att inte någon verkligen känner igen Sacha Baron Cohen, som trots allt är ganska känd. Alltför ofta tyckte jag också att det blev alldeles för osmakligt, med personangrepp som känns som långt under bältet. Det är helt enkelt inte kul att se på, utan blir bara allmänt pinsamt.

Dessutom har Brüno blivit en så överdriven och tillspetsad karaktär, så att en del av poängen inte fungerar. Alltför ofta är det snarare han som blivit pinsam och fördomsfull än de människor han möter. Det känns uppenbart att Sacha Baron Cohen har överdrivit allting för att tvinga fram reaktioner ur folk, och resultatet är att man snarare tycker synd om många av de människor som filmteamet försökt att driva med. Jag tror helt enkelt inte att många av de ofrivilligt medverkande hade varit så fördömsfulla eller homofoba i mer normala och mänskliga situationer, även om det givetvis finns undantag. Därför försvinner en stor del av poängen med filmen, och det känns som att filmteamet bara provocerar för sakens skull tills de får den reaktion de hoppats på. Om tanken var att avslöja homofober, så lär nog filmen hellre få motsatt effekt och skapa fler homofober än vad det fanns innan. Jag kan också tänka mig att homosexuella rimligen borde ta illa vid sig av filmen, då allting blivit så tillspetsat och många scener är minst sagt sjuka. Det blir heller inte bättre av att manusförfattarna verkar ha en väldig förkärlek för "kiss och bajs"-humor, som varken är roligt eller originellt. Storyn är dessutom lövtunn, och till stor del består filmen av relativt fristående sketcher som vävs ihop med en ytterst tunn röd tråd. Några få av dessa scener är visserligen fyndiga, intressanta och åtminstone småroliga; men alltför ofta känns det bara allmänt löjeväckande och "tjollrigt". Trots speltiden på bara knappa 80 minuter, så känns den bitvis evighetslång och jag tittade på klockan fler gånger än jag kunnat räkna till. Den första halvan fungerar ändå någorlunda hyfsat och det blir i alla fall inte direkt tråkigt att se på. Men efter att Brüno försöker att "bli" hereosexuell, så spårar allting ur totalt och den andra halvan känns oerhört tråkig och oengagerande. Nästan alla minnesvärda scener ligger också under den första halvan, då det i alla fall inte känns riktigt lika arrangerat och konstlat.

Brüno har ett enkelt men funktionellt foto, och bitvis passande musik. Skådespelarinsatserna, bland de få riktiga skådespelare som medverkar, varierar. Sacha Baron Cohen spelar över å det grövsta, med det mest stereotypa världen någonsin skådat. Visst förstår jag att det är avsiktligt, men han går helt enkelt alldeles för långt och det har blivit så tillskruvat att poängen försvinner. Däremot måste jag medge att hans tyska accent låter förvånansvärt äkta, åtminstone för mitt otränade öra, och de tyskspråkiga repliker som förekommer låter genuina. Då är svenska Gustaf Hammarsten betydligt bättre i den otacksamma rollen som assistenten Lutz, då han gör en mer nedtonad roll och därför känns betydligt mer trovärdig. Hans tyska låter också naturlig, även om jag måste medge att mina kunskaper i det tyska språket är oerhört begränsade. I övrigt är de allra flesta riktiga människor som ofrivilligt medverkar, och det är en blandning mellan kändisar och vanliga människor. Kort sagt ville jag verkligen gilla Brüno, men jag blev oerhört besviken. Tanken är god och det är en genomtänkt grundpremiss, men tyvärr är genomförandet betydligt sämre. En komedi som inte alls är rolig fungerar helt enkelt inte, och då hjälper det inte att ett fåtal scener faktiskt är ganska lyckade. Om det här hade varit en helt fiktiv film, så hade jag inte tvekat en sekund att ge den lägsta tänkbara betyg då det absolut inte tillför någonting. Men det faktum att det faktiskt handlar om riktiga människor och hur de reagerar i uppdiktade situationer (även om man starkt kan misstänka att vissa av dessa är mer arrangerade än vad filmmakarna hävdar) förhöjer faktiskt helhetsintrycket lite grand, och gör att jag är generös och ger filmen en tvåa i betyg. Fortfarande är det dock en riktigt dålig film, som jag inte kan rekommendera för någon. Plötsligt känner jag mig heller inte särskilt lockad att se Borat, som jag har här hemma men som jag inte tagit mig för att se än. Men jag hoppas och tror att den i alla fall inte är fullt lika dålig, för sämre än Brüno är ärligt talat ganska svårt att hitta...

Recensionen skriven: 24 december 2009
Senast uppdaterad: 24 december 2009

Recensionen har lästs 4031 gånger av 2353 personer, sedan den 24 december 2009