Kortfattade recensioner

CODA
(CODA)

CODA har i många andra länder i världen släppts på Apple TV+, men inte i Sverige - här visades filmen på bio under hösten, för att sedan bara släppas som digital köpfilm via bl.a. Viaplay, iTunes och SF Anytime. Den verkar tyvärr inte ska släppas på DVD eller Blu-Ray.
Sök efter CODA på CDON
Drama / Komedi / Musik / Spelfilm / Nyfilmatisering / Långfilm
Speltid: 1 timme 51 minuter
Produktionsland/år: Frankrike/Kanada/USA, 2021
Produktionsbolag: Vendôme Production, Pathé Pictures International & Picture Perfect Federation
Producent: Fabrice Gianfermi, Philippe Rousselet, Jérôme Seydoux & Patrick Wachsberger
Regi: Sian Heder
Manusförfattare: Sian Heder, baserat på ursprungligt filmmanus av Victoria Bedos, Stanislas Carré de Malberg, Eric Lartigau & Thomas Bidegain
Ruby Rossi - Emilia Jones Leo Rossi - Daniel Durant
Frank Rossi - Troy Kotsur Jackie Rossie - Marlee Matlin
Miles - Ferdia Walsh-Peelo Gertie - Amy Forsyth
Bernardo Villalobos - Eugenio Derbez Brady - Kevin Chapman
Tony Salgado - John Fiore Audra - Molly Beth Thomas
Arthur - Lonnie Farmer Jimmy - Owen Burke

I Gloucester, Massachusetts lever 16-åriga Ruby Rossi ett stillsamt liv med sina föräldrar Frank och Jackie och hennes storebror Leo. Det enda kruxet är att båda föräldrarna och brodern samtliga är döva, medan Ruby är hörande. Därför förväntas hon agera tolk för sina föräldrar och bror i alla situationer, och även jobba med dem i deras familjeföretag som fiskare. Men att stiga upp varje natt kl. 03:00 för att fiska går inte så bra att kombinera med skola på heltid, och Ruby blir snart slutkörd. När Ruby ser att en kille hon är hemligt förälskad i anmäler sig till skolkören bestämmer hon sig impulsivt för att göra detsamma, och både hon och körläraren upptäcker att hon verkligen kan sjunga. Läraren Bernardo Villalobos uppmuntrar Ruby att ansöka till musikskolan Berklee College of Music i Boston, men det vill ogärna hennes föräldrar då hon i så fall inte skulle kunna fortsätta tolka för dem hela tiden.

Det var närmare sju år sedan jag såg den franska originalfilmen Familjen Beliér, som CODA bygger på, och jag har ärligt talat glömt bort ganska mycket - men som jag kommer ihåg det var det en bra film, men med alldeles för överdrivna rollfigurer. Glädjande nog är CODA en mycket bra film, som upplevs som bättre än den franskspråkiga förlagan och som lyckas att åtgärda en del av bristerna med den filmen. Historien är intressant, och förlagans upplägg kring bönder har här ändrats till fiskare med egen båt; vilket kanske ligger lite bättre i tiden.

Storyn är måhända enkel och inte särskilt originell, men det har ändå blivit en engagerande film som håller intresset vid liv från början till slut. Man bryr sig om rollfigurerna, och de allra flesta rollfigurer känns realistiska och hyfsat jordnära.Det är också en uppfriskande omväxling med en film som bara handlar om vardagliga problem, utan några överdrivet tillspetsade situationer och utan några ovanliga yttre hot. Det handlar alltså bara om vardagssituationer, och i kombination med det ovanligt intressanta upplägget med döva - en historia som ligger helt rätt i tiden - fungerar det väldigt bra.

Det är charmigt och underhållande, och det har blivit en ganska rolig film där man får skratta ofta åt repliker och situationer. Det är förvisso långt mellan de riktigt stora skratten, men att få skratta hyfsat mycket ganska ofta och småfnissa däremellan räcker ganska långt. Dessutom ligger fokus hela tiden på allvar och ett vardagsdrama, varför de komiska aspekterna aldrig känns malplacerade eller tar överhanden. Här finns ett visst djup och ett budskap, även fast det också rör sig om lättsam underhållning. Det är berörande och periodvis riktigt gripande, och vid några tillfällen är det omöjligt att hålla tårarna borta.

Här finns dock också sin beskärda del av klichéer, och förutom situationen kring döva så är dramaturgin och formeln av klassiskt "feel good"-manér enligt genrens gängse mallar. Det är med andra ord bara just att flera rollfigurer är döva som är originellt, medan det mesta annat är sådant som det nästan går tolv på dussinet av. Ibland upplevs filmen även något övertydlig och dessutom översentimental, då regissören har en tendens att spela på känslosträngar - lite onödigt, då handlingen är tillräckligt berörande utan sådana billiga knep. Jag hade önskat att man kunnat tona ned allting en aning, för att låta handlingen tala sitt eget språk istället för att spela på känslor.

Dessutom är det en sidohistoria som aldrig får något egentligt avslut, utan som närmast blir hängandes i luften då enbart själva huvudhandlingen reds ut. Det är lite olyckligt, för har man tagit upp någonting bör man också fullfölja det. Det är också tråkigt att Rubys bästa vän Gertie blivit lite underutvecklad och stereotyp, och inte riktigt får det utrymme hon hade behövt.

CODA är en riktigt bra och välgjord film, med ett snyggt foto, en utmärkt stämning och mycket bra skådespelare. Emilia Jones är utmärkt i huvudrollen som Ruby, och Marlee Matlin och Troy Kotsur är mycket bra som hennes föräldrar. Det är en underhållande, charmig, rolig och berörande film, som har ett visst djup och ligger helt rätt i tiden; samtidigt som den fungerar ypperligt som lättsam underhållning för stunden. Jag önskar att manuset kunnat finslipas en del, och att de övertydliga och översentimentala tendenserna kunnat tonas ned. Då hade det här kunnat bli en utmärkt film. Nu blir det "bara" en riktigt bra film, men trots bristerna väljer jag ändå en svag åtta i betyg. Det är kort sagt en film som de allra flesta bör se snarast, och jag uppskattar rollfigurerna och den intressanta grundstoryn.

Recensionen skriven: 22 mars 2022

Recensionen har lästs 95451 gånger av 776 personer, sedan den 22 mars 2022