Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Raul - Juan Carlos Hernández Poh Boy - Guillermo Diaz
Hunsaker - Kevin Pollak Barry Mangold - Adam Brody
Pam - Francie Swift Ava - Michelle Trachtenberg
Debbie - Rashida Jones Roy - Jason Lee
George - Jim Norton Rysk advokat - Fred Armisen
Manuel - Mark Consuelos

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Kevin Smith blev känd som en av de första att blanda in sex och vulgära skämt i mainstream-filmer; innan Judd Apatow ens tänkt tanken. Kevin har bl.a. blivit känd för Jay and Silent Bob Strike Back<, Clerks och Chasing Amy, men har kommit lite i skymundan på senare år. Senast hjorde han den kontroversiella men inte alltför framgångsrika Zack and Miri Make a Porno. Något som alltid kännetecknat Kevin Smith är att han alltid själv skrivit manus till de filmer han regisserat; åtminstone fram tills nu. Actionkomedin Cop Out är nämligen den första gången som Kevin regisserat någon annans manus, och i det här fallet är manuset skrivet av bröderna Robb och Mark Cullen. Ursprungligen hette filmen A Couple of Dicks, men den titeln visade sig vara för kontroversiell i USA och omöjliggjorde marknadsföring i bredare skala i det landet, varför filmbolaget valde att byta titel till Cop Out. Filmen blev framgångsrik på bio i USA, men har trots det och det faktum att den är producerad av Warner Bros. och med kända skådespelare släppts direkt på DVD i Skandinavien.

Jimmy Monroe och Paul Hodges är två skjutglada poliser, som inte är världens mest intelligenta och föredrar att skjuta först och ställa frågor senare. Efter en alltför våldsam incident där en tjallare blir ihjälskjuten på grund av deras handlingar blir båda två avstängda från tjänsten utan lön. Det tycker inte Jimmy om, då hans dotter snart ska gifta sig och han ska betala för det stora och påkostade bröllopet. Därför tvingas han sälja det mest dyrbara han har, ett gammalt unikt baseballkort värt 80 000 dollar. Men precis när han håller på att sälja kortet blir affären rånad och kortet stulet. Nu måste Jimmy och Paul få tillbaka kortet, men snart uppstår ännu större problem än så när det visar sig vara mexikanska gangsters som stulit kortet.

Kevin Smith har hållit en lite ojämn klass på sina filmer, men har definitivt gjort en del riktigt lyckade sådana genom åren. Det är dock svårt att förneka att han är duktigare som manusförfattare än som regissör, och därför var det med blandade känslor jag satte mig ner för att se Cop Out. Tyvärr visade det sig att filmens fyndiga ursprungstitel i USA, innan filmbolaget blandade sig i, var roligare än själva filmen som sådan. Storyn är inte alls så tokig, utan det är en fullt fungerande historia med en del intressanta beståndsdelar. Även om det inte kan påstås vara världens mest originella story, så finns det trots allt en del nyskapande inslag och jag betvivlar inte att tanken bakom filmen varit god. Jag uppskattar också filmens unika stil, som fungerar både som en hyllning till och en parodi på gammaldags polisfilmer på samma gång. Det är en kul idé, och jag uppskattar att filmen inte tagit sig själv på alltför stort allvar.

Men av en actionkomedi brukar man kunna förvänta sig två saker; humor och action. Tyvärr finns inte särskilt mycket av någotdera i Cop Out. Särskilt roligt blir det aldrig, och jag skrattade totalt en gång under hela filmen. Annars gick det inte längre än till småleenden, och mer än så behövs om en komedi ska funka. Det finns heller inte alltför mycket till action heller, även om de delarna fungerar lite bättre än de komiska elementen i alla fall. Inte blir det särskilt spännande heller, och då hjälper det inte mycket att det åtminstone är lite oförutsägbart. Den i grunden ganska intressanta storyn tunnas också snart ut, och efter ett tag blir det tämligen osammanhängande och den röda tråden allt tunnare. Dessutom är filmen bitvis övertydlig, och allt har gjorts på ett sådant sätt att ingen ska kunna missa de poänger som finns. Saker och ting blir heller inte bättre av att det finns gott om logiska luckor och att trovärdigheten sjunker till botten vid ett tidigt skede. Tyvärr resulterar allt detta i att Cop Out blivit ganska oengagerande, och dessutom är den med sina 1 timme 43 minuter alldeles för lång för sitt eget bästa.

Fotot är dock snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt om än inte särskilt originellt bildspråk. Det finns också en del snygg och passande musik som förhöjer helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är ojämna, och Bruce Willis gör en stabil och helt okej insats som Jimmy. Tyvärr kan detsamma inte sägas om Tracy Morgan som Paul, som nästan oavbrutet spelar över å det grövsta. Nu är Tracy Morgan långt ifrån världens bästa skådis, men ibland spelar han trots allt över på rätt sätt så att slutintrycket ändå blir relativt gott, som exempelvis i 30 Rock. Det gör han inte här, utan här tröttnar man på människan redan efter fem minuter. De bästa insatserna i filmen står utan tvekan Rashida Jones och den alltid lika lysande Michelle Trachtenberg för, men tyvärr har båda två försvinnande små roller och i synnerhet Michelle missar man nästan om man råkar blinka.

Med Cop Out bevisar Kevin Smith att han trots allt har en viss talang som regissör, även fast han är tämligen anonym och inte gör något större väsen för sig. Det hjälper dock inte mycket när manuset inte är mycket att hänga i granen, och en actionkomedi som både saknar humor och action kan inte anses särskilt lyckad. Men filmen är inte värdelös, och det finns trots allt en del lyckade poänger och intressanta inslag. Därför kan filmen gå att se om man tycker om genren, men det är heller ingen förlust om man hoppar över den helt och hållet. Med en bättre skådespelare i rollen som Paul hade betyget blivit högre, men när Tracy Morgan spelar över så fruktansvärt och dessutom känns totalt malplacerad i rollen, så stannar mitt betyg på en stark trea. Trots hans hittills lite blandade klass är det här utan tvekan Kevin Smiths sämsta film, och att han inte skrivit manus själv märks alltför tydligt.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Det finns ett engelskt, tyskt och spanskt ljudspår, och textning på de skandinaviska språken samt portugisiska och spanska. Det finns också engelsk text för hörselskadade, men tyvärr inte vanlig engelsk text. Någon svensk text för hörselskadade finns heller inte, men å andra sidan verkar det vara för mycket begärt nuförtiden. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas en meny för att välja land. Väljer man svenska visas därefter några trailers, innan vi kommer till huvudmenyn. Valet av land verkar dock inte göra någon praktisk skillnad, för vilket land man än väljer startas filmen på engelska utan text om man inte går in i menyerna och väljer annat språk.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola förbi på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte stänger av DVD-spelaren. För att undvika att få ett nervöst sammanbrott innan huvudmenyn visas igen, måste man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (exempelvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...?

Som extramaterial finns 10 minuter med bortklippta scener, som bland annat innefattar ett alternativt slut. Scenerna är småroliga och halvintressanta att se på, men tillför inte särskilt mycket och det är förståeligt att de klippts bort. Där tar det roliga slut, och lite mer extramaterial än så hade jag gärna velat se. De bortklippta scenerna har tyvärr ingen svensk text, men det finns åtminstone engelsk text vilket är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 20 januari 2011
Senast uppdaterad: 20 januari 2011

Recensionen har lästs 3999 gånger av 2305 personer, sedan den 20 januari 2011