Manusförfattare: Henry Selick, baserat på en roman av Neil Gaiman
Coraline - Dakota Fanning Wybie - Robert Bailey Jr.
Mamma/Andra mamman - Teri Hatcher Pappa/Andra pappan - John Hodgman
Katten - Keith David Mr. Bobinsky - Ian McShane
Fröken Spink - Jennifer Saunders Fröken Forcible - Dawn French

Bildkälla: United International Pictures

Den amerikanska regissören Henry Selick har under en stor del av sin karriär fått vänja sig vid att bli ihopblandad med Tim Burton; inte minst i och med 1993 års The Nightmare Before Christmas, som regisserades av Henry men där Tim Burton nämns betydligt mer framträdande i marknadsföringen. Efter såväl den filmen som James och jättepersikan är Henry nu tillbaka med en ny animerad film. I Coraline och spegelns hemlighet - baserad på en roman av Neil Gaiman (som jag inte har läst) - tas ett kliv tillbaka till en i dagens läge nästan bortglömd animationsform; nämligen dockanimation via så kallad stop motion-animering. Det innebär att filmen byggs upp med hjälp av dockor och olika former av uppbyggda kulisser och miljöer, som fotograferas manuellt för varje bildruta med viss variation, för att till sist uppnå en sammanhängande film. Det är förstås en tidsödande animationsform, vilket troligen är anledningen till att de flesta övergett dockfilmer till förmån för mer modern datoranimation. Här kretsar handlingen kring den 10-åriga flickan Coraline, som just flyttat med sina föräldrar till en lägenhet i ett knallrosa hyreshus. Hon gör det högst motvilligt, och har inte alls velat lämna sina gamla kompisar bakom sig. Hennes föräldrar är också självupptagna karriärsmänniskor, som ägnar minsta tänkbara tid åt Coraline. Allt förändras när hon upptäcker en mystisk liten dörr i ett rum, som leder till en alternativ värld som verkar väldigt snarlik hennes egen. Skillnaden är bara den att i den alternativa världen är hennes båda föräldrar omtänksamma och vänliga människor, som bryr sig om Coraline och vill att hon ska ha det bra. De ser ut som motsvarande personer i den riktiga världen också, förutom den märkliga detaljen att alla har knappar istället för ögon. Hon får uppleva mycket trevligt i den andra världen, men varje natt återvänder hon automatiskt till sin vanliga tråkiga värld igen. Men efter en tid inser hon att den andra världen kanske inte är riktigt så trevlig som den först verkar, och i synnerhet den andra mamman verkar ha en del mindre roliga sidor...

Undertecknad är en av fåtalet personer i världen som inte blev överförtjust av The Nightmare Before Christmas, och därför hade jag måttliga förväntningar inför den här filmen. Coraline och spegelns hemlighet var dock bättre än jag hade väntat mig, men samtidigt inte lika mycket som vore önskvärt. Det är onekligen en udda och originell film, med en visuell stil som inte liknar något man tidigare sett. Man känner visserligen igen Henry Selicks stil från bl.a. The Nightmare Before Christmas och James och jättepersikan, men här har han gått ännu längre ich tagit ut svängarna rejält. Det har verkligen blivit en upplevelse, och visuellt är den mycket minnesvärd. Dockanimationen håller mycket hög klass, och det har blivit förvånansvärt äkta men samtidigt surrealistiskt. Faktum är att denna dockanimation i stor del påminner om datoranimation, och jag blir förvånad att någon fortfarande orkar lägga ner så mycket tid på stop motion-animering. Det märks också att manusförfattarna har mycket god fantasi, för det här är en mycket udda och fantasifull story, som inte rättvist kan beskrivas med ord. Storyn är förvånansvärt intressant, och filmen lyckas under merparten av tiden att hålla mitt intresse vid liv. Coraline har blivit en ovanligt mångbottnad rollfigur, och har fått ett större djup än jag trodde var möjligt vid den här sortens filmer. Det är också trevligt att se en huvudroll som inte är perfekt, utan faktiskt har både goda och dåliga sidor, och inte direkt är någon ängel. Även de flesta övriga karaktärer är intressanta men annorlunda. Samtidigt är det här en ganska mörk film, och periodvis blir det riktigt spännande och rentav obehagligt. Men ibland har Henry Selick tagit ut svängarna lite för långt, och det märks att filmen fått mer yta än substans. Ibland känns det ganska oengagerande med utdragna scener, som visserligen är fantastiska rent visuellt men som innehållsmässigt lämnar en hel del övrigt att önska. Filmen har heller inte mycket till karaktärsutveckling, och den enda som utvecklas någonting alls är just Coraline. Det känns lite fel att så stor vikt läggs åt att beskriva vilka självupptagna och olämpliga föräldrar Coraline har, men att de ändå inte förändras någonting innan filmens slut. Förutom Coraline är också de flesta rollfigurer tämligen endimensionella, och något större djup har inte givits någon av dem. Jag tycker också att karaktären Wybie blivit helt onödig, och fyller egentligen ingen funktion för handlingen. Han hade lika väl kunnat skrivas ut helt och hållet, så att Coraline istället dragit hans lass.

Filmen innehåller också vissa logiska luckor, vilket visserligen är svårt att undvika vid sådana här fantasifulla filmer, men som ändå känns lite irriterande och oklart. Sensmoralen och tanken är dock god, vilket förhöjer helhetsintrycket. Man kan också fråga sig vilken målgrupp som filmen egentligen riktats till. Stilen och känslan är nämligen misstänkt likt barnfilmer i sagostil, men samtidigt kan man inte påstå att det är en barnfilm - en barnfilm främst riktad till vuxna låter som en paradox, och även om det fungerar förhållandevis väl så kan jag inte låta bli att undra vilka som egentligen ska se filmen. För många vuxna lär det vara ett oöverstigligt hinder att verkligen se dockanimerade filmer, ännu mer än vid traditionellt tecknade filmer. För barn blir det ganska otäckt mellan varven, och då t.o.m jag blev lite rädd vid ett par tillfällen, så vill jag påstå att 11-årsgränsen som filmen fått i Sverige verkligen är berättigad. Lite äldre barn kan absolut ha utbyte av filmen, men gör inte misstaget att tro att 11-årsgränsen innebär att filmen är lämplig att ses av 7-åringar i vuxet sällskap - det må vara tillåtet, men definitivt inte att rekommendera här. Därför känns det också berättigat att filmen på bio enbart visas i svensktextad originalversion, även om jag inte skulle ha något emot dubbning när den släpps på DVD. Coraline och spegelns hemlighet är absolut en originell och minnesvärd film, som visuellt och animationsmässigt är oerhört imponerande. Jag uppskattar att Henry Selick lämnat musikalidéerna bakom sig, och till skillnad från The Nightmare Before Christmas finns inga sånger eller musikalnummer att tala om här. Det gör att filmen blivit mer engagerande och intressant, men istället har regissören ibland svävat ut lite för mycket och verkar ibland glömma bort handlingen till förmån för fantastiska effekter. Fortfarande är det absolut en sevärd film, men jag kan inte odelat rekommendera den till barn; åtminstone inte sådana som har lätt att få mardrömmar. Om vuxna bara kan glömma bort att det rör sig om en dockfilm, så väntar dock definitivt en intressant upplevelse. Att sätta betyg på så udda filmer är inte lätt, men jag anser att originalitet och stil trots allt bör premieras, och ger därför filmen med viss tvekan en svag sjua i betyg.

Coraline och spegelns hemlighet produceras ursprungligen i 3D-stil, och i en del biografer visas den också tredimensionell. Det har skett via modern 3D med polariserande glasögon, och alltså inte den gammaldags stilen med 3D-glasögon som vi sett på bio, TV och VHS i mängder av fall. Det medför att den versionen bara kan visas på särskilda 3D-anpassade biografer, och tyvärr finns det bara några få städer i Sverige som har sådana. I dessa städer visas även denna tredimensionella version av filmen, men tyvärr är Skellefteå inte en av dem, och därför kan jag inte uttala mig om hur 3D-versionen är. Det här är dock inte den sortens film som hänger på enbart 3D-effekter, och därför tror jag inte det blir någon nämnvärt bättre upplevelse med 3D istället för 2D. Men säker kan jag inte vara, och därför bör betyget och recensionen enbart avse den "vanliga" versionen.

Recensionen skriven: 15 maj 2009
Senast uppdaterad: 15 maj 2009

Recensionen har lästs 7227 gånger av 4379 personer, sedan den 15 maj 2009