Manusförfattare: Juel Taylor & Sylvester Stallone, baserat på en story av Cheo Hodari Coker & Sascha Penn samt karaktärer skapade av Ryan Coogler
Adonis Johnson - Michael B. Jordan Rocky Balboa - Sylvester Stallone
Bianca Porter - Tessa Thompson Mary Anne Creed - Phylicia Rashad
Viktor Drago - Florian Munteanu Ivan Drago - Dolph Lundgren
'Little Duke' Burton - Wood Harris Buddy Marcelle - Russell Hornsby
Danny 'Stuntman' Wheeler - Andre Ward Robert Balboa - Milo Ventimiglia

Adonis Creed har nu lyckats bli världsmästare i tungviktsboxning, och har hunnit vinna många segrar sedan han snubblade på målsnöret mot Ricky Conlan i den förra filmen. Han och flickvännen Bianca har också flyttat ihop, och till deras stora förvåning blir Bianca gravid - men i och med hennes ärftliga hörselproblem finns risken att barnet kan födas döv. Under tiden får Adonis sin största utmaning i sin boxningskarriär, men samtidigt en utmaning han inte kan säga nej till; trots att både Rocky och Bianca avråder - ryska Viktor Drago vill möta honom i boxningsringen, och han råkar vara son till Ivan Drago, som 1985 dödade Adonis pappa under en boxningsmatch...

Creed var en ganska bra film, som trots ett tråkigt ämne (boxning) och ooriginellt upplägg ändå lyckades att underhålla och engagera. Därför hade jag, trots ett uttjatat koncept, hyfsat höga förväntningar inför en uppföljare - trots allt var det önskvärt och nödvändigt att fokusera på någon ny, istället för att Rocky ska boxas för femtioelfte gången. Och visst är det kul att återse Adonis Creed och Bianca, och relationen mellan dem upplevs intressant och trovärdig. Här finns också ett bra budskap, och det blir också gott om nostalgi när vi får återse Ivan från de tidigare Rocky-filmerna. Det medför en viss charm, och filmen innehåller flera fina nostalgiska glimtar till de äldre filmerna.

Men tyvärr är Creed 2 som helhet sämre än den förra filmen, och även fast det ändå är hyfsat så blir det aldrig riktigt lika engagerande som senast. Ett problem är att Adonis Creed nu är världsmästare, och därmed överger man alltså det gamla upplägget med en "underdog" som ska kämpa sig uppåt och lyckas mot alla odds. Det må vara en filmkliché, men icke desto mindre finns det en orsak till att sportfilmer vanligtvis handlar om just "underdogs". När det nu kretsar kring någon som redan i början är på topp, så blir det inte riktigt samma känsla. Visserligen är det förstås en helt annan femma att faktiskt behålla mästartiteln och fortsätta vara på topp, men det blir ändå inte samma spänning eller engagemang när det kretsar kring någon som faktiskt redan är mästare.

Det upplevs också utdraget och med ett orimligt stort fokus på just själva boxningsmatcherna - vilket givetvis är hela tanken, men trots allt går det inte att variera skildring av boxning på så många olika sätt, varför det är vad som händer vid sidan av boxningsringen som är det intressanta. Det blir blodigt och våldsamt, och sällan har en boxningsmatch upplevts så evighetslång som här... Ärligt talat blir det ganska oengagerande, och saken blir inte heller bättre av att det efter åtta filmer i serien börjar kännas ganska repetitivt och ooriginellt.

Den största behållningen den här gången blir istället relationen mellan Adonis och Bianca, som är intressant och berörande. Man tror på deras förhållande, och det är lätt att känna för dem i de privata situationerna. Det är också glädjande att Bianca hinner få många nyanser, och är en mångfacetterad rollfigur som faktiskt känns äkta. Hon har faktiskt substans och är viktig för handlingen, till skillnad från alltför många andra filmer (däribland många av de tidigare Rocky-filmerna) som klistrar in en romantisk sidohistoria "för sakens skull" och där kvinnan mest agerar kuliss och objekt. Det är positivt, och jag uppskattar att Bianca får lite mer utrymme än i första Creed.

Men det är olyckligt att det som hade kunnat bli det mest intressanta med filmen istället slarvas bort och rinner ut i sanden. Det gäller antagonisten Viktor Drago, son till Ivan Drago. Här finns nämligen en intressant kärna kring en man som vuxit upp i en familj som bara lever i skuggan av gamla nederlag, och där pappan vill att han ska vinna till varje pris för att upprätta familjens rykte. Det hade kunnat bli intressant, men istället skildras både Viktor och Ivan som typiska "skurkar", där Viktor framstår som ett bittert fåordigt muskelberg som inte kan visa några känslor; ivrigt påhejad av en lika bitter far. Att skildra den amerikanska idrottsutövaren som en perfekt godhjärtad man (för det är som regel män) och ryssar som rena mördarmaskiner var säkerligen vedertaget 1985, men i dagens läge börjar det kännas osmakligt och kraftigt förenklat. Så ser helt enkelt inte verkligheten ut, och därför är det synd att man inte kunnat utnyttja tillfället till att faktiskt få antagonisten att framstå som mänsklig och med någon form av nyanser. Det känns som bortkastad potential, och det som hade kunnat bli det mest positiva och nyskapande med filmen rinner istället ut i sanden. I grund och botten är nog inte Adonis och Viktor så olika, som båda har mycket gemensamt, men den kärnan utnyttjas aldrig.

Fotot är snyggt och effektfullt, med föga originella men dock välkoreograferade boxningssekvenser. Musiken lämnar dock en del övrigt att önska, och även fast det är effektfullt att återigen få höra "Eye of the Tiger" vid rätt ögonblick så är den mesta övriga musiken under all kritik. Skådespelarinsatserna är överlag bra, men varierar en hel del. Michael B. Jordan är riktigt bra som Adonis, och upplevs trovärdig och naturlig. Den alltid lika talangfulla Tessa Thompson är också utmärkt som Bianca, och gör allt som går av rollfiguren, som jag gärna hade sett ännu mer av. Sylvester Stallone är också oväntat bra, som visserligen inte har någon särskilt imponerande bredd som skådespelare men som faktiskt passar riktigt bra i den här rollen. Dolph Lundgren har aldrig varit mycket till skådespelare, och även om det fungerar helt okej så märker man ändå av hans begränsade register. Florian Munteanu som Viktor är duktig i boxningsscenerna, men upplevs ännu mer begränsad än Dolph vid dramascenerna och känns både stel och livlös. Phylicia Rashad är ganska bra som Mary Anne, men känns ändå lite opersonlig.

Creed 2 är en välgjord och hyfsat underhållande film, och det är trevligt att få återse Adonis och Bianca och få fortsätta följa deras relation. Men tyvärr når inte filmen upp till samma nivå som första Creed, och trots att familjescenerna är mer djupsinta och berörande än senast, så upplevs filmen som helhet tunnare. Det känns utdraget och bitvis oengagerande, då boxningsscenerna tar överhanden till den grad att allt annat hamnar i skymundan. Det blir heller inte riktigt samma känsla längre, då det inte handlar om en underdog utan en regerande världsmästare; och trots klichén känns det som ett steg i fel riktning. Märkligt är filmen därför bättre än föregångaren vid scener som handlar om Adonis och Biancas relation, men sämre i de flesta övriga aspekter. Om man älskar Rocky-serien och den förra filmen vill man säkerligen se även denna, och visst är det ändå helt okej, men det är tråkigt att filmen inte lyckas att komma upp i samma klass som första Creed; och då var ju den filmen inget direkt mästerverk heller... Den här gången stannar mitt betyg därför på en svag sexa, och om man inte kommer på något helt nytt koncept hoppas jag att det här blir den sista filmen i Rocky-serien.

Recensionen skriven: 22 november 2018
Senast uppdaterad: 22 november 2018

Recensionen har lästs 1625 gånger av 945 personer, sedan den 22 november 2018