Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Gauthier Valence - Lambert Wilson Serge Tanneur - Fabrice Luchini
Christine - Camille Japy Francesca - Maya Sansa
Zoé - Laurie Bordesoules Mme Franįon - Christine Murillo
Meynard (mäklaren) - Ged Marlon Tamara (agenten) - Annie Mercier
Raphaëlle - Josiane Stoléru Taxichauffören - Stéphan Wojtowicz

Skådespelaren Serge var en gång i tiden en framstående sådan, men nu har han nästan helt dragit sig tillbaka. Det var flera år sedan han senast medverkade i någonting, och numera har han isolerat sig på ön Île de Ré vid den franska atlantkusten med så lite social kontakt som det överhuvudtaget är möjligt. En dag får han besök av den självsäkra och framgångsrika såpaskådisen Gauthier, nuförtiden mest känd från huvudrollen i den populära men inte alltför djupa sjukhusserien "Doktor Morange". Han har tröttnat på ytliga roller och vill nu göra någonting riktigt djupsint - han vill sätta upp Moličres klassiska 1600-talspjäs "Misanstropen" på nytt, där han även själv tänker vara med som skådis. Han försöker övertala Serge att också vara med i pjäsen, men fastän Serge är intresserad lyckas de inte komma överens om vem av dem som ska spela huvudrollen Alceste.

Storyn låter kanske inte särskilt märkvärdig, och jag hade vissa farhågor inför filmen. Men Cykla med Moličre visade sig faktiskt vara en bra och underhållande film. Det är en pratig och dialogdriven film, som bitvis kan upplevas en smula teatralisk, men icke desto mindre är det en charmig och engagerande film. Intresset hålls vid liv på ett elegant sätt, och vi får lära känna de två huvudrollerna tillräckligt väl för att bry sig om dem. Det är fascinerande och underhållande på ett lagom lättsamt sätt, samtidigt som det finns ett visst djup.

Tempot är lagom högt och dialogen är mycket rapp, men bara man hinner med i dialogen är det en trevlig och intressant film. Det är också ganska roligt, och man får skratta en del åt dialogen och rollfigurerna. Det är humoristiskt på ett lagom lågmält sätt, och fastän det är långt mellan de riktigt klockrena poängerna så är det småroligt väldigt ofta. Och vid några få tillfällen väntar stora skratt åt situationerna och replikerna.

Dock är det en fördel om man väl känner till Moličres klassiker "Misantropen", då en stor del av filmen handlar just om teaterpjäsen och repetitioner av dess repliker. Det är tyvärr inte jag, som inte känner till "Misantropen" mer än till namnet, och därför har jag säkerligen missat en hel del poänger. Om man i likhet med undertecknad inte är särskilt väl bevandrad i Moličres verk kan det därför också uppstå en del frågetecken och bitvis kan filmen upplevas en smula introvert. Detta då man helt enkelt inte förstår alla referenser, och där filmen nästan tycks förutsätta att alla känner till pjäsen - och även i ett kulturellt land som Frankrike är det väl lite väl magstarkt att förutsätta att alla kan en nästan 350 år gammal teaterpjäs utantill...

Cykla med Moličre är också en onödigt mansdominerad och t.o.m. något gubbsjuk film, och kvinnosynen lämnar en del övrigt att önska. De fåtal kvinnliga rollfigurer som förekommer är alla mer eller mindre endimensionella och stereotypa, och behandlas främst som objekt. Den enda som får något större utrymme och som ens hinner få antydningar till nyanser är Francesca, men även hon lämnar en hel del övrigt att önska vilket gör att filmen kan upplevas något sexistisk. Jag är heller inte helt förtjust i slutet, som känns väldigt abrupt och gör att filmen upplevs allmänt oavslutad. Det är förvisso oförutsägbart, men det känns ändå märkligt och lite väl ouppklarat.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk med en del oerhört vackra vyer över Île de Ré. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och både Lambert Wilson och Fabrice Luchini är utmärkta i de båda huvudrollerna som Gauthier och Serge. Det är välspelat, trovärdigt och naturligt; vilket inte är en lätt bedrift med tanke på den bitvis ganska högtravande dialogen som de tvingats förhålla sig till. Maya Sansa är också riktigt bra som Francesca, och gör allt som går av den tyvärr onödigt underutvecklade rollfiguren.

Cykla med Moličre är en bra och underhållande film, som är både rolig, charmig och engagerande. Ibland kan det upplevas lite väl teatraliskt och pratigt, då så mycket av filmen går ut på repetitioner av den klassiska pjäsen, och dessutom är det med all säkerhet en fördel om man känner till Moličres verk betydligt bättre än vad jag gör. Men även utan någon bakgrundsinformation är det en trevlig och vacker film, som dessutom lyfts av de utmärkta skådespelarprestationerna. Om man bara inte är allergisk mot dialog- och karaktärsdrivna filmer så är det här en film väl värd att se, men man måste nog känna till "Misantropen" ganska väl för att få fullt utbyte av filmen. Det gör inte jag, och därför nöjer jag mig med en stabil sjua.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på franska, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har enbart svensk textning; inga andra språk alls och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Då mina franskspråkiga kunskaper är allt annat än bra kan jag inte bedöma den svenska översättningens kvalitet, men jag hittar i alla fall inget som får mig att misstänka översättningsfel. Däremot förekommer några onödiga slarvfel och grammatikfel, vilket känns lite svagt vid en film som kretsar så mycket kring just dialog. När man matar in skivan möts man av en kombinerad distributörsjingel och varningstexter, som inte går att hoppa förbi men som i alla fall är betydligt kortare än Njutafilms traditionella jingel. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren och som är svenskspråkig. Det enda extramaterialet som finns är 8 trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial. Åtminstone på mitt recensionsex förekommer dessutom någon form av mastringsfel på DVD:n, som gör att en av trailerna inte går att spela upp utan gör att hela DVD-spelaren hänger sig om man försöker att spela upp den. Jag kan dock inte avgöra huruvida det är ett allmänt fel, eller om det är mitt exemplar som är felaktigt.

Recensionen skriven: 18 mars 2014
Senast uppdaterad: 19 mars 2014

Recensionen har lästs 3196 gånger av 1888 personer, sedan den 18 mars 2014