Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Ryttaren - Christopher Eccleston Miss Greythorne - Frances Conroy
Merriman Lyon - Ian McShane Dawson - James Cosmo
John - John Benjamin Hickey Mary - Wendy Crewson
Gwen - Emma Lockhart James - Drew Tyler Bell
Robin - Edmund Entin Paul - Gary Entin
Max - Gregory Smith Stephen - Jordan J. Dale

Den brittiska författaren Susan Cooper, numera bosatt i USA, har blivit mest känd genom fantasyböcker för barn och ungdom. Hennes mest kända verk är en femdelad romanserie vid namn The Dark is Rising, som inleddes 1965 och avslutades 1977. Den andra delen i serien fick i Sverige titeln En ring av järn, och kom ut i England 1973 och i Sverige 1981. Av någon märklig anledning är det denna andra bok som nu blivit till film. Filmens amerikanska originaltitel är egentligen The Seeker, men den döptes om i Europa till The Dark is Rising (samma titel som böckerna). Den gick tydligen upp på bio i Sverige i oktober, men gissningsvis i mycket liten skala, då åtminstone undertecknad inte hört talats om den innan DVD:n damp ner i brevlådan. Här får vi lära känna en amerikansk tonåring vid namn Will Stanton, som nyligen flyttat med sin familj från USA till England. Han är lite mobbad av sina bröder, och ganska ensam. Han fyller år strax innan jul, och därför ignoreras hans födelsedag av de flesta. Men allt förändras på hans 14-årsdag, då han plötsligt blir attackerad av en man på häst. Han blir räddad av några äldre personer. De berättar för Will att han blivit född till att vara "Sökaren", en krigare som ska kämpa för Ljuset för att återställa balansen mellan goda och onda. För att göra det måste han hitta fem s.k. tecken inom fem dagar - om han inte gör det, så blir det inte roligt...

Jag hade inte ens hört talats om vare sig Susan Cooper eller den litterära förlagan, än mindre läst den. Utifrån vad jag kunnat läsa mig till, verkar det dock som att manusförfattaren tagit sig stora friheter med manuset gentemot romanen, och att bara grundstoryn bibehållits. Kanske är det en del av förklaringen till att filmen fått ganska ljummen kritik världen över, och inte verkar uppskattad av alltför många. Jag tyckte nämligen om filmen. Grundstoryn är intressant och ganska genomtänkt, om än lite komplicerad. Skådespelarinsatserna är bra, och den nu 15-åriga men relativt okända Alexander Ludwig gör en fullt godkänd och ganska trovärdig rolltolkning som Will. Mest imponerar är jag dock över 13 år gamla Emma Lockhart som lillasystern Gwen och Frances Conroy (känd från bl.a. TV-serien Six Feet Under) som Miss Greythorne. Genomförandet av filmen har dock fått en del tydliga brister. Det har framförallt blivit ganska rörigt, och det är periodvis inte helt enkelt att faktiskt förstå allting som händer. Ett antal tvära kast, där rollfigurerna kastas till helt andra tidsperioder på ett ögonblick, gör heller inte saken bättre. Sådant kan kanske funka i bokform, men på film är det svårt att få sådant att bli tydligt och logiskt. Jag vet heller inte riktigt hur man skulle kunna åtgärda problemen, men ett bra första steg hade nog varit att förlänga filmen något för att kunna gå lite långsammare framåt. Som det är nu, så räcker filmen bara drygt en och en halv timme, vilket må vara standardlängd för många filmer men är kortare än de flesta fantasyfilmer. Några av scenerna känns också ganska långa, samtidigt som en del andra blixtrar förbi. En omredigering och viss förlängning hade antagligen kunnat lösa en del av problemen, men jag kan inte helt sätta fingret på hur man bäst hade löst det med den nuvarande storyn. En del frågetecken kvarstår också, och man får aldrig klarhet i en del saker. Det förekommer också vissa logiska luckor och en del trovärdighetsproblem, vilket drar ner helhetsintrycket. Överlag är det dock ändå en fullt sevärd film, som är underhållande och spännande och passar för de flesta åldrar. Den kommer inte alls upp i samma klass som de delvis lite snarlika Harry Potter-filmerna och Narnia, men den känns betydligt bättre och mer genomarbetad än den i mina ögon alltför överskattade Sagan om ringen-trilogin. Exakt varifrån titeln En ring av järn kommer ifrån har jag dock inte lyckats att lista ut, får åtminstone undertecknad lyckades inte att se eller höra talas om någon ring överhuvudtaget - än mindre av järn - under filmens gång...

Trots att filmen är ganska barnvänlig och passar alla åldrar, och i mina ögon har ungefär samma målgrupp som både Harry Potter-filmerna och Narnia, så släpps filmen i Sverige enbart i originalversion - någon svensk dubbning finns alltså inte att tillgå. Sådant är förståeligt på bio, men på DVD - där man ju kan välja på ett helt annat sätt - så känns det lite tråkigt. I och med att barn står i centrum, och de tidigare nämnda lite snarlika filmerna alla har dubbats, så hade det varit önskvärt om även denna försetts med svensk dubb.

Recensionen skriven: 8 april 2008
Senast uppdaterad: 9 april 2008

Recensionen har lästs 4639 gånger av 2381 personer, sedan den 8 april 2008