Manusförfattare: Johan Kling
Eva - Michelle Meadows Bernard - Michael Segerström
Micke - Richard Ulfsäter Nico - Michael Lindgren
McDonalds chef - Marko Ivkovich Martina - Erica Silfverhielm
Maja - Tanja Lorentzon Miles - Robin Keller
Nathalie - Nathalie Sanneman

Johan Klings långfilmsdebut hade premiär på bio i februari i år, men släpptes troligen i ganska liten skala, då undertecknad aldrig ens hörde talas om den medan den var aktuell på bio. Redan nu har den dock släppts på DVD, vilket gissningsvis tyder på att filmen inte gick alltför bra på bio. I denna film får vi lära känna två motsatser, i en mörk och dyster dramakomedi i Stockholmsmiljö. Dels finns den unga, ytliga och bortskämda överklasstjejen Eva, som bor i ett av Stockholms lyxigare kvarter, och är allmänt negativ över det mesta. Inte blir det bättre av att hon nu fått sparken från sitt jobb, och har stora problem att kunna ha råd att bo kvar i sin lägenhet... I en inte fullt lika exklusiv del av huvudstaden bor 61-årige Bernard, som jobbat som elektroingenjör men som nu blivit arbetslös och har stora svårigheter att hitta nytt jobb. Trots att han är nyskild och inte haft kontakt med sin dotter på över ett år, så är han glad och positiv över livet. Dessa två motsatser träffas en dag på McDonalds, där båda två fått jobb, och börjar umgås.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tycka om den här filmen. Trots den låga budgeten, så håller filmen en tekniskt hög klass, och fotot är i toppklass. Filmen är snygg, och skådespelarinsatserna är bra - både Michelle Meadows och Michael Segerström är utmärkta, och har övertygande personkemi. Problemet är bara det att det egentligen inte händer mycket under filmen. Inledningsvis är det en stark film, där satiren över Stockholms överklass fungerar klockrent. Men allt eftersom handlingen fortskrider, så försvinner satiren sakta men säkert och ersätts egentligen inte av någonting. Filmen blir snabbt väldigt seg, och ärligt talat händer inte mycket alls innan eftertexterna slutligen börjar rulla. Det faktum att manusförfattaren dessutom aldrig verkar ha hört talats om begreppet karaktärsutveckling gör heller inte saken bättre. Alla karaktärer stär nämligen och stampar på samma ställe, och egentligen har inte mycket utvecklats eller hänt när de 91 minuterna är över. Många av rollfigurerna, och i synnerhet birollerna, känns dessutom platta och endimensionella. Därför griper historien aldrig riktigt tag i en, och det blir svårt att engagera sig i vad som händer. Det abrupta och avbrutna slutet är heller inte lyckad, även om jag till viss del förstår regissörens tanke. Trots de tydliga bristerna, så är dock filnen snygg och välgjord, och alla tekniskt inblandade har verkligen gjort allt de kunnat för att få en välgjord och snyggt fotograferad film; den låga budgeten till trots. Den inledningsvis stilrena skildringen och den trovärdiga dialogen, gör att jag kanha överseende med en del av bristerna. Men i slutändan blir det tyvärr ett problem för mycket, som gör att jag inte längre med gott samvete kan sätta den sexa jag länge planerat. Det problemet heter musik, och i synnerhet övertydlig sådan. Musiken, som heller inte är alltför vacker, tar tyvärr överhanden från storyn och det blir svårt att koncentrera sig. Det känns som att musiken och handlingen sliter åt var sitt håll, vilket ger ett splittrat intryck. Det finns en gammal oskriven regel, som säger att bra bakgrundsmusik ska man inte tänka på - den ska bara finnas där, utan att ta överhanden. Darling kommer tyvärr så långt ifrån den grundregeln som det överhuvudtaget är möjligt. Dessutom är allting väldigt dåligt mixat, där musiken är väldigt hög och all dialog är väldigt tyst. Det gör att man tvingas höja och sänka ljudvolymen hela tiden, vilket snabbt blir mycket irriterande. Till sist tvingades jag ge upp och slå på textningen för hörselskadade, för att kunna ha en chans att höra vad som sades. Eller var det avsiktligt att man inte ska kunna höra vad någon säger...?

DVD-utgåvan har anamorfisk Widescreen-bild i formatet 2,35:1, samt ljudspår i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvalitet är relativt god, men tyvärr lämnar svärtan i bilden en hel del övrigt att önska. Tydligast blir det på de svarta fälten upp- och nedtill, som snarare ser mörkgråa än svarta ut. Det blir mest irriterande när man ser filmen på en vanlig 4:3-TV, eftersom det innebär att halva svarta remsan (den som DVD-spelaren skapar) är helt svart, medan den andra halvan har en helt annan färg. Det blir snabbt störande, och det tar ett bra tag innan man lyckas vänja sig vid detta. Filmen har vanlig textning på norska, samt svensk text för hörselskadade. Vanlig svensk text finns dock inte, vilket verkligen hade behövts, eftersom den mycket bristfälliga mixningen gör att de flesta hörande säkerligen måste slå på textningen för att kunna hänga med i dialogen. Skivan inleds med SF-vinjett, följt av språkval och varningstexter. Sedan kommer vi direkt till huvudmenyn (inga trailers den här gången!), som enbart återfinns på engelska och är enkel men funktionell. Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå, vilket är tråkigt. Vid en så pass originell film som denna, så hade det verkligen varit intressant att få höra mer och filmen och hur idén kom till. Dessutom hade jag gärna velat få en förklaring på den intetsägande och mycket långsökta filmtiteln, som jag fortfarande inte är säker på vad betydelsen är... Nog borde man väl kunna förvänta sig i alla fall lite extramaterial på så här nya svenska filmer, som färdigställdes år 2007...?

Recensionen skriven: 16 augusti 2007
Senast uppdaterad: 16 augusti 2007

Recensionen har lästs 3697 gånger av 1970 personer, sedan den 5 december 2007