Kortfattade recensioner

Svensk distributör: Netflix
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Balram - Adarsh Gourav Mukesh/Mungon - Vijay Maurya
Ashok - Rajkummar Rao Pinky - Priyanka Chopra Jonas
Storken - Mahesh Manjrekar Dharam - Vedant Sinha
Farmor Kusum - Kamlesh Gill Den Stora Socialisten - Swaroop Sampat

Balram Halwai berättar en historia om sitt liv, och hur han gick från extremt fattig till en framgångsrik entreprenör. Han tillhörde ett av de lägre kasten i Indien, och det var aldrig meningen att han skulle bli annat än en tjänare åt rika människor. Han ser till att få jobb hos en framgångsrik entreprenörsfamilj, och riktar in sig mot de enda som tycks hA någon form av medmänsklighet - sonen Ashok och hans amerikanska fru Pinky. Men inte tjänar han bra, och ska han lyckas med sitt liv måste han använda sitt list och nästintill gå över lik för att få som han vill...

Jag har tyvärr inte läst Aravind Adigas roman, och har därför inget att jämföra med. Men Den vita tigern är en riktigt bra film, som är originell och nyskapande med en helt egen stil. Här finns en mycket intressant story, och det är förstås alltid intressant med klasskillnaderna i Indien och det förfärliga kast-systemet; som förtjänar att uppmärksammas. Det har resulterat i en mycket engagerande film, som är skruvad men som man samtidigt inte kan slita sig från.

Tempot är mycket högt och rafflande, men trots en omfattande berättelse blir det inte rörigt eller svårbegripligt. Här finns en viss spänning, men också en hel del svart humor som fungerar föredömligt i sammanhanget. Det är charmigt och gjort med glimten i ögat, samtidigt som det är på fullaste allvar och upplevs (tyvärr) förhållandevis realistiskt. Framförallt Balram har blivit en nyanserad och mångfacetterad rollfigur, som gör att man faktiskt kan ha överseende med hans agerande även när han går alldeles för långt.

Däremot kan Balrams ständigt närvarande berättarröst ibland bli lite enerverande, som har en förkärlek att ta överhanden lite för mycket. Samtidigt är berättarrösten direkt nödvändig, då man inte hade förstått något av den snåriga intrigen annars, så det är en svår balansgång - kanske hade det gått att tona ned berättarrösten något, så att den inte behövt ligga på i varenda scen...?

Efter ett tag blir också intrigen lite för skruvad, och mot slutet börjar trovärdigheten påverkas när allting går lite för långt - efter att filmen länge håller sig på en rimlig nivå blir det till sist lite för svårköpt, samtidigt som man vid det laget redan har förstått vad manusförfattaren har velat säga. Ibland går handlingen också lite väl snabbt framåt, som gör att filmen inte alltid hinner med så mycket fördjupning som jag hade önskat.

Den vita tigern är en välgjord och välspelad film, med utmärkta skådespelare och en lyckad blandning mellan flera genrer. Det är roligt, charmigt, fascinerande men också tragiskt och mörkt. Det är en väldigt skruvad handling, och ibland kan det bli lite för mycket av det goda. Förutom det är det dock en riktigt lyckad film, som stannar kvar i ens medvetande länge efter att sluttexterna rullat färdigt, och som man sent ska glömma. Det är en väldigt annorlunda och originell film, som inte kommer att tilltala alla - men däremot ganska många, bara man ger den en chans. Att filmen blev nominerad till Oscar för bästa manus efter förlaga är förståeligt, men också att den inte vann; så i slutändan förtjänar filmen en stark sjua.

Recensionen skriven: 3 september 2021

Recensionen har lästs 1534 gånger av 833 personer, sedan den 3 september 2021