Stanley som vuxen - Andy Bean Stanley som ung - Wyatt Oleff
Henry som ung - Nicholas Hamilton Den spetälske/Häxan - Javier Botet
Myra/Sonia - Molly Atkinson Tom Rogan - Will Beinbrink
Audra Phillips - Jess Weixler Alvin Marsh - Stephen Bogaert
Dean - Luke Roessler Victoria Fuller - Ryan Kiera Armstrong
Mrs. Kersh - Joan Gregson Pantbanksföreståndaren - Stephen King

Året är 2016, och det har gått 27 år sedan medlemmarna i The Losers Club lyckades besegra den dansande clownen Pennywise; eller rättare sagt den uråldriga ondska av okänt ursprung som i brist på bättre benämning kallas för Det. Mike Hanlon har bott kvar i Derry under alla dessa år, och genom att avlyssna polisens kommunikation inser han snart att Det är tillbaka och redan har dödat flera personer i staden. Beverly, Bill, Ben, Richie, Eddie och Stanley har alla flyttat långt från Derry, och som bieffekt har de glömt bort allt som hände under den ödesdigra sommaren för 27 år sedan. Ingen kommer alltså längre ihåg Pennywise, men blir påminda när Mike ringer till dem och insisterar att alla måste komma tillbaka. Stanley hittas död i ett badkar, medan de övriga i gänget återvänder till Derry. Men innan de förhoppningsvis kan besegra Pennywise en gång för alla, måste de minnas allt som hände 1989 och som de nu har glömt bort...

Första Det var en riktigt bra och lyckad film, som höll ihop logiskt förvånansvärt väl samtidigt som det var otäckt och fängslande. Därför har jag sett fram emot att äntligen få se upplösningen och den spännande fortsättningen, fastän jag också haft vissa farhågor då jag misstänkte att det inte skulle bli riktigt samma känsla med rollfigurer i 40-årsåldern istället för barn. Den biten fungerar ändå förvånansvärt väl och Det: Kapitel 2 är en bra film, men når tyvärr inte upp i samma höga klass som den första filmen. Det är kul att få återse medlemmarna i The Losers Club, och alla känns verkligen som samma rollfigurer som 27 år tidigare, fastän det av uppenbara skäl förstås är nya skådespelare. Det är välgjort och underhållande, och filmen lyckas att blanda humor med skräck på ett ovanligt lyckat sätt. Här finns en del roliga repliker och scener, och man får skratta en smula.

Men framförallt är det en riktigt obehaglig och läskig film, där man vid ett flertal tillfällen hoppar till rejält. Här finns en mörk obehagsstämning, och överlag blir det ännu läskigare än i den första filmen. Det uppskattar jag, och den här gången lyckas filmteamet verkligen att skrämma slag på tittarna vid flera tillfällen. Här finns en effektiv atmosfär och stämning, som verkligen bidrar till att det väldigt ofta känns obehagligt och ibland riktigt otäckt. Precis som senast är det också en mycket fängslande och engagerande film, som är fascinerande och spännande från första till sista bildrutan, och som man aldrig vågar slita blicken från ens för en sekund.

I romanen växlar man varannat kapitel mellan "dåtid" och "nutid" (27 år senare), men i de nya filmerna har man alltså istället valt att i den första filmen enbart följa händelserna 1989 och här händelserna 2016. Det är nog ett smart drag, då jag misstänker att det på film hade upplevts ganska rörigt om man behållit bokens upplägg. Trots allt är det tillräckligt många rollfigurer och en tillräckligt omfattande historia som det är, så att bibehålla det växelvisa upplägget hade förmodligen bara varit att krångla till allting i onödan. Istället har manusförfattarna här tagit till greppet att de vuxna personerna ser sig själva som barn, i tillbakablickar från scener vi inte fick se i den första filmen. Det fungerar förvånansvärt väl, och gör att man lyckas integrera tillbakablickar på ett naturligt och sömlöst sätt som passar in perfekt i handlingen.

Tidsperioden har också ändrats från boken och flyttats fram "ett steg" - så det som i boken var 1962 respektive 1989 är nu alltså 1989 respektive 2016. Även det är nog ett klokt drag, då det blir fler tittare som känner igen sig och kan relatera till händelserna när man begränsar sig till 1980-talet som äldsta tidpunkt. Plus att det nog hade upplevts egendomligt i dagens läge med "nutida" scener som utspelas 1989 - det var förstås ett ganska självklart val när Stephen King skrev romanen 1989, men hade upplevts ganska märkligt i dagens läge. Genom 27-årsintervallerna blir således 2016 det närmaste "nutid" man kan komma.

Redan första Det var en lång film, på närmare 2 timmar 15 minuter. Men det upplevs plötsligt ganska kort, då Det: Kapitel 2 klockar in på hela 2 timmar 50 minuter. På papperet låter det näst intill olidligt att sitta i en biosalong utan paus i nästan tre timmar, och jag hade väntat mig att det skulle upplevas väldigt långt och segt. Men glädjande nog går tiden ganska snabbt, och filmen upplevs faktiskt inte särskilt lång. Visst är den fortfarande i längsta laget och ett fåtal scener hade man nog kunnat korta ned, men det fungerar förvånansvärt väl och tiden går snabbt. Det blir aldrig segt eller tråkigt, utan det händer något hela tiden samtidigt som filmen har en tacksam intensitet.

I Det: Kapitel 2 har varken regissören eller manusförfattaren sparat på krutet, utan det förekommer väldigt många otäcka stunder och groteska blodiga scener. Visst förstår jag tanken, men det blir ärligt talat ändå lite för mycket av det goda. Vid några tillfällen känns det som att filmteamet satsat på rena skrämseleffekter enbart för sakens skull, utan att det egentligen tillför något till handlingen. Det mesta håller ändå ihop logiskt förvånansvärt väl, men det blir för mycket med väldigt mycket våld och blod och mycket groteska monsteransikten och dylikt - detta vare sig det faktiskt behövs eller inte.

Länge fungerar det ändå bra, då filmen inte glömmer bort rollfigurerna eller handlingen, utan där det överdrivna och groteska ändå har ett visst existensberättigande. Men under den lite för långa upplösningen på runt 30 - 40 minuter blir det alldeles för mycket av allt, då filmteamet verkar satsa på skrämseleffekter som om det inte fanns en morgondag. Man drar sig inte för att utnyttja varenda tänkbar otäck sekvens till tusen, och bägaren börjar rinna över av alldeles för många förvridna ansikten, dödskallar och "hoppa till"-effekter. Det får tyvärr motsatt effekt, då det blir så mycket av allt så att det som inledningsvis var väldigt otäckt efter ett tag slutar bli läskigt. Till sist blir man nästan avtrubbad av alla blodiga och äckliga scener, och det förtar tyvärr en del av helhetsintrycket. Tyvärr verkar regissören Andy Muschietti inte känna till begreppet "Less is more", utan satsar så hårt så att otäcka scener slutar bli otäcka för att de upprepas några gånger för mycket. Det är olyckligt, och flera scener hade behövts kortas ned och framförallt tonas ned under den sista halvtimmen. Med de värsta skrämseleffekterna borttagna och kanske en kvarts kortare speltid hade det nog upplevts betydligt bättre, och då hade filmen förmodligen upplevts ännu otäckare.

Fotot är starkt och effektivt, och ett starkt bildspråk bidrar till en imponerande närvarokänsla och en effektiv klaustrofobisk känsla. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Bill Skarsgård gör en fantastisk insats som clownen Pennywise (eller Det, om man så vill), och är minnesvärd samtidigt som han blir riktigt obehaglig. Genom clownsminkningen har man nästan inte en chans att ens känna igen att det är Bill, men han gör ändå en otrolig prestation i en mörk och otäck rolltolkning av den dansande clownen. Jessica Chastain är utmärkt som Beverly, och gör en stark och naturlig rollprestation som in i minsta detalj känns som samma rollfigur som Sophia Lillis spelar som ung. Det fungerar ypperligt, och Jessica är med viss tvekan bäst av de vuxna skådespelarna. Komikern Bill Hader är också riktigt bra som Richie, även fast en del av filmillusionen går förlorad när man nuförtiden är så van vid Bill som titelrollen i HBO-serien Barry. James McAvoy är bra som Bill, medan Isaiah Mustafa känns lite svagare och stelare som Mike.

Det: Kapitel 2 är en bra skräckfilm, som lyckas att göra någonting förhållandevis nytt av Stephen Kings litterära klassiker, utan att det någonsin upplevs som en nyfilmatisering av miniserien. Här finns ett påtagligt djup och intressanta rollfigurer, samtidigt som det är riktigt otäckt och obehagligt - ännu mer än i den första filmen. Upplägget kring tillbakablickar varvat med nutid fungerar ypperligt, och trots en speltid på nästan tre timmar upplevs det aldrig utdraget.

Men det är synd att regissören valt att inte spara på vare sig krut eller pengar, utan fläskar på med varenda tänkbar skrämseleffekt och grotesk scen; vare sig det faktiskt tillför något eller inte. Särskilt under den aningen för långa upplösningen blir det alldeles för mycket av det goda, till den grad att det nästan börjar kännas som en zombiefilm - och det kan väl ändå inte ha varit meningen...? Då börjar det också uppstå vissa logiska luckor, och allt förvandlas till rena rama orgien i datoranimerade skrämseleffekter. Det blir för mycket av allt, till den grad att man blir avtrubbad och det som borde vara läskigt inte känns så läskigt längre. Det förtar tyvärr en del av helhetsintrycket, och gör att det som hade kunnat bli en utmärkt film "bara" blir ganska bra. Det är långt ifrån dåligt och är utan tvekan välgjort, men det blir tyvärr inte lika bra som första Det. Det är fortfarande en film väl värd att se och en värdig avslutning av filmserien, men de brister som finns gör tyvärr att jag inte med gott samvete kan ge filmen mer än en ganska svag sjua i betyg.

Recensionen skriven: 10 september 2019
Senast uppdaterad: 10 september 2019

Recensionen har lästs 1522 gånger av 843 personer, sedan den 10 september 2019