Dubbningshemsidan
Recensioner
Det finns alltid en morgondag
(C'è ancora domani)
Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen, filmen eller dess dubbning samt sätta egna betyg.
Det finns alltid en morgondag premiärvisades på Göteborgs filmfestival 2024, för att sedan få ordinarie biopremiär den 1 mars 2024. Filmen kommer inte släppas på DVD eller Blu-Ray i Sverige, men finns nu tillgänglig som digital hyr- och köpfilm.
Strax efter andra världskrigets slut bor Delia med sin man, sina tre barn och sin svärfar i ett slitet hus i utkanten av Rom. Alla är glada över att kriget är slut, men det finns mycket kvar att göra och den amerikanska militären har fortfarande en stark närvaro i staden. Delia har det inte lätt, och blir dagligen misshandlad av sin man Ivano för minsta lilla snedsteg; i synnerhet när han dricker, vilket han gör mest hela tiden - all kärlek är sedan länge borta, och nu fungerar hon mest som hembiträde. Till råga på allt måste hon också ta hand om sin mans pappa, som är sängliggande och verbalt misshandlande; han tjatar mest om att vilja återgå till den gamla goda tiden, med de "eleganta och trevliga fascisterna". Nu ska Delias dotter Marcella förlova sig med sin pojkvän, men då han tillhör överklassen är inte alla helt förtjusta i den förlovningen.
Det finns alltid en morgondag är en mycket bra film, som engagerar och berör med enkla medel. Det är intressant och fascinerande, och tidsperioden just efter andra världskriget ger en lite annorlunda krydda; just då det är en period som inte lika ofta skildras på film som under kriget. Rollfigurerna är intressanta, och Delia har blivit en mångfacetterad och intressant rollfigur som man känner för trots att hon är så kuvad.
Här finns ett bra budskap och många bottnar, och jag uppskattar den feministiska prägel som genomsyrar filmen. Samtidigt finns här inga plakat eller pekpinnar, utan det är ett realistiskt och jordnära drama där det aldrig upplevs konstruerat; och för all del heller aldrig feministiskt enbart för sakens skull. Så filmen håller sig hela tiden på rätt sida av gränserna, och det är roligt och charmigt; men framförallt berörande och fängslande. Intresset hålls vid liv på ett snyggt sätt igenom hela filmen, och fastän det inte alltid händer så mycket så förblir det engagerande och intressant.
Men någon särskilt upplyftande film är det inte, utan det är mörkt och dystert med våld, misshandel, manipulation och kontroll. Det är förstås fullt avsiktligt, men ibland blir det lite för mycket av det onda; då det är så mörkt så att man nästan tappar livslusten. Att Delias make är både kontrollerande och våldsam är illa nog, men att hon dessutom måste ta hand om sin svärfar som tillhör det mest extrema som världen någonsin skådat blir ärligt talat lite för mycket... Det borde ha gått att tona ned lite, då svärfar är så extrem så att han nästan känns svår att ta på allvar och känns en smula stereotyp. Där hade jag gärna sett några fler nyanser, istället för att både maken Ivano och svärfar ska framstå som genomonda; helt utan försonande egenskaper. Jag betvivlar inte att det förekommer i verkligen (tyvärr), men på film blir det ändå lite för mycket av allt.
Dessutom får vi ingen riktigt trovärdig förklaring till varför Delia är så kuvad, så att hon går med på allt och inte ens säger något när Ivano regelbundet misshandlar henne - till skillnad från alltför många snarlika fall i verkligheten ber han aldrig ens om ursäkt, och verkar inte ens säga ett enda snällt ord till sin fru; och då blir det lite svårt att tro på varför hon stannar kvar utan att försöka göra något. Visst förstår man till viss del utifrån tidsperioden och hur patriarkalt Italien var vid den tidsperioden, men det finns ändå som att någonting saknas. Jag är också lite kluven till att filmen valt att skildra misshandel genom koreograferade musikalnummer, med sånger och skildrat nästan som en dans. Visst är det originellt och minnesvärt, men samtidigt går det också att tolka som att försköna misshandel; även om det förstås inte var så det var meningen.
Det finns alltid en morgondag är en mycket bra och välgjord film, med ett utmärkt och mycket läckert svartvitt foto och mycket bra skådespelare. Det är engagerande och fascinerande, och jag uppskattar budskapet och den feministiska undertonen. Men vissa detaljer påverkar trovärdigheten till det sämre, och vissa rollfigurer får heller inte riktigt det utrymme de förtjänat - däribland en amerikansk militärpolis, som inledningsvis verkar ska vara viktig för handlingen men som vi egentligen inte får veta någonting alls om. Det känns som att det hade kunnat bli ännu bättre med finslipning av manuset, men det är ändå en riktigt bra och lyckad film som är väl värd att se för alla som uppskattar lite ovanliga europeiska filmer. Den blir också ännu bättre när man ser om filmen, varför jag nu väljer att höja mitt tidigare betyg till en stabil åtta.
Daniel Hofverberg
Recensionen skriven: 31 januari 2024
Senast uppdaterad: 12 september 2024
Recensionen har lästs 1298 gånger av 959 personer, sedan den 31 januari 2024
Betyg: |
Film/serie |
|
8 |
DVD-produktion |
|
-- |
|
Snittbetyg: |
|
8 |
Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom
att ange dina betyg här nedan.
Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen, filmen eller dess dubbning. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.
© 2021 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg