Preben Kaas - Martin Buch Stig Lommer - Lars Brygmann
Bente Askjær - Malou Reymann Hanne Bjerre - Laura Christensen
Vicky - Sarah Grünewald Judy Gringer - Silja Eriksen Jensen
Inge - Frederikke Cecilie Berthelsen Sitter - Laura Bro
Dorte - Marie Dietz / Alberte Elvira Nørregaard / Charlotte Amalie Kirkegaard Kehlet Josefine - Jakob Levin-Christensen / Anna Helligsøe Haahr / Sasha Sofie Lund
Ove Sprogøe - Morten Kirkskov Daimi Gentle - Annika Aakjær

Den danska komikern, skådespelaren och revyartisten Dirch Passer (1926 - 1980) var en av Danmarks mest framgångsrika och folkkära komiker, som medverkade i hundratals långfilmer och många framgångsrika revyer innan han dog 1980; endast 54 år gammal. Trots att han var med i några svenska filmer har han förblivit förhållandevis okänd i Sverige och internationellt, medan han i Danmark närmast är att ses som legendarisk. Nu har det kommit en film om hans liv; dramabiografin Dirch i regi av danska Martin Zandvliet. Filmen var nominerad till en Bodil (danska motsvarigheten till Guldbagge) för bästa film 2012, och vann Bodil för bästa manliga huvudroll och biroll.

Handlingen tar sin början 1955, då Dirch redan blivit en framgångsrik komiker med sin bästa vän och komikerkollega Kjeld Petersen vid sin sida. Alla älskar Dirch och hans framträdanden; utom han själv. Han konsumerar tonvis med alkohol och försummar sin fru och sina barn. Mest av allt vill han bli en mer seriös skådespelare, och drömmer om att få spela huvudrollen i John Steinbecks "Möss och människor". Men det vill inte vare sig producenterna eller publiken...

Jag visste ingenting om Dirch Passer och hade ärligt talat aldrig ens hört talats om honom, när jag satte mig ner för att se Dirch. Det är förstås inte de bästa förutsättningarna, men samtidigt är jag sannolikt inte ensam om det i och med att Dirch Passer aldrig blev närmelsevis lika känd i Sverige som han var i Danmark. Men det är en intressant film, som skildrar en fascinerande man på ett finstämt sätt. Man får en hyfsad inblick i Dirch Passer som person, och inte minst av hans vänskap med Kjeld Petersen. De bitarna är filmens bästa, och både Dirch och Kjeld har skildrats på ett fint sätt med lagom respekt. Det är engagerande, intressant och stämningsfullt, och visst blir man nyfiken av att lära sig mer om den riktiga Dirch när man ser filmen. Bitvis är det berörande, och intresset hålls vid liv hela tiden trots att det är förutsägbart.

Problemet är att Dirch eller Kjeld - åtminstone att döma av den här filmen - inte alls känns särskilt roliga. Filmen innehåller många scener från revyer och sketcher, där vi hör publiken skratta hejdlöst men som jag i de allra flesta fall inte kan se någonting roligt med alls. Kanske har danskarna en annorlunda humor än vad jag har, eller också har den här humorn åldrats alldeles för mycket med åren, men i mina ögon upplevs i alla fall nästan varenda sketch närmast poänglös. Det är bara en sådan scen som faktiskt är rolig, den om en gammal man i en gunga som var den enda jag skrattade åt. Det gör att de ganska utdragna "humoristiska" scenerna när Dirch och/eller Kjeld står på scen bitvis blir ganska tråkiga att se på; åtminstone för oss som inte själva var med på den tiden och kan jämföra med originalen. Av någon märklig anledning har filmen också fokuserat på just revyerna på scen. Dirch Passer var faktiskt även en framgångsrik filmskådespelare, som medverkade i 110 långfilmer och en TV-serie mellan 1947 och 1979 - men om det nämns inte ett ord i den här filmen. Lite egendomligt, då filmkarriären torde ha varit en ganska viktig del av Dirch Passers liv.

I likhet med många andra biografier har filmmakarna dessutom varit lite för överambitiösa i sitt försök att skildra ett helt liv, vilket resulterat i att Dirch bitvis upplevs lite osammanhängande och fragmentarisk. Det känns ibland som att det varit viktigare att få med de viktigaste händelserna i Dirch Passers liv än att få en sammanhängande historia, vilket också resulterat i att tiden ibland går väldigt snabbt framåt. Efter att kollegan och vännen Kjeld Petersen dog fortsatte Dirch som soloartist i nästan 20 år, men det framstår i filmen snarast som några månader. Saken blir heller inte bättre av att inga årtal alls nämns i filmen, och därför känns hela händelseförloppet snarare som några få år än som de 25 år det faktiskt ska föreställa.

Det är tydligt att fokuset legat på relationen mellan Dirch och Kjeld, vilket i och för sig är smart och intressant. Men det har framförallt resulterat i att Dirchs flera fruar och flickvänner hamnat i skymundan. De medverkar bara i några få scener vardera, och har överlag reducerats till stereotyper och ganska ovidkommande sidofigurer. Visst förstår jag att tänken är att Dirch försummade kvinnorna och fokuserade på sin karriär, men han var trots allt tillsammans med flera av dem i ganska många år, och de borde därför ha varit en någorlunda viktig del i hans liv. Här förstår vi inte ens vad dessa kvinnor ser i Dirch, som ärligt talat åtminstone bitvis framstår som tämligen osympatisk privat.

Filmen är dock tekniskt mycket välgjord, och har ett snyggt foto som på ett effektivt sätt skildrar tidskänslan för 1950-talet till 1970-talet i Danmark. Scenografin, klädval och musiken är mycket bra. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och Nikolaj Lie Kaas gör en imponerande rollprestation som Dirch Passer. Han gör en utmäkt insats, och så när som på Dirch Passers saknade framtand verkar han också vara hyfsat lik den riktige Dirch. Lars Ranthe är också mycket bra som Kjeld, och de kvinnliga skådisarna gör vad de kan med de alltför begränsade och onyanserade rollerna.

Dirch är en välgjord och intressant film om en intressant man, som skildrar Dirch Passers liv på ett rättvist sätt. Det är engagerande och stämningsfullt, men tyvärr lite väl fragmentariskt och enkelspårigt i sitt försök att få med det viktigaste under 25 års tid på under två timmar. Det gör att mycket går lite väl snabbt framåt, och kan sannolikt inte göra den riktiga personen rättvisa. Att så pass stor del lagts åt att skildra sketcher på revyscenen som i mina ögon inte alls är roliga drar också ner helhetsintrycket. Det är ändå en ganska bra och fullt sevärd film, men inte tillräckligt minnesvärd för att kunna motivera mer än en svag sjua i betyg. Och den sjunde stjärnan räddas framförallt av fotot och skådespelarinsatserna.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men samtidigt ingenting alltför imponerande. Filmen har danskt tal och enbart svensk text - inga andra språk alls och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och svenskspråkig. Det är en mycket enkel meny, som enbart innehåller möjlighet att spela filmen, välja scen och slå av/på textning. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt då jag hade velat veta lite mer om den riktiga Dirch Passer.

Recensionen skriven: 17 oktober 2012
Senast uppdaterad: 18 oktober 2012

Recensionen har lästs 4018 gånger av 2324 personer, sedan den 17 oktober 2012