Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Bjørn (norska tränaren) - Rune Temte Erik Moberg - Mads Sjøgård Pettersen
Warren Sharp - Christopher Walken Richmond - Mark Benton
Lars Holbin - Marc Benjamin Zach - Daniel Ings
Dustin Target - Tim McInnerny Carrie - Ania Sowinski
Kommentatorn - Jim Broadbent Reportern - Paul Reynolds
Eddie som barn - Tom Costello Eddie som tonåring - Jack Costello

Brittiska Eddie Edwards älskar sport, och växer upp under 1970-talet med drömmen om att tävla i OS, men hans sporttalang lämnar en del övrigt att önska. Som tonåring blir han duktig i skidåkning, och hoppas kunna komma med i OS med utförsåkning. 1987 får han bra resultat i tävlingar, men då han är klumpig, naiv och socialt omogen blir han trots tillräckliga resultat ändå inte uttagna av den brittiska OS-kommittén. Han får då en snilleblixt att byta sport till backhoppning, men blir utskrattad av OS-kommittén - trots allt har Storbritannien inte haft ett backhoppningslag i OS sedan 1920-talet, och de har inga planer på att börja. Men Eddie ser att regelverket inte har uppdaterats på flera decennier, och då det inte finns någon konkurrens överhuvudtaget räcker det att han går ett godkänt hopp i någon tävling överhuvudtaget för att kvalificera sig till OS. Han reser till träningslägret i Garmisch-Partenkirchen i Tyskland, och där träffar han på den alkoholiserade f.d. backhopparen Bronson Peary. Högst motvilligt går Bronson med på att träna Eddie, och det handlar främst om att inte slå ihäl sig vid de högre höjderna. Duktig är han sannerligen inte, utan han hoppar inte mer än ca 35 meter på tävling, men dock ändå tillräckligt för att kvalificera sig. Men den brittiska OS-kommittén vill ogärna att Eddie ska börja representera Storbritannien i OS, och ser därför genast till att ändra reglerna så att man måste hoppa minst 61 meter för att få vara med i OS...

Då jag alltid varit totalt ointresserad av backhoppning, och för all del de flesta sporter, hade jag aldrig hört talats om Eddie Edwards när jag satte mig ner för att se filmen. Huruvida han faktiskt är välkänd även i dagens läge eller om det bara är jag som är ovanligt oinsatt låter jag vara osagt. I vilket fall som helst är berättelsen om Eddie Edwards i alla fall en fascinerande och intressant historia. Och Eddie the Eagle har blivit en riktigt bra film, som man genast fastnar för. Någon alltför märkvärdig historia är det förvisso inte, och klassiska sportdramer om "underdogs" som lyckas mot alla odds går det ju tolv på dussinet av. Skillnaden här är att det inte ens finns på kartan att Eddie faktiskt skulle kunna vinna någon medalj; något han med all säkerhet inte heller trodde själv. Det gör att filmen ändå får en liten annan krydda än man är van vid, och sticker ut från andra sportfilmer.

Det har blivit en både charmig och underhållande film, som med enkla medel engagerar från början till slut. Man dras in i handlingen från allra första början, och kan sen inte släppa blicken från filmen; annat än möjligen vid några obehagliga backhoppningsscener då man verkligen är rädd att Eddie ska slå ihjäl sig. Här finns en påtaglig spänning, och dessutom är det ofta berörande.

Samtidigt lättas stämningen upp en del genom effektiv användning av humor, varför man får skratta lite då och då. Inget som leder till stora skratt, men i alla fall en del fniss och det är tillräckligt för att lätta upp stämningen på vad som annars hade kunnat bli en ganska deprimerande film. Samtidigt lyckas manusförfattarna skickligt att undvika typisk slapstick-komik, och det är också glädjande att Eddie aldrig görs till åtlöje. Med den här premissen vore det lätt hänt att skildra Eddie som en ren pajas, men glädjande nog sker inget sådant här utan han skildras som en hjälte trots att hans bedrifter förstås var tämligen blygsamma med ett objektivt synsätt. Här skrattar man aldrig åt honom, utan snarare med honom, och han förblir hela tiden mänsklig. Det här är en svår balansgång, men filmteamet har fått till det här bra med en lyckad blandning mellan humor och allvar; och där manusförfattarna hela tiden tar Eddie på allvar även när ingen annan gör det.

Ibland blir det i och för sig sentimentalt och lite "feel good"-stämning över allt, men samtidigt märks det att filmen är gjord med hjärta och värme. Det är både underhållande, charmigt, småroligt och dessutom berörande. Tempot är också föredömligt, och här händer det något hela tiden samtidigt som det aldrig blir rörigt eller svårbegripligt.

Men så var det förstås det här med "baserat på en sann historia"... Det är förstås mer regel än undantag att biografier och andra verklighetsbaserade filmer tar sig mer eller mindre stora friheter gentemot vad som verkligen hände, men här undrar jag om man inte gått steget för långt. Såvitt jag kan bedöma verkar i och för sig Eddie Edwards som person och hans bedrifter stämma relativt väl mot verkligheten, men detsamma kan inte sägas om de flesta personer i hans omgivning. Det är ju väldigt vanligt och till viss del även förståeligt att biroller i själva verket är blandningar av flera verkliga personer eller rentav helt påhittade, men här går man ännu längre - tränaren Bronson har nämligen inte funnits på riktigt utan är helt påhittad. Det kan förstås filmiskt vara ett klokt drag, för att få mer än en stor roll och få till dialog hellre än en ensam person, men samtidigt känns det tveksamt om det verkligen är rätt att ta sig så stora friheter från verkligheten samtidigt som man fortfarande sätter ut "Based on a true story". Det är ju trots allt en väldig skillnad mellan om små mer eller mindre obetydliga biroller är påhittade, eller om den näst största rollen är det; i synnerhet om det även förändrar själva premissen och dynamiken.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk. Backhoppningsscenerna ser också trovärdiga ut, och jag ser inga uppenbara tecken på trickfilmning eller specialeffekter. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Taron Egerton är riktigt bra i huvudrollen som Eddie, och övertygar med ett trovärdigt spel helt utan överspel. Han tycks också se någorlunda lik ut som den riktiga Eddie i den åldern, och både utseendet och gester ser ut att överensstämma bättre än väntat. Hugh Jackman är också mycket bra som Bronson, och gör en stark insats i en ganska svår roll. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns egentligen inte ett enda svagt kort i den här ensemblen.

Eddie the Eagle är en riktigt bra och underhållande film, som har ett påtagligt djup och dessutom lyckas med konststycket att skildra Eddie Edwards på ett trovärdigt och mångfacetterat sätt. Det är charmigt, småroligt och även berörande; även fast det i och för sig också blivit något dramaturgiskt övertydligt och vid ett fåtal tillfällen även översentimentalt. För alla som i likhet med undertecknad inte känner till den riktiga Eddie Edwards är det en mycket bra film utan större nackdelar, men känner man redan till honom är det nog en större risk att man irriterar sig över de friheter som filmteamet tagit sig gentemot vad som verkligen hänt. Att hitta på en huvudroll känns lite väl drastiskt, även om man har i åtanke att verklighetsbaserade filmer sällan helt överensstämmer med verkligheten. Men ser man på det här mer som en spelfilm utan större ambitioner att till 100% berätta sanningen fungerar det riktigt bra, och därför väljer jag trots allt en svag åtta i betyg. Det är helt enkelt en film väl värd att se, vare sig man faktiskt tycker om backhoppning eller ens sport i allmänhet eller inte.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,39:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på några andra språk. Det finns även syntolkning på engelska, vilket säkert är uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Skandinavien är det kanske mer tveksamt hur många synskadade som behärskar engelska tillräckligt bra för att ha utbyte av det. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn som är rörlig och stilren men som tyvärr bara finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Som bonusmaterial hittar vi en tredelad bakom kulisserna-dokumentär, som tillsammans är på hela 45 minuter. Den första delen (på ungefär en halvtimme) är mest intressant, och är en mer generell bakom kulisserna-dokumentär om den verkliga personen samt inspelningen av filmen. Här finns även intervjuer med den riktige Eddie Edwards, vilket är intressant. Tyvärr förekommer dock lite väl mycket skryt över de inblandade, och likaså överflödig information som man redan vet om man sett filmen. Den andra delen handlar om vänskapen mellan Eddie och Bronson, vilket är ganska tråkigt. Den tredje delen handlar om inspelningen av själva backhoppningsscenerna, vilket är hyfsat intressant men går inte tillräckligt in på djupet. Slutligen hittar vi också ett fotogalleri samt en ursprunglig biotrailer, vilket är precis lika spännande som det låter. Glädjande nog har allt bonusmaterial svensk text, vilket är mycket trevligt och i dagens läge alltför ovanligt.

Recensionen skriven: 22 oktober 2016
Senast uppdaterad: 22 oktober 2016

Recensionen har lästs 2778 gånger av 1633 personer, sedan den 22 oktober 2016