Kortfattade recensioner

Paul (Josefins man) - Emil Almén Klara (Håkans dotter) - Nilá Remdahl
Adeline (Josefins dotter) - Liliana Fonda Rasmus (Josefins son) - Alfred Uusitalo
Nisse - Ingmar Virta David - Kristoffer Berglund
Badskummet - Jonatan Unge Kräftan - Per Andersson
Ölburken/Trädkör - Mats Qviström Potatiskören - Mimmi Sandén
Kaffepaket/Avgrundsrösten - Bill Skarsgård Björken/Tändsticksasken/Porslinsängeln - Sanna Sundqvist

Lisa är en framgångsrik serietecknare i Stockholm, som nu är på väg att ge ut en bok; om hon nu bara kan komma på en bra titel på boken - något som dock försvåras av att hennes bokförläggare också är hennes före detta pojkvän. Just innan PR-turnén för boken ska inledas blir Lisa ombedd av sina föräldrar att komma hem till deras gård i Kramfors, då de vill träffa både henne och hennes två syskon Josefin och Håkan. Det är första gången på tio år som de faktiskt träffas, och föräldrarna har stora nyheter: de vill göra klart arvet i god tid innan något händer med någon av dem, och vill att endast en av syskonen ska ta över familjens skogsbruk och hela gården - medan de andra två istället ska kompenseras ekonomiskt. Och föräldrarna vill att syskonen gemensamt bestämmer vem av dem som ska ta över skogsbruket och gården. Kruxet är bara det att ingen av de tre är särskilt sugen på att flytta hem till Kramfors igen, då alla tre är rotade på orter långt därifrån. Håkan har dessutom en dotter, och Josefin har både man och två barn.

Upplägget är inte speciellt originellt, men däremot är genomförandet lite mer nyskapande. Framförallt är det en frisk fläkt och ett originellt drag att låta Lisas yrke som serietecknare göra sig påmint genom att saker i hennes närhet "kommer till liv" och börjar prata med henne - det var onekligen ett tag sedan man fick uppleva kaffeförpackningar, badskum och surströmming börja prata med folk... Det är ett kul drag och fungerar överlag bra, men tyvärr känns greppet bitvis något överanvänt och efter ett tag blir det lite för mycket av det goda.

Kan man ha överseende med det är En dag kommer allt det här bli ditt dock en bra film, som är underhållande och lyckas med den svåra balansgången att kombinera drama och humor, tragik och lättsam stil, utan att någon av delarna för överhanden. Det uppskattar jag, och det blir ganska roligt då man får skratta då och då åt repliker, situationer och de animerade vardagsobjekten.

Visst märker man också att det är en personlig film, då Andreas Öhman inspirerats av sitt liv. Det blir kanske ändå inte riktigt lika bra som i debutfilmen I rymden finns inga känslor, men det är utan tvekan bra, intressant och underhållande. Det har blivit en berörande film, och vid en del tillfällen är det nästan omöjligt att hålla tårarna borta. Det beror dock åtminstone delvis på att filmen avsiktligt tycks spela på känslosträngar, och vid några tillfällen känns den översentimental - det är onödigt, då den här intressanta historien är tillräckligt berörande som den är utan sådana billiga knep.

Lisa är en intressant och mångfacetterad rollfigur, som har många brister men som man ändå inte kan låta bli att tycka om. Tyvärr är det sämre ställt med hennes syskon Josefin och Håkan, som blivit alldeles för platta och endimensionella - ja, rentav ganska ointressanta hela filmen igenom. Visst måste fokus ligga på Lisa, men syskonen känns ändå för underutvecklade med hänsyn till de viktiga roller de har. Filmen känns också ganska övertydlig, och tappar ibland i trovärdighet då det blir lite för mycket av allt; även om det åtminstone delvis kompenseras av en hyfsat oförutsägbar stil.

En dag kommer allt det här bli ditt är en bra och välgjord film, med ett snyggt foto huvudsakligen inspelad i Älvsbyn och Boden (som fått föreställa Kramfors). Skådespelarinsatserna är över förväntan, och det är trevligt att se Peter Haber i en lite mer nedtonad och annorlunda roll efter femtioelva Beck-filmer. Men Karin Franz Körlof står utan tvekan för det tunga lasset, och gör en mycket imponerande prestation som hon verkligen borde bli Guldbaggenominerad för nästa år.

Filmen är underhållande, rolig och berörande, med en överlag lyckad blandning mellan humor och allvar. Men tyvärr blir det lite för mycket av det goda, och några av de animerade vardagsföremålen hade jag gärna kunnat vara utan. Det blir också lite väl övertydligt, och somliga rollfigurer känns onödigt platta vilket till viss del påverkar trovärdigheten. Så det känns som att det här hade kunnat bli så mycket bättre genom en finslipning av manuset, men icke desto mindre är det en trevlig och underhållande film som är väl värd att se; men där det å andra sidan är tveksamt om den håller att ses om. Så efter moget övervägande stannar mitt betyg på en hyfsat stabil sjua, vilket förstås är långt ifrån dåligt men som samtidigt också innebär att filmen inte riktigt sticker ut så mycket som jag hade önskat.

Recensionen skriven: 7 juli 2023
Senast uppdaterad: 8 september 2023

Recensionen har lästs 1028 gånger av 745 personer, sedan den 7 juli 2023