Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Claire - Katherine Sigismund Edgar West - John Lithgow
Ryan Koenig - Fred Armisen Hayley - Julie Hagerty
Miss Korch - Wendie Malick Miss Ptaszinski - Clea Lewis
Allon - Stephen Guarino Full kvinna - Lynn Redgrave

Hugh Dancy & Isla Fisher
© Disney Enterprises

Den brittiska författaren Madeleine Wickham har blivit mer känd under pseudonymen Sophie Kinsella, där hon givit ut ett antal mer eller mindre lättsamma böcker inom genren "tjejlitteratur". Mest känd har hon blivit för de fem romanerna i den så kallade Shopaholic-serien, som behandlar det fullt seriösa men inte särskilt kända missbruket shoppingberoende. De två första av de fem böckerna (som jag tyvärr inte har läst) har nu blivit till en gemensam film, i regi av australiensiska P.J. Hogan, som närmast revolutionerade filmbranschen 1994 genom succékomedin Muriels bröllop. I centrum står den shoppinggalna unga tjejen Rebecca Bloomwood (uppskattningsvis i 25-årsåldern), som bor i en lägenhet i New York med sin rumskompis Suze. Hon älskar att handla allt vad kläder heter, och inte förrän hon upptäcker att hon är skyldig många tusen dollar i kreditkortsskulder inser hon att hon har problem. Då hon är journalist men inte har något trevligt jobb, vill hon inget hellre än att bli anställd av den fina modetidningen Alette. Då jobbet där snabbt blir tillsatt utan hennes jobb, satsar hon istället på att få jobb på ekonomitidningen Successful Savings, i en förhoppning att därigenom kunna bli aktuell för Alette längre fram. Genom en mindre förväxling blir hon också ombedd att skriva finansrådgivningsspalter i tidningen, och spalten blir populär och framgångsrik, utan att någon vet om att Rebecca inte direkt lever som hon lär. När hon dessutom blir attraherad av Luke Brandon, och får en inbiten kronofogde på halsen, får hon alltfler problem...

På papperet ser En shopaholics bekännelser ut som en traditionell romantisk komedi, utan något större djup. Men även om grundstoryn inte är världens mest originella, så tar filmen trots allt upp ett intressant och viktigt ämne, och får därför ett större djup än det först verkar. Upplägget och temat är också någorlunda originellt, och håller intresset vid liv hela tiden. Det är lätt att engagera sig i de intressanta karaktärerna, och därför är resultatet också riktigt lyckat. Rebecca är visserligen en lite överdriven och naiv rollfigur, men att hon har ett gott hjärta behöver ingen betvivla. Hon känns mångbottnad och intressant, och därför är det lätt att sympatisera med henne. Även Luke Brandon har fler nyanser än vad som brukar vara brukligt i romantiska komedier, även om jag inte kan förneka att han hamnar i skymundan jämfört med Rebecca. Även fast tyngdpunkten ligger på komedi, så lyckas manusförfattarna att på ett skickligt sätt tydliggöra att det faktiskt handlar om ett missbruk, och därför känns det mesta ganska trovärdigt och fascinerande. Men framförallt är det här en mycket rolig film, där jag skrattade nästan hela tiden. Det var länge sedan jag hade så här roligt av en film, och ibland kommer riktigt klockrena poänger där jag höll på att kikna av skratt. Jag brukar ha svårt för slapstick-komik, men i den här formen fungerar det förvånansvärt väl och det är nästan omöjligt att hålla sig för skratt. Det kan tyckas vara lite för överdrivet och oseriösa situationer, så därför har jag förståelse för att inte alla kan uppskatta den här sortens humor. Men trots att jag brukar föredra lite mer nedtonad och jordnära humor, så blev En shopaholics bekännelser oerhört rolig för mig. Är man kritiskt lagd, så finns det dock en del att klaga på, och därför är det egentligen inte så förvånande att många professionella recensenter inte direkt varit överförtjust i filmen. Det är en mycket förutsägbar historia, och vid ett tidigt skede står det ganska klart vartåt allting är på väg. Men som vid de flesta komedier, är det trots allt vägen dit som är viktigare än slutdestinationen. Vissa situationer känns också lite tillgjorda och tillrättalagda, och ibland sjunker trovärdigheten på grund av lite för tillskruvade händelser. Det finns också en del klyschor och stereotypa karaktärer, i synnerhet bland mindre biroller.

Den romantiska delen håller sig också tydligt till standardformatet för genren, och erbjuder inga överraskningar. Istället är det problematiken med köpberoende som är det originella och ovanliga med filmen, och samtidigt även det som fungerar bäst. Det finns också ett fåtal logiska luckor och enstaka frågetecken som aldrig får något egentligt svar, men egentligen är det petitesser och ingenting som påverkar helhetsintrycket i någon högre grad. Det är en visuellt tilltalande film, med snyggt foto och ett effektivt och halvoriginellt bildspråk. Regissören P.J. Hogan har lyckats med en del intressanta och originella tilltag, varav det mest minnesvärda är de talande och rörliga skyltdockorna i klädbutikerna. Det är en riktigt smart och genomtänkt idé, som fungerar utmärkt för att åskådliggöra Rebeccas missbruk på ett både humoristiskt och effektivt sätt. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och nästan varenda roll har lyckade och passande skådespelare. Bäst är utan tvekan Isla Fisher som Rebecca, som gör en lysande och trovärdig rolltolkning, och blir trots en naiv och lätt överdriven stil aldrig orealistisk. Isla har alltid tillhört en av mina absoluta favoritskådisar, och här bevisar hon ännu en gång att hon är en skådis av högsta världsklass. Hon talar också med mycket övertygande amerikansk accent, där det åtminstone för mig var helt omöjligt att höra spår av hennes australiensiska ursprung. Hugh Dancy är också riktigt bra som Luke, och han och Isla Fisher har en stark och övertygande personkemi. Krysten Ritter är också utmärkt som Suze, även om hon tyvärr inte får så mycket att arbeta med genom en relativt platt rollfigur. Dessutom är det intressant att notera att den lysande Leslie Bibb (mest känd från Disneys klassiska TV-serie Popular) har en biroll som Alicia - visserligen en mycket endimensionell och klichéfylld karaktär, men ändå en utmärkt rolltolkning. En shopaholics bekännelser har onekligen vissa brister, och den lär inte gå till världshistorien som något storslaget mästerverk. Det hade heller inte skadat med ett lite mer oförutsägbart manus, och med de mest tillskruvade situationerna något nedtonade. Men trots detta är det ändå en mycket bra film, som tar upp ett intressant och lärorikt ämne på ett lättsamt och underhållande sätt helt utan pekpinnar. Det är också en sanslöst rolig film, som jag skrattade väldigt mycket åt. Då kan jag hellre förlåta andra brister, och ger därför filmen en svag åtta. Visst kunde den ha blivit ännu bättre, men att det är en mycket lyckad film som varmt kan rekommenderas för de allra flesta kan inte förnekas.

DVD-utgåvan av En shopaholics bekännelser erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, där i synnerhet bilden imponerar med utmärkt svärta och levande färger. Filmen är textad på nio olika språk, däribland de fem nordiska språken. Det finns även två engelska textremsor - både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade - vilket jag uppskattar. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska översättningen håller relativt hög klass, även om den ibland blivit lite väl nedkortad och också innehåller enstaka översättningsfel. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk och en kort distributörsjingel. Därefter visas en trailer för en annan film, följt av en reklamjingel för HD-formatet Blu-Ray. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stilren och effektfull, men som bara finns på engelska.

Som extramaterial hittar vi först och främst några bortklippta scener, varav den ena i själva verket är en alternativ version av en scen som redan finns med i filmen. Den första av scenerna lyckas jag inte alls att förstå poängen med, men de övriga är roliga och intressanta. De tillför inte så jättemycket, så det är förståeligt att de klippts bort från filmen, men är utan tvekan intressanta och roliga att se på. Tyvärr framgår inte var i filmen som dessa scener hör hemma, och det finns inte heller någon form av kommentatorspår eller introduktion som hade kunnat tala om för oss varför scenerna klippts bort. Det går trots allt inte att förneka att bortklippta scener blir mer värdefulla om man får någon form av bakgrundsinformation till scenerna. Därefter finns s.k. bloopers, d.v.s. misslyckade tagningar, på drygt två minuter. Det är småroligt och underhållande, men tillför inte särskilt mycket. Slutligen finns en musikvideo med en av filmens låtar; "Stuck To Each Other" med Shontelle. Det är en småtrevlig låt, men kommer nog inte att vinna någon Grammy i första taget... Där tar det roliga slut. Det extramaterial som finns är intressant, men jag kan inte förneka att jag hade väntat mig mer av en biovisad högbudgetfilm som denna. Jag hittar dock inget som tyder på att det skulle finnas mer extramaterial på någon utländsk utgåva, så vi verkar åtminstone inte gå miste om någonting i Skandinavien. Allt extramaterial har svensk text, vilket är glädjande. Bilden är dock i icke-anamorfisk Widescreen, d.v.s. i 4:3 med inbakade svarta fält, vilket på en Widescreen-TV innebär svarta fält på alla fyra sidor.

Isla Fisher
© Disney Enterprises

Recensionen skriven: 12 augusti 2009