Mub - Mårten Andersson Mandrake - Magnus Krepper
Grub - Hasse Brontén Bufo - Björn Bengtsson
Dagda - Eddie Hultén
Sång:
Magnus Uggla Linda Åslund
Thérèse Andersson Lewis

Mary Katherine, eller MK som hon föredrar att kallas, är en helt vanlig 17-årig tjej, som efter att hennes mamma dött tvingas flytta hem till sin pappa. Hennes pappa Bomba bor dock i ett ruckel ute i skogen, och är en snurrig professor som tänker mer på sina upptäckter än på Mary Katherine eller ens sig själv. Hans rykte i branschen är heller inte världens bästa, efter att han förstörde sitt äktenskap genom att besatt försöka bevisa för världen att det ute i skogen bor små miniatyrmänniskor som håller naturen i balans - personer han faktiskt aldrig sett, men blivit besatt att till varje pris hitta och bevisa existensen på. MK tröttnar snart på att, förutom den besatta pappan, vara helt isolerad från omvärlden med hunden Ozzy som enda vän och är beredd att sticka därifrån tillbaka till storstaden. Men när Ozzy rymmer ut i skogen tvingas MK följa efter för att hitta honom, och av en slump råkar hon då krympa till miniatyrstorlek och hamnar mitt ute i naturen - där hon till sin stora chock upptäcker att Bomba faktiskt haft rätt om allting. Och bladfolket, som de kallas, behöver hjälp då deras drottning Tara mordhotats av de onda boganerna just innan hon hunnit utse sin arvinge...

Epic är kanske inte världens mest originella film, och sett till grundstory, tematik och stil kan filmen närmast beskrivas som en korsning mellan Arthur och minimojerna och Ferngully - Den sista regnskogen; med vissa inslag även från Avatar. Men då alla de tre filmerna var riktigt bra kan man ju tänka sig betydligt sämre grundförutsättningar, och filmen lyckas också att skapa en fungerande helhet som trots lånade beståndsdelar från andra filmer aldrig känns som plagiat eller upprepning. Filmen som sådan är också riktigt lyckad, och tar upp intressanta ämnen på ett bra sätt. Storyn är intressant, och filmen har också bra budskap utan att det känns som pekpinnar. Det är en riktigt engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden på ett elegant sätt.

I synnerhet Mary Katherine har också blivit en intressant och mångbottnad rollfigur, som känns äkta in i minsta detalj. Det är också trevligt med en stark kvinnlig huvudroll; något som tyvärr fortfarande händer alltför sällan. De övriga rollfigurerna hinner i alla fall få en del nyanser, men känns inte riktigt lika genomarbetade som MK. Det är charmigt och underhållande, och överlag även berörande; vid ett par tillfällen är det svårt att inte fälla en och annan tår. Det finns även en del humor, och man får skratta lite då och då. Men det är definitivt ingen stor skrattfest, och förväntar man sig en komedi lär man bli besviken. Nu har dock filmen heller inte marknadsförts som en komedi, så på sätt och vis får man väl skylla sig själv om man tror det. Men det gör att filmen förmodligen fungerar ännu bättre för vuxna än för barn, medan barn kan finna det en smula tråkigt bitvis.

Men det är hyfsat spännande, och dessutom har filmen en tilltalande universell stil som passar både barn och vuxna. Jag uppskattar också att det här definitivt inte är någon förenklad barnanpassad film, utan storyn är seriös och allvarlig på ett sätt som både barn och vuxna kan relatera till. Här finns inga popkulturella referenser, drifter med andra filmer eller någonting sådant; utan filmen tar sig själv på allvar med en tematik gångbar för alla. Det är en trevlig omväxling, och gör att Epic fungerar bra för både barn, ungdomar och vuxna.

Problemet är att det är en lite ojämn film, och medan den överlag är väldigt underhållande och fängslande finns det några segare partier där det inte fungerar lika bra. Framförallt finns det en svacka mot mitten, då filmen främst fokuserar på rafflande actionsekvenser på bekostnad av själva handlingen och karaktärerna - actionscener som blivit lite för utdragna, till den grad att det börjar kännas en smula tråkigt och oengagerande. Under en kort stund i mitten fick jag anstränga mig för att inte somna, men i ärlighetens namn var jag också väldigt trött när jag såg den. Dessbättre rör det sig dock om ett högst begränsat parti, och mot slutet får filmen nya krafter och engagerar i mycket hög grad. Storyn är ibland också i tunnaste laget, och det fanns potential för intressanta sidohistorier som tyvärr inte utnyttjats. Det gör också att vissa rollfigurer blivit lite väl endimensionella och tunna, och det är lite tråkigt. Dessutom är det tämligen förutsägbart, fast å andra sidan kan väl detsamma sägas om de allra flesta filmer.

Datoranimationen håller mycket hög klass, och det mesta ser förvånansvärt äkta ut. Rörelsemönstren ser autentiska ut och karaktärsdesignen övertygar med en slags halvrealistisk stil som passar utmärkt. Det märks att mycket energi lagts på alla detaljer, och varenda hårstrå, växt och träd ser realistiskt ut. Det är imponerande, och det här är ett utmärkt exempel på att datoranimation kan vara ett utmärkt val och att handanimation inte nödvändigtvis ger en överlägsen känsla (något som annars ofta är fallet). Filmen innehåller också en del häftiga "kameraåkningar" som ger en hisnande känsla och en inlevelse av sällan skådat slag.

Jag såg filmen i 3D-version, och överlag kan jag inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. Kameraåkningarna och några andra scener fungerar utmärkt, och ger en fantastisk närvarokänsla. Men i övrigt går det sällan längre än till en hyfsad djupkänsla, och i en del fall inte ens det. Det här är förvisso bättre ställt än många andra filmer, men samtidigt inte alltför imponerande och de riktigt häftiga 3D-effekterna lyser till största delen med sin frånvaro.

Epic är en riktigt bra och underhållande film med ett bra budskap, även om den inte är alltför originell och dessutom kanske blivit en smula för "torr" genom att det till största delen saknas humor. Kanske hade filmen vunnit på att kortas ner en smula, eller åtminstone fokuseras annorlunda, för bitvis blir det lite för mycket av storslagna actionsekvenser på bekostnad av handlingen; plus att många andra karaktärer förutom MK blivit lite väl platta. Men det är definitivt en minnesvärd film väl värd att se för både barn och vuxna, och i slutändan känns därför en stark sjua som det enda rätta betyget.

Bakom den svenska versionen står Eurotroll, och dubbningsveteranen Joakim Jennefors har regisserat. Då filmen i Skellefteå inte kommer att visas i originalversion är det tyvärr inte möjligt för mig att se den eller göra en närmare jämförelse, och därför har jag alltså bara kunnat se den svenska versionen. Mina möjligheter är därför högst begränsade, men såvitt jag kan bedöma utan något att jämföra med är det en mycket bra dubbning. Rösterna passar mycket bra, och Dominique Pålsson Wiklund är mycket lyckad i huvudrollen som Mary Katherine. Magnus Uggla är också oväntat bra som Nim Galuu (kanske hans dubbningsdebut...?). Alla talar med bra eller utmärkt inlevelse.

Översättningen verkar bra, även fast det förstås är svårt att bedöma utan originalversionen att jämföra med. Det allra mesta låter naturligt och bra, men det var något enstaka uttryck som jag reagerade på som inte kändes helt naturligt; något jag dock inte kommer ihåg så här i efterhand. Den enda sången som förekommer är dubbad till svenska, och har bra sångtexter. Munrörelserna stämmer riktigt bra, och fastän det inte är perfekt blir det aldrig störande - inte ens vid närbilder.

Den svenska bildversionen lämnar dock en del övrigt att önska. Det finns inga förtexter överhuvudtaget, och de enstaka textskyltar som förekommer under filmens gång har inte översatts. Filmens titel visas först i slutet (då på engelska, d.v.s. utan den svenska undertiteln), och står då tillsammans med övriga sluttexter på engelska. Det egendomliga i sammanhanget är att listan på amerikanska originalröster som visas en kort bit in i eftertexterna har tagits bort, men inte ersatts av någonting. Därför visas det under cirka en minuts tid bara neutrala bakgrundsbilder utan någon text alls under sluttexterna. Varför 20th Century Fox inte kunnat lägga till de svenska rösterna där, när det nu ändå fanns utrymme för det, är bortom mitt förstånd... Efter alla sluttexter listas svenska röster och studiocredits. De listas under relativt kort tid, och det är svårt (men dock inte omöjligt) att hinna läsa allt. Men man inser förstås ungefär hur många som kommer att stanna kvar tills de allra sista sekunderna av sluttexterna på bio för att verkligen hinna se de svenska creditsen...

Recensionen skriven: 23 maj 2013
Senast uppdaterad: 24 maj 2013

Recensionen har lästs 5850 gånger av 3532 personer, sedan den 23 maj 2013