Ray Lennox - Jamie Bell Clifford Blades - Eddie Marsan
Mary - Joanne Froggatt Bunty - Shirley Henderson
Dr Rossi - Jim Broadbent Peter Inglis - Emun Elliott
Chrissie - Kate Dickie Gorman - Martin Compston
Carole Robertson - Shauna Macdonald Anna - Natasha O'Keeffe
Ocky - Iain De Caestecker Bob Toal - John Sessions

Bruce Robertson är en kriminalassistent i Edinburgh i Skottland, och har en fru och en dotter. Men han är också kvinnofientlig, homofobisk och rasistisk. Till råga på allt är han sex- och narkotikaberoende och manodepressiv. Han drar sig inte för att manipulera allt och alla för att få som han vill, och nu behöver polisstationen där han jobbar en ny kriminalinspektör. Han ser det som givet att han kommer att bli befordrad till posten, men för att vara på den säkra sidan ser han till att spela ut alla andra tänkbara kandidater mot varandra. Han blir ombedd att leda utredningen av ett mord på en japansk student i en gångtunnel, men det ställer till med problem då Bruce psykiska tillstånd blir alltmer labilt...

Jag har tyvärr inte läst Irvine Welshs roman, och har därför inget att jämföra med. Men efter filmteamets lyckade Trainspotting hade jag ganska höga förväntningar inför Filth. Delvis infriades dem och delvis inte. För det här är en minst sagt udda och annorlunda film, som inte liknar något man tidigare sett. Det är skruvat och tillspetsat, men även ganska underhållande. Bitvis är det ganska roligt, och man får skratta en del åt de absurda situationerna och replikerna. Samtidigt är det också ganska mörkt och dystert, som blir ännu mörkare ju längre filmen pågår; i takt med att man inser precis hur illa däran Bruce egentligen är.

De allra flesta rollfigurerna är tillspetsade och överdrivna, och till största delen också mycket stereotypa. Huvudrollen Bruce är också bland det mest osympatiska som världen någonsin skådat. Ändå lyckas manusförfattaren på ett skickligt sätt att efter ett tag få oss att åtminstone till viss del faktiskt sympatisera med honom. Det är verkligen en imponerande bedrift, då det är svårt att hitta goda egenskaper hos denna manipulativa rollfigur. Det är hela tiden underhållande, engagerande och charmigt - och framförallt bland det sjukaste man sett på senare år.

Problemet är att manusförfattaren inte verkar ha vetat när man ska sluta, utan har överdrivit allting till bristningsgränsen. Ibland känns det som att filmen enbart är ute efter att chockera för sakens skull, utan att egentligen ha så mycket att berätta. Jag önskar verkligen att filmteamet hade kunnat tona ner allting en liten smula, för fastän filmen bitvis är riktigt lyckad så blir det mellan varven helt enkelt lite för absurt och sjukt. Om det görs för komisk effekt behöver det inte vara något problem, men här är det tillspetsat även när det faktiskt inte är roligt. Då börjar det mellan varven mest att kännas som att hela syftet varit att skapa en högst politiskt inkorrekt film, utan att ha så mycket mer budskap än så.

Vissa scener är väldigt lyckade, och vid ett par scener märker man att manusförfattaren driver med bl.a. homofobi för att få fram ett budskap. Det fungerar bra, men under merparten av filmen verkar det inte finnas något djupare budskap. Det är ändå underhållande för stunden, men under de tillfällen som det varken är roligt eller finns något direkt budskap ställer man sig frågan vad tanken egentligen är. Man kan också tycka att blandningen mellan humor och allvar inte fungerar fullt ut. Bitvis är det roligt och bitvis är det ett lite djupare och berörande drama, men det finns ingen riktig övergång mellan dessa båda ytterligheter.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och lagom originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. James McAvoy är utmärkt i huvudrollen som Bruce, och lyckas få oss att känna för rollfiguren trots att han är oerhört osympatisk. Det är en imponerande bedrift, och det här är en av James bästa rollprestationer. Eddie Marsan är riktigt bra som Bladesey, och Imogen Poots är bra som Amanda. Jamie Bell är bra som Ray och Joanne Froggatt är mycket bra som Mary. Här finns faktiskt inte ett enda svagt kort, och det är en imponerande ensemble som filmteamet lyckats att skrapa ihop.

Filth är en välgjord och originell film, som är bland det mest udda och absurda som vi har sett på senare år. Men huruvida det är en bra film är jag ärligt talat inte riktigt säker på. Den är underhållande och bitvis ganska rolig, men mellan varven blir det alldeles för mycket då hela poängen verkar vara att chockera publiken enbart för sakens skull. Därför blir helhetsintrycket inte riktigt lika positivt som de lyckade individuella scenerna, och ibland känner man att det inte riktigt finns en genomgående röd tråd. Men det är oförutsägbart och underhållande för stunden, och därför blir mitt helhetsintryck i slutändan ganska positivt. Det här är en oerhört svår film att betygsätta, då man helt enkelt aldrig sett något liknande, men till sist väljer jag en svag sjua i betyg. Så länge man inte är lättskrämd, då filmen är minst sagt vågad och kontroversiell, så är det absolut värt chansen att se filmen - kanske kommer ni att tycka bättre om den än jag, och kanske betydligt sämre. En sak är säker, det är en film som inte lär lämna någon oberörd och som man heller inte lär glömma på ett tag.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade på något språk. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller en relativt hög klass utan nämnvärda översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska.

Som bonusmaterial hittar vi en 9 minuter lång intervju med regissören Jon S. Baird. Det är hyfsat intressant och han har lite matnyttigt att komma med, men alltför mycket handlar om jämförelser med romanen; något som säkert är intressant om man läst den men inte lika intressant för oss andra. Nästa inslag är en 10 minuter lång intervju med huvudrollsinnehavaren James McAvoy. Bitvis är det hyfsat intressant, men alltför stor vikt har lagts åt att fråga James hur det var att jobba med varenda tänkbar skådespelare. Första gången frågan ställs är det befogat och intressant, men när den okända intervjuaren ställer samma fråga en 10:e gång om ytterligare en skådis känns det närmast löjeväckande. Därefter kommer vi till det mest mystiska i sammanhanget; ett inslag som i menyn bara kallas för "Clips". Det rör sig om repriser av vissa scener från filmen, och mitt i alltihop finns även en biotrailer för filmen inbakad. Min första tanke var att det rörde sig om bortklippta scener, men såvitt jag kan bedöma var alla scener (förutom trailern) exakt identiska som de scenerna som finns med i den färdiga filmen; och då har jag väldigt svårt att se poängen med inslaget. Bonusmaterialet är utan text, vilket kan ställa till med vissa problem då både regissören och huvudrollsinnehavaren talar med en ganska besvärlig accent där det ibland inte är helt lätt att uppfatta vad som sägs.

Recensionen skriven: 4 april 2014
Senast uppdaterad: 4 april 2014

Recensionen har lästs 3277 gånger av 1900 personer, sedan den 4 april 2014