Aron - Mats Bergman Ulla - Annika Hallin
Karins mamma - Kerstin Andersson Karins pappa - Ronny Eriksson
Tarja - Maria Sid Fredrik - Filip Tallhamn
Bernard - Sven Wollter Stig Ulander - Peter Carlberg
Doktor Gunnar - Ingar Helge Gimle Styrelsemedlem - Svante Grundberg
Telefonrösten (Loveline) - Camilla Larsson Gruppledare - Gerhard Hoberstorfer

Den svenska regissören och manusförfattaren Patrik Eklund kommer ursprungligen från Arvidsjaur, men är sedan länge bosatt i Umeå. Han har blivit känd för sina uppmärksammade och populära kortfilmer, däribland den Cannes-prisbelönade Slitage och den Oscarsnominerade Istället för abrakadabra från Skellefteå-företaget Direktörn & Fabrikörn. Nu har Patrik regisserat och skrivit manus till sin första långfilm, dramakomedin Flimmer som huvudsakligen spelats in i Luleå och Boden. Bakom produktionen står bl.a. Skellefteå-bon Mathias Fjellström, som också producerade Istället för abrakadabra. Filmen har bl.a. vunnit priser på filmfestivalem i Austin, Texas och Svenska Kyrkans filmpris, och nu har den släppts på DVD.

I den lilla staden Backberga någonstans i Sverige håller telekomföretaget Unicom till. De har varit framgångsrika, men är nu hotande nära konkurs. Tord är VD på företaget och gör allt för att rädda det, men de många sabotage som drabbat företaget på senare tid i form av nedfällda telefonmastrar är inte direkt till någon hjälp. Tillsammans med kollegan Valter gör de allt för att rädda företaget, även om det innebär att tvinga fram kvartalsrapporter från den stackars Kenneth vars dator hela tiden går sönder. Men när elektrikerna Jörgen och Roland ska reparera en trasig telefonmast inträffar en märklig olycka, och det blir strömavbrott i hela staden. Det kommer att påverka allt och alla i staden...

Flimmer har en ovanligt originell story och premiss, och det är trevligt att se att det faktiskt går att komma på nya idéer till komedier. Filmen är förhållandevis nyskapande, och erbjuder någonting nytt till en bekant genre - om än något inspirerad av The Office i lite mer extrem form. Det är charmigt, underhållande och fantasifullt; och det märks att manusförfattaren har en enorm fantasi för att ha hittat på hela denna ganska omfattande historia. På gott och ont.

Det är ganska roligt, och man får absolut skratta en del. Humorn håller en ganska varierande nivå, där det vid några tillfällen förekommer klockrena poänger som man gapskrattar åt. Ibland blir det mer lagom roligt, där man skrattar lite grand. Ganska ofta är det småroligt, där man fnissar eller ler men inte mycket mer än så. Och ibland blir det alldeles för mycket av allting, så att skrattet snarare fastnar i halsen. Filmteamet har försökt få till en slags tragikomisk dramakomedi, med ungefär lika mycket humor som allvar; ofta rentav under samma scener. Därför är det både mörkt och dystert, men samtidigt också ganska roligt. Det fungerar ganska väl, men tyvärr långt ifrån alltid fullt ut.

Medan dramakomedier ofta brukar ha en mer lågmäld stil med mild humor har Patrik Eklund satsat på raka motsatsen. Här är det skruvat och tillspetsat, samtidigt som det hela tiden finns en kärna av allvar och en tydlig svärta. Den kärnan uppskattar jag, men tyvärr blir det lite för mycket av den skruvade och överdrivna stilen. Allting har spetsats till några varv för mycket, och efter ett tag blir det lite påfrestande. Det blir helt enkelt för mycket av allting, och filmen hade vunnit på att tonas ner en smula hela vägen. Jag förstår absolut Patrik Eklunds tanke, och den är god - men från tanke till verklighet är ett ganska långt steg, och i praktiken fungerar det inte riktigt fullt ut. Bitvis börjar det nästan kännas som en buskis, och jag misstänker att det inte var avsikten.

Det är charmigt och roligt, men trovärdigheten minskar allt eftersom den tillspetsade stilen blir alltmer påtaglig. Jag är heller inte säker på att en komedi är bästa stället att dra fram budskapen om bl.a. elöverkänslighet. Det skär sig lite mot varandra med så allvarliga teman i en komedi, trots att det absolut är fascinerande ämnen att uppmärksamma. Men bitvis är det tänkvärt i all sin överdrivna stil, och en del scener är mycket minnesvärda. Och jag uppskattar verkligen ansträngningarna att skapa en originell komedi i Sverige; något jag fram tills nu trott var närmast omöjligt efter alltför många ganska traditionella och menlösa komedier.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas på ett effektivt sätt att förmedla den trista kontorsmiljön i kombination med ett bitvis levande bildspråk. Det är stilrent och effektfullt. Det märks att mycket energi lagts på detaljer, vilket återspeglas både i fotot, kläderna, scenografin och ljudeffekterna; allt förmedlar en unik och personlig stil som jag uppskattar. Skådespelarinsatserna är också bra, och det är en imponerande skala skådespelare som filmteamet lyckats få ihop. Kjell Bergqvist är bra som Tord, Allan Svensson gör en stabil och fin insats som Valter. Anki Larsson är ganska bra som Birgitta, men gör en något blek och opersonlig rolltolkning; något som dock åtminstone delvis kan vara avsiktligt. Jacob Nordenson är också riktigt bra som Kenneth. Dessutom är det kul att få se Piteå-komikern Ronny Eriksson i en mycket liten men rolig biroll. Överlag är det en fin ensemble man har lyckats få ihop, men samtidigt inga direkt prisvärdiga prestationer.

Flimmer är något så ovanligt som en riktigt originell svensk dramakomedi, som tar upp intressanta teman på ett annorlunda sätt. Det är roligt och underhållande, men tyvärr lite för tillspetsat och skruvat för sitt eget bästa. Med charmiga och intressanta rollfigurer och en i övrigt intressant handling kommer man ganska långt, men till sist blir det tyvärr alldeles för mycket av allting. Patrik Eklund är utan tvekan en skicklig regissör, men som manusförfattare uppvisar han inte riktigt samma imponerande talanger; och tyvärr märks det av att han hittills bara arbetat med kortfilmer. Det här är trots allt långt ifrån samma höga klass som exempelvis Istället för Abrakadabra. Flimmer är ändå en helt okej film som definitivt kan vara värd att se, men samtidigt hade jag förväntat mig betydligt mer än så här, och jag kan inte låta bli att känna mig lite besviken. Betygsmässigt når filmen upp till en stark sexa, vilket förvisso är långt ifrån dåligt men heller inte alls så bra som det hade kunnat bli. Bara för att man kan blanda in varenda tänkbar handling och karaktär i en film betyder det inte att det nödvändigtvis är en bra idé att göra det...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär små svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska textningen för hörselskadade är enkel som bara innehåller dialogen och några enstaka viktigare ljudbeskrivningar - ingenting om vem som säger respektive replik, inte ens när rollfigurerna inte syns i bild. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Efter det kommer vi till en svenskspråkig huvudmeny som är rörlig och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela upp filmen med och utan text för hörselskadade samt komma åt extramaterialet. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det enda extramaterial som finns är tre korta sketcher med rollfigurerna från filmen, som verkar ska försöka beskriva tre klassiska Internet-förkortningar (WTF, LOL och ROFL). Det är oerhört korta scener som sammanlagt utgör ungefär en minuts speltid, och det är om möjligt det mest poänglösa bonusmaterial som världen någonsin skådat. Det är inte det minsta roligt, och vad meningen egentligen är har jag ingen aning om.

Recensionen skriven: 24 januari 2013
Senast uppdaterad: 25 januari 2013

Recensionen har lästs 4415 gånger av 2501 personer, sedan den 24 januari 2013