Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Rina - Hanna Tevita Gigi - Kate Elliott
Hemi - Temuera Morrison Margaret - Nicola Kawana
Paulie - Ralph Hilaga Ritchie - Leand Macadaan
Johnny - Jack Sergent-Shadbolt Glenn - Kahn West
Shaun - Will Robertson Nisbet - Richard Knowles

Den lesbiska tonåriga maoritjejen Rina Crane studerar på en internatskola enbart för tjejer på Nya Zeeland, då hennes pappa Hemi vill hålla henne "borta från killar". Det har Rina förstås inget emot, men hon har därmed inte mycket kontakt med sina föräldrar. Till sommarlovet är det dags för Rina att resa hem till sin familj; pappa Hemi, mamma Margaret och hennes bror Glenn. Men Rina får sig världens chock när hon får reda på att hennes familj under den gångna terminen har förändrat livsstil - de har blivit kannibaler (!), och äter numera inget annat än människokött. I synnerhet pappa Hemi har blivit besatt vid en utdöd postkolonial religion, som gör gällande att man blir odödlig om man äter människokött. När en grupp dysfunktionella brottslingar - ledaren Richie, hans flickvän Gigi, hans bror Paulie och kumpanen Johnny - måste gömma sig från polisen tar de sig in hos familjen Crane, och tar dem som gisslan. Men brottslingarna vet inte om familjens udda livsstil...

Fresh Meat är en mycket udda och originell film, och även fast många filmer på senare år har tänjt på gränserna för det acceptabla, så tar nog den här filmen ändå priset. Det är sjukt och skruvat, men trots många beståndsdelar lyckas filmen att hålla ihop logiskt. Och resultatet är faktiskt en ganska lyckad film, som engagerar och håller intresset vid liv. Det är en minst sagt äcklig och smaklös film, och några scener är oerhört "färgstarka". Men det är också charmigt och underhållande, och bitvis även ganska roligt. Det är också trevligt med en film som faktiskt sticker ut från mängden och är så politiskt inkorrekt som det överhuvudtaget är möjligt; en välkommen omväxling efter alltför många menlösa filmer på senare år.

Rollfigurerna är kul och lagom udda, och åtminstone några av dem hinner få en del nyanser. Där är det utan tvekan bäst ställt med Rina, men även Gigi uppskattar jag. Dynamiken mellan dessa två rollfigurer är en av filmens största fördelar, medan pappa Hemi har blivit lite väl endimensionell och svartvit. Filmen har en väldigt svart humor, som säkerligen inte kommer att tilltala alla, men jag måste medge att det bitvis faktiskt är riktigt roligt. Det är skruvat och udda, men samtidigt finns rikligt med charm och en viss spänning. Det är också en obehaglig och bitvis ganska otäck film, som vid några scener blir så äcklig att man får vara tacksam om man lyckas att behålla eventuell mat man nyligen ätit... Samtidigt tar filmen aldrig sig själv på alltför stort allvar, utan allting är gjort med glimten i ögat - vanligtvis ingen positiv egenskap, men med den här skruvade storyn är det absolut att föredra. Tiden går snabbt, och man har kul medan man ser den. Jag uppskattar också den lesbiska sidohistorien, som visserligen till en början upplevs en aning "gubbsjuk" men som man med tiden inser faktiskt är viktig för handlingen.

Fresh Meat är dock också en ganska ojämn film, och då den första och andra halvan skiljer sig markant får man en något kluven känsla. Det är utan tvekan den första halvan som är mest lyckad, och som dessutom innehåller mer humor. I takt med att kidnapparna/brottslingarna får allt mindre utrymme försvinner även nästan all humor, och det gör att den sista halvtimmen upplevs en smula torr. Mot slutet kretsar också allt mer kring äckliga scener, som går långt över gränsen till att bli riktigt osmakliga. Det förekommer också en och annan logisk lucka, och vissa rollfigurer är heller inte lika viktiga som andra. Sonen Glenn är exempelvis en både onödig och endimensionell rollfigur, som egentligen inte tjänar något större syfte i filmen alls. Då hade jag hellre velat se mer av ett par av kidnapparna, som faktiskt är ganska kul och skruvade karaktärer.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte alltför originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Filmdebuterande Hanna Tevita är ett riktigt fynd i huvudrollen som dottern Rina, och hon spelar övertygande och naturligt. Det märks också att hon tar filmen på fullaste allvar, vilket är en skicklig bedrift med en så absurd story. Kate Elliott är också mycket bra som Gigi. Temuera Morrison är bra som pappa Hemi, och lyckas att framstå som både charmig och otäck, men vid några tillfällen balanserar han på gränsen till överspel. Det svagaste kortet i ensemblen är Kahn West som sonen Rinas storebror Glenn, då han ger ett ganska blekt och stelt intryck; och saken blir knappast bättre av att rollfiguren dessutom är tämligen poänglös.

Fresh Meat är en oerhört udda och originell film, som åstadkommer någonting nyskapande av en bekant genre och dessutom är oförutsägbar. Resultatet är en ganska bra men ojämn film, som bitvis är både rolig, charmig och otäck. Men under den sista halvtimmen börjar filmen kännas mer tveksam, då nästan all humor försvinner, vilket förstås också gör att syftet med en rysarkomedi går förlorad. Mot slutet blir det också något utdraget och med mer "äckelscener" enbart för sakens skull. Det är tråkigt, då filmens första dryga halva faktiskt är riktigt lyckad. Men tycker man om skruvade filmer långt bortom "mainstream" är det ändå värt att ta sig en titt på den här udda men charmiga nyzeeländska filmen. Den lär inte vinna någon Oscar och lär heller inte gå till världshistorien som något cinematografiskt mästerverk, men som underhållning för stunden duger den gott. Filmens första 55 minuter hade egentligen förtjänat ett högre betyg, men helhetsintrycket sjunker mot slutet varför jag nöjer mig med en stabil sexa.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen är överlag bra, även om jag reagerade över ett fåtal tveksamheter. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter visas en distributörsjingel följt av varningstexter på valt språk på sammanlagt 25 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som tyvärr bara finns på engelska.

Som bonusmaterial hittar vi ett bildspel med stillbilder från filmen ackompanjerade av bakgrundsmusik, vilket ärligt talat känns ganska poänglöst. Sen hittar vi också fem otextade trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl något tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial. Enligt DVD-omslaget ska det dessutom finnas med en ursprunglig biotrailer för filmen, men det finns i själva verket inte alls med; åtminstone på mitt ex. Inte för att det lär vara någon jättestor förlust, men rätt ska vara rätt.

Recensionen skriven: 18 mars 2014
Senast uppdaterad: 19 mars 2014

Recensionen har lästs 3335 gånger av 1835 personer, sedan den 18 mars 2014