Kevin - Lamorne Morris Michelle - Kylie Bunbury
Brooks - Kyle Chandler Gary - Jesse Plemons
Donald Anderton - Danny Huston Bulgaren - Michael C. Hall
Dr. Chin - Camille Chen Glenda - Chelsea Peretti
Carter - John Francis Daley Dan - Jonathan Goldstein
Madison - Natasha Hall Val - Zerrick Williams

Max och Annie är ett gift par, som båda är oerhört tävlingsinriktade och dessutom besatta av sällskapsspel - ju mer aggressivt, desto bättre. Deras vänner är också minst lika tävlingsinriktade, och därför brukar allihopa samlas hos Max och Annie varje vecka för att spela spel. Till sällskapet hör det gifta paret Kevin och Michelle samt den måttligt intelligenta Ryan, som alltid tar med nya dejter till varje spelkväll som får honom att framstå som mer intelligent än han är. Max och Annie har försökt att skaffa barn, men det har visat sig lättare sagt än gjort; framförallt på grund av Max stress då han hela tiden jämför sig med sin betydligt mer framgångsrika bror Brooks. Därför ser Max inte direkt fram emot när Brooks plötsligt dyker upp från ingenstans, och vill vara med på spelkvällarna. Men Brooks vill inte spela traditionella sällskapsspel, utan har istället iscensatt ett avancerat mordmysterium komplett med skådespelare och manus. Men mitt under mordmysteriet blir plötsligt Brooks kidnappad, och det dröjer inte så länge innan allihopa inser att det faktiskt inte varit en del av spelet utan rör sig om en äkta kidnappning...

Det är kanske ingen alltför originell film, och mycket har man sett förut. Men Game Night är en ovanligt mörk film jämfört med dagens ofta väldigt barnvänliga komedier, och storyn är trots allt ganska intressant. Överlag har det också blivit en ganska bra och underhållande film, som visserligen inte är särskilt minnesvärd men som trots allt lyckas att underhålla tittarna hela tiden. Filmen har överlag en lyckad blandning mellan humor och action, där ingen av delarna tar överhanden. Därigenom har det också blivit engagerande och charmigt.

Det finns en hel del charm, och rollfigurerna är intressanta. Flera av dem bryr man sig därför om vad som händer med, även om det är bäst ställt med Max och Annie. Det fungerar sämst med Gary, som ärligt talat framstår som allmänt obehaglig och skum. Det är kanske avsiktligt, men hans rollfigur är ändå ganska illa skriven och får inte minsta lilla substans. Jag är heller inte helt förtjust i Ryan, som framstår som lite väl tafatt och korkad, så att det går över gränsen från roligt till allmänt enerverande. Men likväl kan jag inte förneka att man trots allt bryr sig om rollfigurerna, vilket bidrar till att filmen bibehåller intresset från början till slut.

Det är finstämt och inte alltför övertydligt. Överlag är det också hyfsat roligt, där man får skratta förhållandevis ofta åt replikerna och situationerna. Någon enorm skrattfest är det förvisso inte, men det blir ändå stora skratt vid några få tillfällen, mer försiktigt skratt då och då och småfniss ganska ofta. Det räcker ganska långt, i synnerhet som det dessutom finns en ordentlig handling och filmen därför inte enbart är beroende av humorn. Samtidigt är det ganska spännande, fartfyllt och intensivt; men även där utan att actionsekvenserna tar överhanden. Därför har man trevligt i biosalongen hela tiden, och fastän det inte finns något större djup så är det ändå riktigt underhållande.

Ganska länge håller sig Game Night på en lagom nivå, som visserligen är tillspetsat men som ändå håller sig inom rimlighetens gräns. Men ju längre filmen fortlöper, ju mer tillspetsat och överdrivet blir det. Sakta men säkert börjar filmen spåra ur, och det som från början upplevdes som ganska realistiskt tappar efter ett tag all form av trovärdighet. Det uppstår fler och fler logiska luckor, och i synnerhet under den sista halvtimmen blir det alldeles för mycket av det goda. Det blir lite för mycket av allt, och till sist blir man helt slut av alla turer och vändningar. I slutet tappar filmen ännu mer, då manusförfattarna verkar ha känt sig tvingade att skriva in fler och fler oväntade vändningar, vare sig de faktiskt känns relevanta för handlingen eller inte. Ett typiskt exempel på när man väljer att offra trovärdighet till förmån för oförutsägbarhet, vilket sällan är rätt väg att gå.

Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Jason Bateman och Rachel McAdams är mycket bra i huvudrollerna som Max och Annie, och även fast det i och för sig är den sortens filmer de nästan kan spela i sömnen gör de likväl mycket bra ifrån sig och gör trovärdiga rollprestationer. Kyle Chandler är också bra som Brooke, även om han vid ett par tillfällen balanserar på gränsen till överspel. Billy Magnussen är riktigt bra som Ryan, och Kylie Bunbury ganska bra som Michelle. Det svagaste kortet i ensemblen är faktiskt Lamorne Morris som Kevin, som brukar göra bra ifrån sig men som här nästan konstant balanserar på gränsen till överspel.

Game Night är en välgjord och underhållande film, som inte har något större djup och heller inte är alltför minnesvärd, men som ändå fungerar bra som lättsam underhållning för stunden. Man tycker om rollfigurerna, och det är både fartfyllt och humoristiskt. Genom det oerhört höga tempot hinner man heller inte fundera så mycket över de logiska luckorna, vilket blir räddningen för filmen.

Man har helt enkelt kul medan man ser filmen, men jag måste medge att redan några timmar efter pressvisningen har jag redan glömt mycket. Lite mer minnesvärda scener än så hade jag hoppats på, och dessutom spårar det ur lite för mycket under upplösningen och det blir lite för mycket av allt. Visserligen är det förmodligen fullt avsiktligt, men filmen hade ändå vunnit på att tonas ned lite istället för att gå riktigt så här långt - i synnerhet som den tillspetsade och alltmer överdrivna stilen heller inte bidrar till att göra filmen roligare; hellre tvärtom. Det är ändå en helt okej och underhållande film, som är väl värd att se men som knappast är värt pengarna att kosta på biobiljetter till. Mitt betyg stannar därför på en stark sexa, men jag tycker trots allt om både rollfigurerna och skådespelarna, så den sjunde stjärnan är inte långt borta.

Recensionen skriven: 27 februari 2018
Senast uppdaterad: 27 februari 2018

Recensionen har lästs 2284 gånger av 1274 personer, sedan den 27 februari 2018