Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Lina Smit - Annabelle Wallis Joris Smit - Nick Boraine
Banu - Gabourey Sidibe Carla Barnes - Tamsin Egerton
MI6-chefen - Ian McShane Black Gareth - David Harewood
Chilcott - Sam Hazeldine Paedo Pete - Ricky Tomlinson
Tabansi Nyagura - Barkhad Abdi Shlomo Khalidi - Yusuf Hofri
Nobby som barn - Lewis Johnson Sebastian som barn - Gabriel Palmer

Den brittiska komikern och skådespelaren Sacha Baron Cohen slog igenom på allvar 1998 som rollfiguren Ali G, och blev känd genom en annorlunda intervjuteknik där han intervjuar kändisar utklädd till rollfiguren utan att intervjuoffren vet om det. Sacha fortsatte sin karriär med den prisbelönade filmen Borat, om en reporter från Kazakhstan som även där utgick ifrån att vanliga människor och kändisar ofrivilligt medverkade utan att veta om att det faktiskt rört sig om en fiktiv karaktär. Det följdes upp av Brüno, men efter det har Sacha istället övergått till mer traditioonella spelfilmer med skådespelare - gissningsvis en nödvändighet, då han lär vara för känd för att gemene man ska gå på förklädnader längre. Häromåret kom komedin The Dictator, och nu är det dags för The Brothers Grimsby (som på bio och i resten av världen minus USA bara heter Grimsby). De här gången är det franska Louis Leterrier som regisserat.

Nobby Butcher är besatt av fotboll och alkohol, och lever ett stillsamt liv i den brittiska kuststaden Grimsby med sin flickvän Dawn och deras 11 barn (!). Att jobba har han inte tid med, för hans enorma fotbollsintresse tar upp merparten av hans liv. Han har dock inte sett sin bror Sebastian på 28 år, och därför blir han överlycklig när han får höra att en invånare i samhället har sett hans bror och att han ska finnas på en välgörenhetsgala för välgörenhetsorganisationen WorldCure. Men det Nobby inte har en aning om är att Sebastian nuförtiden är en hemlig agent för den brittiska underrättelsetjänsten MI6, och att han är på galan för att slå ut en terrorist som planerar att lönnmörda filantropen Rhonda George som arrangerat galan. Nobby dyker förstås upp vid sämsta tänkbara tillfälle, och resulterar i att Sebastian blir störd och därför råkar skjuta och mörda helt fel person... Därför måste han och Nobby fly, för att på egen hand lyckas att stoppa planer på att utplåna miljarder människor.

Sacha Baron Cohen har absolut en talang, men har hållit en mycket ojämn klass på sina filmer; allt från riktigt bra till fruktansvärt uselt (där Brüno är den enda filmen som tillhör den sistnämnda kategorin). Precis som i The Dictator handlar det även den här gången om en fiktiv spelfilm med skådespelare; med andra ord inte längre det gamla upplägget med vanliga människor som möter enstaka uppdiktade personer. Vad man tycker om det är väl en smaksak, men fördelen är ju att det betyder att manusförfattarna haft bättre möjligheter att kunna styra storyn som de vill, istället för att behöva provocera människorna att bete sig som filmteamet önskat; något som i synnerhet Brüno så uppenbart led av.

Men tyvärr har The Brothers Grimsby blivit en av de mest ojämna filmerna jag har stött på under flera års tid. Det är måhända inte särskilt originellt, men filmen har en intressant och ganska genomarbetad story. Här finns ett visst djup och flera bottnar, och jag förstår absolut vad filmteamet velat säga. Det finns många poänger, och överlag är det en underhållande och charmig film. Det har blivit en hyfsat engagerande film, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt. Rollfigurerna är kanske inte alltför mångbottnade, men har i alla fall en del nyanser varför man ändå dras in i handlingen. Tempot är föredömligt, och med en speltid på ovanligt korta 1 timme 23 minuter hinner det aldrig bli utdraget eller segt. Fast å andra sidan hinner det heller aldrig fördjupas i någon högre utsträckning.

Överlag är det här en ganska rolig film, med en del lyckade satiriska poänger och vitsar som faktiskt fungerar. Jag skrattade då och då, och även om de flesta humoristiska poänger inte är särskilt raffinerade eller intelligenta, så lyckas filmen med sin avsikt och underhåller med en mellan varven ganska lyckad humor. Det finns också en hel del charm, och därför blir det underhållande att titta på och även relativt oförutsägbart. Som vanligt driver Sacha Baron Cohen med allt mellan himmel och jord, och även om det ibland går för långt så finns det absolut poänger med många av skämten.

Men tyvärr har storyn blivit lite väl tillskruvad och överdriven, och periodvis blir det för mycket av allting. Det har blivit en minst sagt överdriven och osannolik story, till den grad att James Bond framstår som en jordnära dokumentär i jämförelse. Dock är det givetvis fullt avsiktligt, och det finns en och annan poäng även med det. Jag har också lite svårt för Nobby, som mellan varven verkar fullt kompetent men som alltför ofta tillhör det mest ointelligenta och naiva som världen någonsin skådat. Även det säkerligen avsiktligt, men det går lite för långt.

Då är det svårare att köpa att humorn vid flera tillfällen känns som slag långt under bältet, och det förekommer några scener som är så fruktansvärt osmakliga att hälften vore nog. I synnerhet ett par scener går långt över gränsen till vad som kan anses som acceptabelt, så att det som säkert varit tänkt att vara roligt bara blir äckligt och poänglöst. Några scener pågår också alldeles för länge för sitt eget bästa, och hade bättre kunnat nyttjas till karaktärsutveckling.

Fotot är fullt funktionellt, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Specialeffekterna är välgjorda, och känns oväntat realistiska trots att även de är överdrivna. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Sacha Baron Cohen balanserar som alltid på gränsen till överspel, men håller sig oftast på rätt sida av gränsen och gör en ganska bra rollprestation. Mark Strong gör ungefär samma slags rollfigur som han alltför ofta har gjort, men är stabil och bra. Isla Fisher (för övrigt min personliga favoritskådis) är som vanligt utmärkt, och gör vad som går av den tyvärr lite för begränsade och underutvecklade rollen som Jodie.

The Brothers Grimsby är en av de mest ojämna filmer jag har stött på, som bokstavligt talat balanserar mellan högt och lågt. I sina bästa stunder är det en riktigt underhållande och fartfylld film, med genomarbetad humor, kul rollfigurer och en föredömlig intensitet. Det är charmigt och minnesvärt. Men i sina sämsta stunder är det närmast plågsamt osmakligt, och med en del groteska skämt som inte är det minsta roliga och slag långt under bältet. Jag kan bara förmoda att det måste finnas folk här i världen som tycker om den här sortens överdrivna och osmakliga humorn, men undertecknad tillhör i alla fall definitivt inte den kategorin... Det är egentligen inget fel på storyn, och när filmen är som bäst hade den åtminstone förtjänat en stark sjua i betyg. Men helhetsintrycket dras ned kraftigt av den överdrivna storyn och framförallt några få fruktansvärt osmakliga ögonblick där Sacha Baron Cohen och hans medförfattare slår nya rekord i att vara besatt i "kiss och bajs"-humor. Därför kan jag inte med gott samvete ge filmen mer än en hyfsat stabil femma i betyg, även fast den för all del ändå är sevärd.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,39:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska (originalspråk), franska och italienska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på nio olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst, men tyvärr är kantlinjen svag och det finns ingen skugga alls; vilket gör att det ibland blir svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr spelas en lite irriterande ljudeffekt på menyn varje gång man markerar något alternativ; något som inledningsvis är effektfullt men som efter en stund mest blir irriterande. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi först en så kallad "Line-O-Rama" med improviserade misslyckade repliker; i mina ögon helt poänglöst och heller inte roligt. Vidare hittar vi några minuters mer traditionella misslyckade tagningar, som inte heller gav mycket att se på. Det följs av tre bortklippta scener på totalt 8 minuter, som är småroliga och har sina poänger men som inte tillför mycket till filmen och som det därför är fullt förståeligt att de klippts bort. Vidare återfinns tre utökade scener, d.v.s. utökade versioner av scener som finns med i filmen. Dessa är helt poänglösa, och här tvingas vi dessutom genomlida en ännu längre version av filmens i särklass mest poänglösa och äckliga scen.

Därefter finns en mer traditionell bakom kulisserna-dokumentär på 11 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med skådespelare och produktionsteam. Här finns en del matnyttigt, men det är också ganska mycket sedvanligt "ryggdunkande" och skryt över de inblandade. Intressant att notera är för övrigt att det här inslaget innehåller några kortare intervjuer med Sacha Baron Cohen; han som ju annars nästan aldrig medverkar i intervjuer som sig själv utan bara som sina rollfigurer. Till sist hittar vi också en fyra minuter lång minidokumentär om inspelningen av filmens mest smaklösa scen, och även fast scenen i sig är olidlig är det faktiskt ganska intressant att se hur den filmades. Tyvärr har bonusmaterialet varken skandinavisk eller engelsk text, vilket kan ställa till med en del problem även om man faktiskt kan engelska, då inte alla talar alltför tydligt.

Recensionen skriven: 25 augusti 2016
Senast uppdaterad: 25 augusti 2016

Recensionen har lästs 2979 gånger av 1676 personer, sedan den 25 augusti 2016