Keith Feder - Cameron Boyce Erics mamma - Georgia Engel
Donna Lamonsoff - Ada-Nicole Sanger Bean Lamonsoff - Frank Gingerich / Morgan Gingerich
Bumpty - Kamil McFadden Duffy - Alex Poncio
Studentkillen Andy - Taylor Lautner Studentkillen Milo - Milo Ventimiglia
Studentkillen Zac - David Henrie Studentkillen Cooper - Patrick Schwarzenegger
Savannah - Alyson Michalka Penny - Cheri Oteri

Den amerikanska regissören Dennis Dugan har arbetat med många olika genrer, och började sin karriär med TV-serier som Hunter och Moonlightning. På senare år har han huvudsakligen fokuserat sig på komedier, och under 2000-talet har han legat bakom filmer som Jiddra inte med Zohan och I Now Pronounce You Chuck & Larry. 2010 kom komedin Grown Ups, där Adam Sandler skrev manus och producerade, och nu är det dags för en uppföljare till den filmen. Samma team ligger bakom även tvåan.

Lenny Feder har lämnat sitt välbetalda jobb som agent i Los Angeles, för att istället flytta hem till sin barndomsstad tillsammans med sin fru Roxanne och deras tre barn. Där återser de Lennys gamla barndomskompisar Eric, Kurt och Marcus samt deras familjer. Sommarlovet väntar, och det är nu sista dagen i skolan - något deras barn uppskattar, då de äntligen kan komma bort från mobbare. Under tiden får Kurt problem med att hans dotter börjar dejta killar (kanske fel killar), medan kvinnotjusaren Marcus får reda på att han har en (extremt storvuxen) tonårsson från ett förhållande som tog slut för decennier sedan; en kriminell och våldsam sådan, till råga på allt.

Grown Ups var en helt okej men inte särskilt imponerande film, och uppföljaren håller ungefär samma klass eller rentav något sämre. Storyn är intressant, och jag uppskattar att det blivit en lite mer omfattande handling än i ettan. Det är inte lika tunt som den gången och det förblir intressant, och det händer något hela tiden. Bitvis kan det visserligen uppfattas en smula osammanhängande, då det inte alltid finns en klar röd tråd, men på den punkten fungerar det ändå helt okej. Det är charmigt, och underhållande på ett lättsamt sätt men samtidigt som det finns ett visst djup.

Men vitsen med en komedi är förstås rikligt med humor, och på den punkten är det lite si och så med Grown Ups 2. Bitvis är det ganska roligt och visst får man skratta då och då. Men det är långt ifrån någon stor skrattfest, och de klockrena poängerna uteblir nästan helt. Medan vissa skämt är riktigt roliga, så faller många andra platt på marken och känns bara allmänt osmakliga. Det har ofta också blivit för överdrivet och tillspetsat, så att det bitvis känns både löjligt och tramsigt. För stort fokus har lagts på billig "kiss och bajs"-humor, och det är väldigt ont om mer intelligent humor. Jag kan inte förneka att en del av "kiss och bajs"-humorn ändå är rolig, men lika ofta fungerar det inte alls. Allting är visserligen gjort med glimten i ögat, men det är inte nödvändigtvis samma sak som att det faktiskt är humoristiskt.

Framförallt är filmen väldigt ojämn. I sina bästa stunder är det både roligt, tänkvärt och berörande. I sina sämsta stunder är det både osmakligt, sexistiskt och rasistiskt; och bitvis helt poänglöst. Framförallt stör jag mig på Bumpty, som lever upp till varenda rasistisk stereotyp som någonsin funnits; och som bara blir jobbig hellre än rolig. Det blir alldeles för mycket av det goda, och särskilt Bumpty känns alltför tillspetsad - men utan att bli roligt.

Däremot uppskattar jag att åtminstone vissa av rollfigurerna hinner få ett lite större djup än i den första filmen. Både Lenny, Roxanne, Kurt och Deanne hinner få i alla fall en del nyanser. Jag uppskattar också Kurts dotter Charlotte, som är intressant men tyvärr inte får så stort utrymme som jag hade önskat. Rob Hilliard lyser med sin frånvaro i den här filmen, men han var å andra sidan den kanske minst intressanta karaktären i den första filmen och därmed ingen stor förlust. Däremot känns det lite märkligt att hans frånvaro inte förklaras, och att han överhuvudtaget inte ens nämns i filmen.

Det är också en ganska "grabbig" film, med lite för många bilder på halvnakna eller lättklädda tjejer; vare sig det verkligen är relevant för handlingen eller inte. Kvinnosynen lämnar en del övrigt att önska, och trots att det finns ganska många stora kvinnliga rollfigurer så verkar ingen av dem göra mycket mer än att ta hand om barn och/eller spana in personer av motsatt kön.

Fotot är fullt funktionellt och erbjuder en del vackra vyer, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Datoranimationen lämnar dock en del övrigt att önska, och framförallt förekommer en hjort som ser uppenbart animerad ut; något som nog inte var meningen. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och jag uppskattar att alla skådespelare från den första filmen repriserar sina roller här. Både Kevin James, David Spade, Salma Hayek, Maria Bello och Maya Rudolph spelar övertygande och trovärdigt. Jag tycker också om China Anne McClain (mest känd från Disney Channels A.N.T. - Avancerad Ny Talang) som Charlotte. Adam Sandler spelar ganska bra men balanserar på gränsen till överspel, men han gör ändå bättre ifrån sig än i många andra filmer. Chris Rock spelar tyvärr lite för stelt och opersonligt, och lyckas inte helt att väcka liv i karaktären.

Grown Ups 2 är en hyfsad film, som bitvis är rolig och har en del poänger men som lika ofta känns osmaklig och med slag långt under bältet. Tycker man om relativt lättsamma komedier är den sevärd, men samtidigt blir jag besviken då den hade haft potential att bli så mycket bättre än den faktiskt blivit utifrån samma premiss och grundstory. Tycker man om "kiss och bajs"-humor och annan mer fysisk humor mer än undertecknad kan man säkert tycka bättre om filmen, men för mig stannar betyget på en stabil femma - detta trots att filmen i sina bästa stunder hade förtjänat ett betydligt högre betyg än så.

Vid pressvisningen som jag närvarade på visades filmen i otextad originalversion, och därför kan jag tyvärr inte uttala mig om den svenska översättningen. Vid några tillfällen talar också en del av skådespelarna lite otydligt, då det inte är helt okomplicerat att uppfatta allt som sägs - plus att det även förekommer en spanskspråkig replik (som jag inte förstod ett ord av) - och därför kan jag inte utesluta möjligheten att jag missat enstaka komiska poänger. I vilket fall som helst tror jag dock inte att det hade gjort någon skillnad för helhetsintrycket av filmen.

Recensionen skriven: 23 juli 2013
Senast uppdaterad: 24 juli 2013

Recensionen har lästs 5782 gånger av 3965 personer, sedan den 23 juli 2013