Jonna - Ann Petrén Katrine - Malin Buska
Peter - Gustaf Skarsgård Asger - Johan Widerberg
Hanne - Mariah Kanninen Mårten - Peter Andersson
Richard - David Dencik Zidan - Fredrik Gildea
Nina - Hanna Malmberg Jamal - Said Legue
Man i säng - Ulf Peder Johansson

Jonna är en äldre kvinna som jobbar som bilskollärare. Hos henne jobbar den unga städaren Katrine, som lever i ett måttligt kärleksfullt förhållande med sambon Asger. Men Asger är en våldsam och dominant man, som misshandlar Katrine och dessutom är skyldig kriminella gäng enorma summor pengar. En dag får Jonna chockbeskedet att hennes vuxna son Peter ännu en gång har försökt begå självmord; två månader innan sitt bröllop. Det blir droppen för hans fästmö, som lämnar honom och gör att Peter får tills vidare flytta tillbaka till Jonna. Peter är konstnär, men har haft svårt att kunna livnära sig på sitt yrke. Hemma hos sin mamma träffar han Katrine, blir attraherad av henne och vill även måla av henne. För att hålla Peter nöjd betalar Jonna Katrine för att stå modell åt Peter; något som snart får oanade konsekvenser...

Happy End har en intressant story, och känns hyfsat originell. Rollfigurerna är intressanta, och filmen har en fin stämning som gör att man förblir intresserad hela tiden. Det är engagerande och välgjort, och man bryr sig om vad som kommer att hända. Tiden går också ganska snabbt, och det är en lagom invecklad historia där man förstår allting utan större ansträngning. Jag uppskattar också att de olika händelseförloppen vävs ihop på ett fint sätt och att allting har en bra koppling till varandra; något som annars kan vara ett problem i dylika filmer.

Problemet ligger i att storyn blivit lite för tillspetsad, och det uppstår ett antal onödiga förvecklingar. Många rollfigurer beter sig inte särskilt logiskt, och de flesta begår minst ett irritationsmoment som gör att börjar störa sig på detaljer hellre än att bry sig om personerna. Det känns uppenbart att manusförfattaren har överdrivit och spetsat till allting för dramatikens skull, och för att få till fler förvecklingar mest för sakens skull. Det stör mig, och efter en utmärkt första halvtimme sjunker helhetsintrycket allt eftersom då man helt enkelt inte blir klok på varför vissa rollfigurer beter sig så märkligt och ologiskt vid olika tillfällen. De flesta rollfigurer känns lite för extrema och tillspetsade, och mot slutet är det svårt att riktigt kunna sympatisera med någon. Personligen hade jag ändå lättast att känna för Katrine, men även hon beter sig inte alltid särskilt logiskt och det finns ett par irritationsmoment med hennes beteende. I komedier är det ett förståeligt drag att spetsa till rollfigurer, vanligtvis för komikens skull, men vid ett allvarligt drama har jag svårare att se tanken bakom det. I ett drama som ska kretsa kring relationer hellre än kring spänning eller humor, så ser jag helt enkelt ingen anledning att låta rollfigurer bete sig ologiskt enbart för att åstadkomma fler förvecklingar och krångla till allting mer än nödvändigt.

Det är tråkigt att manusförfattaren tyckt att det varit nödvändigt att överdriva och komplicera allting, för grundstoryn är absolut intressant och rollfigurerna är förvånansvärt nyanserade. Dessutom har filmen blivit onödigt övertydlig, och här är det inte meningen att det ska finnas några frågetecken om att alla förstår storyn. Det finns en del övertydlig symbolik, vilket känns märkligt då filmens stil och stämning i övrigt är ganska lågmäld. Jag uppskattar dock att de allra flesta blivit relativt mångbottnade, och inte alls är så svartvita som vanligtvis brukar vara fallet. Men det finns ett undantag till regeln, och det är Katrines sambo Asger. Han har blivit alldeles för endimensionell, och även fast jag förstås vet att sådant förekommer så ställer jag mig frågande vad Katrine egentligen ser hos honom och varför hon stannar kvar hos honom. Av honom ser vi nämligen inga som helst goda sidor, och då känns det svårt att förstå varför hon stannar hos en så labil kvinnomisshandlare. Det förekommer som sagt i verkligheten, oftare än jag hade önskat, men om någon inte har några direkta goda sidor så är det svårt att förstå varför.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk med övertygande estetik och scenografi. Dock verkar filmfotografen ibland ha haft en lite väl stor förtjusning i färgfilter, och vissa scener är dessutom så mörka så att man i stort sett inte lyckas att se vad som egentligen händer. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och rollbesättningen är vassare än i många svenska filmer. Ann Petrén är mycket bra som Jonna, och spelar mycket övertygande och trovärdigt. Även om jag kan minnas ännu mer imponerande rollprestationer under 2011, så är det ändå begripligt att hon en vann Guldbagge för den här rollen. Malin Buska är utmärkt som Katrine, och gör en stark och minnesvärd rolltolkning. Gustaf Skarsgård är som vanligt mycket bra, och gör en fin insats som Peter. Johan Widerberg är också bra i en allt annat än trevlig roll som Asger, och gör vad som går av den otacksamma och stereotypa rollen.

Happy End är en bra och välgjord film, som underhåller och engagerar med enkla medel. Det är småroligt, intressant och fascinerande och man bryr sig om personerna. Men tyvärr har allting spetsats till lite för mycket i ett försök att skapa större dramatik, vilket i kombination med viss övertydlighet och ett lite för ouppklarat slut gör att Happy End aldrig blir riktigt så bra som den hade haft potential att bli. Det är en bra och fullt sevärd film, men den borde ha kunnat bli betydligt bättre om filmteamet satsat mer energi på manuset än på foto och scenografi. Betygsmässigt förtjänar filmen en sjua, men trots att den är hyfsat originell med en del ovanliga begrepp så blir den aldrig riktigt så minnesvärd som filmteamet troligtvis tänkt sig.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen har vanlig textning på norska, danska, finska och engelska samt svensk text för hörselskadade; fast i ärlighetens namn är dövtextningen mest en vanlig textning och innehåller såvitt jag kan avgöra inga ljudbeskrivningar eller information om vem som säger vad. Tacksamt för oss hörande, då filmen har samma stora problem med hörbar dialog som de flesta svenska filmer, men knappast lika tacksamt för döva och hörselskadade. Textningen är i alla fall lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyn är på svenska, och känns en smula ologiskt gjord. Här finns nämligen ingen traditionell språkinställningsmeny, utan istället bara alternativen "Spela filmen" och "Spela filmen med svensk text för hörselskadade". Tyvärr finns heller ingen språkvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en specifik scen i filmen.

Som extramaterial finns en 27 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär vid namn "Elements of Understanding", vilket huvudsakligen består av en inblick i inspelningen och intervjuer med bl.a. regissör, producent, scenograf, filmfotograf och huvudrollsinnehavaren Ann Petrén. Bitvis är det intressant, och dokumentären ger en hyfsad inblick i produktionen av filmen. Men tyvärr har allting blivit lite för tekniskt, där man fokuserat på foto och framförallt färgskalor. Det nämns knappt ett enda ord om manuset, samtidigt som filmteamet överdrivit till bristningsgränsen med djupa filosofiska diskussioner om färgskalor där ingen annan än de själva lär förstå deras undermeningar. En del av deras förklaringar känns närmast skrattretande, och det blir lite för mycket av det goda. Märkligt är det heller ingen annan av skådespelarna än Ann Petrén som intervjuats, för även om hon har huvudrollen så har ju trots allt flera andra väldigt stora och viktiga roller. Extramaterialet har svensk text för hörselskadade, vilket är glädjande.

Recensionen skriven: 13 februari 2012
Senast uppdaterad: 14 februari 2012

Recensionen har lästs 3312 gånger av 1847 personer, sedan den 13 februari 2012