Kortfattade recensioner

Harriet/Minty - Cynthia Erivo Gideon Brodess - Joe Alwyn
William Still - Leslie Odom Jr. Thomas Garrett - Tim Guinee
Walter - Henry Hunter Hall Pastor Green - Vondie Curtis-Hall
Eliza Brodess - Jennifer Nettles Rachel Ross - Deborah Ayorinde
John Tubman - Zackary Momoh Marie Buchanon - Janelle Monáe
Ben Ross - Clarke Peters Rit Ross - Vanessa Bell Calloway

Harriet Tubman var en av USAs största och kanske viktigaste frihetskämpar. Hon föddes som slav under namnet Minty Ross, men lyckades 1849 fly till Pennsylvania där hon blev en av eldsjälarna och "konduktörerna" i den så kallade underjordiska järnvägen; en rörelse som innan slaveriet avskaffades lyckades hjälpa tusentals slavar att fly till nordstaterna eller utomlands. Harriet lyckades personligen att rädda över 70 slavar till säkerhet, och blev mytomspunnen då hon enligt uppgift aldrig misslyckades med något uppdrag eller förlorade en enda person. Under det amerikanska inbördeskriget blev hon senare aktiv som spion, och ledde soldater i kampen att befria slavar. I dramat Harriet fokuseras p på händelserna från det att Harriet Tubman flyr till Pennsylvania, och lämnar kvar sin make i Maryland, och några år framåt.

Att en av USAs största frihetskämpar Harriet Tubman förtjänar en film råder ingen tvekan, och av hennes långa och innehållsrika liv finns mycket att berätta. Därför är det förståeligt att man till Harriet väljer att fokusera på några år av hennes liv, och därför bland annat utelämnar hennes insatser under det amerikanska inbördeskriget.

Kanske hade den här berättelsen passat bättre som miniserie, där man kunnat få med mer av Harriets liv, men icke desto mindre är Harriet en riktigt bra film. Det är ett starkt och gripande drama, som engagerar och berör från början till slut. Trots en relativt lång film på två timmar blir det aldrig segt eller utdraget, utan filmen håller spänningen och nerven vid liv. Det är fängslande och periodvis riktigt spännande, och att det är ett oerhört viktigt stycke historia som skildras råder ingen tvekan.

Som med de flesta händelser och personer under 1800-talet finns än idag många oklarheter kring Harriet Tubmans liv och ageranden, och ingen nu levande person kan förstås veta med säkerhet vad som hände för så länge sedan. Allt tyder dock på att Harriet håller sig ganska väl till vad de flesta historiker tror hände, och att filmen till största delen återspeglar verkligheten. Vissa friheter verkar dock ha tagits, och bland annat hittar jag inga belägg för att slavägaren verkligen hade en son som Gideon; än mindre att han verkligen började jaga Harriet. Det känns en smula konstruerat att blanda in honom och hans jakt efter Harriet, då det mest känns som en ursäkt för att få en tydligare antagonist genom en direkt "motståndare" till Harriet. Men även om det inte överensstämmer med verkligheten, så kan man väl kanske köpa det för dramaturgins skull.

Harriet Tubman får heller inte mycket till karaktärsutveckling, utan fortsätter ungefär i samma stil hela filmen igenom. Lite synd, då det är just Harriet som allting kretsar kring och jag gärna hade sett en tydligare utveckling och fler nyanser hos henne. De flesta andra rollfigurer förblir också tämligen endimensionella, och får inget nämnvärt djup.

Harriet är en mycket bra och välgjord film, och skådespelarinsatserna är mycket bra - framförallt är Cynthia Erivo utmärkt som Minty/Harriet, och hennes Oscarsnominering var välförtjänt. Det är synd att filmen känns något konstruerad med typiska dramaturgiska metoder, och likaså att de flesta andra förutom Harriet inte får vare sig mycket till utrymme eller djup. Likaså är det synd att inte få se mer av Harriets senare liv, men å andra sidan hade man knappast kunnat förlänga filmen särskilt mycket mer än de två timmar som den redan är. Så efter omständigheterna får man ändå vara nöjd, och det här är en riktigt bra film väl värd att ses av alla - och som förtjänar en svag åtta i betyg.

Recensionen skriven: 24 juni 2021

Recensionen har lästs 1372 gånger av 729 personer, sedan den 24 juni 2021