Bill Weasley - Domhnall Gleeson Fleur Delacour - Clémence Poésy
Argus Filch - David Bradley Slingersvans - Timothy Spall
Rufus Scrimgeour - Bill Nighy Ollivander - John Hurt

Daniel Radcliffe & Emma Watson
© 2010 Warner Bros. Ent.
Harry Potter Publishing Rights © J.K.R.

J.K. Rowlings prisbelönade och kritikerrosade böcker om trollkarlen Harry Potter har ända sedan starten 1997 lockat många läsare, och därför är det knappast förvånande att även filmversionerna blivit framgångsrika. Den första filmen släpptes 2001, och därefter har det med ojämna uppehåll kommit nya filmer fram tills den sjätte boken Harry Potter och halvblodsprinsen filmatiserades ifjol. Bara ett drygt år senare är nu tiden mogen för filmversionen av den sista boken att få premiär. Då Harry Potter och dödsrelikerna är så ovanligt lång har man den här gången delat upp boken i två delar för filmen, och den andra delen får istället premiär sommaren 2011. Precis som de två senaste filmerna har David Yates regisserat, och som alla filmer utom en (Harry Potter och Phoenixorden) har Steve Kloves skrivit manus. För första gången sedan den första filmen har författarinnan J.K. Rowling själv varit kreativt och produktionsmässigt inblandad i den här filmatiseringen, och hon har själv agerat producent.

Harry Potter, Hermione och Ron har sett fram emot deras allra sista år på trollkarlsskolan Hogwarts, men efter nyliga händelser är det inte längre möjligt. Rektorn Dumbledore har blivit mördad, och vad ännu värre är har Lord Voldemort lyckats att infiltrera trollkarlsministeriet. Nu är både ministeriet och skolan under hans och dödsätarnas kontroll - alla som inte håller med om deras åsikter anhålls (eller värre) och det har blivit vardagsmat att trollkarlsfamiljer försvinner spårlöst. Harry vill nu till varje pris döda Voldemort, och Hermione och Ron bestämmer sig för att hjälpa honom och därmed även dem hoppa över studierna. De måste nu isolera sig från vänner och familj för att inte riskera deras säkerhet, och hitta åt de återstående Horrokruxerna - föremål som innehåller delar av Voldemorts själ - för att förstöra dem. Med alla Horrokruxer borta kommer Voldemort inte längre att hållas vid liv, men Voldemort har inga planer på att ge upp.

Alla Harry Potter-filmerna har haft samma problem med att det aldrig ges någon resumé av vad som hänt i de tidigare filmerna, och i synnerhet de senaste har trots allt varit mer eller mindre sammanhängande. För alla fanatiker som sett filmerna femtioelva gånger är det förstås inga problem, men för oss mer lagom intresserade och som bara sett varje film 1 - 2 gånger vardera är det värre ställt. Även här kommer vi direkt in i handlingen, vilket gör att det inte är helt oproblematiskt att hänga med och förstå allt som händer. Jag började genast undra om jag hade glömt bort något viktigt från Harry Potter och halvblodsprinsen då jag inte riktigt hängde med i svängarna.

Men när man väl kommer in i handlingen är Harry Potter och dödsrelikerna - Del 1 onekligen en riktigt bra film. Filmen fortsätter i samma mörkare stil som den förra filmen, men går nu ännu längre. Det här är en ganska mörk och deprimerande film, och den glättiga lättsamma stilen från i synnerhet den första filmen är ett minne blott. Den här filmen har också blivit mer vuxeninriktad än de tidigare, och är periodvis riktigt spännande och otäck. I och med att den här boken blivit till två filmer har tempot blivit lite lägre än tidigare, och manusförfattarna tar god tid på sig att introducera utgångsläget. Faktum är att det dröjer ganska precis två timmar innan vi äntligen får veta vad dödsrelikerna egentligen är för något, och filmens titel därmed förklaras.

Men innan dess är det mycket annat som tas upp, och det är en omfattande story. Kanske lite för omfattande, för ibland känns filmen lite rörig och svårfattlig då många trådar tas upp och manusförfattarna dessutom verkar förutsätta att alla kommer ihåg varenda rollfigur som någonsin förekommit i någon av filmerna. Filmen känns också lite spretig, och ibland när rollfigurerna teleporterar sig någon annanstans känns det som att man missat någon scen. Men trots en lång speltid på nästan två och en halv timme känns filmen aldrig seg, och tempot är lagom högt.

Mitt intresse hölls vid liv hela tiden, och filmen förblev engagerande och fängslande nästan hela tiden. Att sitta så länge i en biosalong känns dock fortfarande lite i längsta laget, och kanske hade filmen därför vunnit på att kortas ner en smula. Men trots allt går tiden förhållandevis fort, och det blev aldrig segt eller tråkigt. Ibland förekommer lite väl mycket röriga actionsekvenser, och då är det lätt att tappa intresset. Man kan också tycka att regissören vid några tillfällen frossar lite väl mycket i specialeffekter, och det kan man förstås ha synpunkter på. Men överlag är mängden action begränsad, och istället satsas mer på drama och spänning.

Rollfigurerna har blivit mer mångbottnade än i de senaste filmerna, och karaktärsutvecklingen är större. Jag tycker visserligen fortfarande att Ron har blivit mer endimensionell än Harry och Hermione, precis som i tidigare filmer, men han får åtminstone utvecklas lite mer än vanligt här. Jag uppskattar också att Hermione här får mycket större utrymme än i Harry Potter och halvblodsprinsen, och har nu en nästan lika stor roll som Harry och är med i nästan varenda scen. Istället är det Ron som fått mindre utrymme, och här förekommer långa partier där han inte medverkar alls. Det gör mig dock mindre, då jag alltid tyckt att Ron varit mindre intressant för storyn än Hermione.

Storyn är hela tiden intressant, och har blivit lite djupare än i tidigare filmer. Den skiljer sig också från de tidigare då det här är den första som inte utspelas alls på själva skolan Hogwarts. Här finns också fler likheter med verkliga händelser (nutida och historiska), och periodvis är filmen ganska tänkvärd. Jag uppskattar också att det äntligen börjar hända saker och ting på det romantiska planet som jag väntat mig ända sedan den första filmen (utan att avslöja för mycket). Visserligen går det inte mycket längre än till antydningar än, men nu upplever jag till sist att storyn stämmer överens med vad jag tyckt har försiktigt antytts ända sedan den första filmen men som därefter tycks ha glömts bort med åren.

Harry Potter och dödsrelikerna - Del 1 har mer allvar och mindre humor jämfört med tidigare filmer, men trots allt finns det ibland viss humor som lättar upp stämningen, och vid några tillfällen får man faktiskt skratta. Det finns också rikligt med charm och värme, även fast det den här gången är den mörka och dystra stämningen som har överhanden. Dock förekommer en del kontinuitetsproblem och logiska problem, som gissningsvis beror på bearbetningen av de tjocka böckerna. Bl.a. undrar jag vad som egentligen hände med Cho Chang som för ett par filmer sedan spelade en viktig roll, men som därefter verkar ha gått upp i rök helt utan förklaring. Hon syns inte alls till här, precis som i den förra filmen (fastän skådisen märkligt nog namnges på sluttexterna i båda filmerna).

Även andra rollfigurer försvunnit eller fått mindre utrymme, och exempelvis Fleur är här begränsad till en ytterst minimal biroll. Utan att ha läst någon av böckerna kan jag misstänka att alla dessa rollfigurer fått större utrymme där och deras eventuella sortier förklarats, men att det fått stryka på foten till filmversionerna. Det är förstås oundvikligt att en del karaktärsporträtt måste försvinna för att filmatisera så långa böcker, men det minsta man kan begära borde vara att förklara vad som egentligen hänt med karaktärer som tidigare varit viktiga. Det är också tråkigt att filmen blivit så pass rörig och svårfattlig, och allt sådant borde ha kunnat förklaras på ett tydligare sätt.

Visuellt och tekniskt är filmen dock närmast fulländad, och både foto och scenografi är utmärkta. Fotot är ännu bättre än i tidigare filmer, och erbjuder nu både ett starkt bildspråk samt en del vackra vyer. Även specialeffekterna är trovärdiga och kraftfulla, och det märks att det är en påkostad och genomarbetad film. Ingenting har lämnats till slumpen, och visuellt är det en storslagen upplevelse. Det är tråkigt att 3D-versionen inte kommer att visas i Sverige, som säkerligen hade varit något i hästväg, men det gör inte så mycket när det mesta annat imponerar.

Även skådespelarinsatserna är mycket bra, och det är glädjande att alla rollfigurer spelas av samma skådespelare som tidigare. Daniel Radcliffe är mycket passande som Harry Potter, och har mognat i rollen mer på senare år. Dock kan man tycka att han inte längre ser ut som 17 år gammal, som hans rollfigur nu ska föreställa, och det orsakar vissa trovärdighetsproblem. Emma Watson är också lysande som Hermione, men jag kan tycka att Rupert Grint spelar aningen stelt och opersonligt som Ron även om han blivit bättre för varje film. Även alla biroller spelas av bra skådespelare, och det finns inte ett enda riktigt svagt kort.

Harry Potter och dödsrelikerna - Del 1 är utan tvekan en riktigt bra film, som känns strået vassare än både Harry Potter och Phoenixorden och Harry Potter och halvblodsprinsen, även om den kanske inte riktigt kommer upp i samma klass som de bästa filmerna i serien. Det är i alla fall bättre än på länge, och genom den betydligt mörkare stilen känns det inte alls som någon upprepning. Det är också imponerande att en så pass lång film aldrig upplevs seg eller oengagerande; något som är få filmer förunnat. Helhetsintrycket dras dock ned av den röriga och invecklade intrigen och det faktum att man helst bör ha sett alla tidigare filmer nyligen och ha alla dem i färst minne för att verkligen uppskatta denna fullt ut. Men trots bristerna blev jag ändå så pass imponerad och engagerad att jag efter viss tvekan tilldelar filmen en svag åtta i betyg.

Bill Nighy, Emma Watson, Rupert Grint & Daniel Radcliffe
© 2010 Warner Bros. Ent.

Samtliga Harry Potter-filmer har på bio endast visats i svensktextad originalversion, men de första fem filmerna försågs med svenska dubbningar till DVD-utgåvorna. Som första film dubbades Harry Potter och halvblodsprinsen dock inte, utan där innehåller DVD-utgåvan endast engelskt ljudspår. Med tanke på att senare filmer varit mörkare än de första är det visserligen förståeligt, men samtidigt har åldersgränsen aldrig ändrats utan är kvar på 11 år, varför jag inte ser någon större anledning att sluta med dubbningar. Det är förmodligen för tidigt att redan nu uttala sig om huruvida Harry Potter och dödsrelikerna kommer att få svenskt tal på den kommande DVD-utgåvan, men efter situationen med den förra filmen tror jag personligen inte att det blir aktuellt med dubb den här gången heller.

Recensionen skriven: 16 november 2010
Senast uppdaterad: 17 november 2010

Recensionen har lästs 11063 gånger av 7246 personer, sedan den 16 november 2010