Pomona Sprout - Miriam Margolyes Madam Pomfrey - Gemma Jones
Ollivander - John Hurt Neville Longbottom - Matthew Lewis
Fleur Delacour - Clémence Poésy Katie Bell - Georgina Leonidas
Cho Chang - Katie Leung Lavender Brown - Jessie Cave
Aberforth Dumbledore - Ciarán Hinds Lucius Malfoy - Jason Isaacs
Sybil Trelawney - Emma Thompson Remus Lupin - David Thewlis

J.K. Rowlings prisbelönade och kritikerrosade böcker om trollkarlen Harry Potter har ända sedan starten 1997 lockat många läsare, och därför är det knappast förvånande att även filmversionerna blivit framgångsrika. Den första filmen släpptes 2001, och därefter har det med ojämna mellanrum kommit nya filmer. Den sista boken var dock så ovanligt lång, så att den delats upp i två filmer. Harry Potter och dödsrelikerna - Del 1 hade premiär ifjol, och nu väntar den allra sista filmen i filmserien. Precis som de tre senaste filmerna har David Yates regisserat, och som alla filmer utom en (Harry Potter och Phoenixorden) har Steve Kloves skrivit manus. Precis som i den första delen har författarinnan J.K. Rowling själv varit producent för filmen, vilket hon inte varit för de tidigare filmerna i serien.

Harry Potter, Hermione och Ron fortsätter sin jakt efter de återstående Horrokruxerna - delar av Lord Voldemorts själ - för att förstöra dessa och därmed också slutligen kunna döda Voldemort. Tre Horrokruxer återstår, men samtidigt blir Voldemort farligare än någonsin då han fått tag i den mäktiga Fläderstaven och därigenom kan nå sitt mål och attackera Hogwarts.

Trots att denna filmen är en direkt fortsättning på den föregående lider denna av samma problem som alla tidigare, att det inte förekommer någon som helst resumé av vad som hänt. Man förutsätts komma ihåg allting som hänt i de tidigare filmerna, och det är knappast självklart om man inte är en inbiten fanatiker. Det kan ställa till med en del problem om man inte har nysett Harry Potter och dödsrelikerna - Del 1, och det tog mig en stund att verkligen komma in i handlingen. Men när man väl gör det, så är det en riktigt bra film som engagerar från början till slut.

Tempot är lite högre än senast, men trots det blir det inte lika rörigt som då. Det är visserligen fortfarande en hyfsat invecklad story, men den är lite enklare än i den första delen och här förstår man det mesta utan större ansträngning. Men tempot är lite ojämnt, och enkelt uttryckt kan filmen delas in i två delar. Den första halvan består av ganska intensiv action och äventyr, där det är spännande nästan hela tiden. Under den andra halvan ligger istället fokus på ett allvarligt och berörande drama. Jag hade hellre sett en jämnare fördelning under filmen, men bitvis blir det riktigt gripande och under ett flertal scener kunde jag inte hålla tårarna borta; något jag aldrig trodde skulle vara möjligt av en sådan här film.

Harry Potter och dödsrelikerna - Del 2 lider dock av vissa kontinuitetsproblem, som gör att det åtminstone periodvis inte känns som samma film som den första delen. Framförallt störde jag mig över att relationen mellan Harry och Hermione som spelade så stor roll under den första delen lyser med sin frånvaro under allra största delen av den här filmen - det känns ganska märkligt, och jag började undra om jag missat något. Även i övrigt förekommer vissa andra kontinuitetsproblem och logiska problem, som jag gissar har sitt ursprung i bearbetningen av de väldigt tjocka böckerna. Bl.a. kan man fråga sig vad som egentligen hände med Cho Chang som för några filmer sedan spelade en viktig roll, men som därefter verkar ha gått upp i rök helt utan förklaring. Här syns hon som hastigast i en enda scen, men har inte en enda replik.

Rollfigurerna har blivit mer mångbottnade än i de flesta tidigare filmer, och karaktärsutvecklingen är större. Jag tycker visserligen fortfarande att Ron är mer endimensionell än Harry och Hermione, precis som i tidigare filmer, men han får åtminstone utvecklas lite mer än vanligt här. Jag uppskattar också att både Hermione och Ron fått stort utrymme i den här filmen, och är med i de allra flesta scener. Det är också trevligt att vissa rollfigurer som man tidigare avskrivit som typiska endimensionella "skurk"-roller nu fått ett större djup och fler nyanser än man tidigare kunnat ana.

Även i övrigt är den här filmen djupare och allvarligare än de tidigare. Det är en ganska mörk film, och det finns ingen som helst humor eller annat som kunnat lätta upp stämningen. Precis som de senaste filmerna skiljer den sig därför rejält från de första i filmen, som kändes mer lättsamma och familjevänliga. Jag är inte odelat positiv till den mörkare stilen, och då flera rollfigurer från tidigare också lyser med sin frånvaro har en del av den tidigare charmen försvunnit. Jag saknar Dumbledore, och dessutom har Hagrid här förpassats till en minimal biroll som bara medverkar i några få scener. Men istället har vissa andra rollfigurer fått större utrymme, och överlag tycker jag om personporträtten i den här filmen.

Visuellt och tekniskt är filmen dock närmast fulländad, och både foto och scenografi är utmärkta. Fotot är ännu bättre än i tidigare filmer, och erbjuder nu både ett starkt bildspråk samt en del vackra vyer. Även specialeffekterna är trovärdiga och kraftfulla, och det märks att det är en påkostad och genomarbetad film. Ingenting har lämnats till slumpen, och visuellt är det en storslagen upplevelse. Filmen kommer att visas på bio i 3D i Sverige, men pressvisningen jag såg var tyvärr bara i 2D-version. Då vissa scener ser riktigt häftiga ut även i traditionell 2D så borde 3D-versionen vara imponerande, fast å andra sidan har jag hittills alltid blivit besviken av den nya 3D-tekniken.

Även skådespelarinsatserna är mycket bra, och det är glädjande att alla rollfigurer spelas av samma skådespelare som tidigare. Daniel Radcliffe är mycket passande som Harry Potter, och har mognat i rollen mer på senare år. Dock ser han verkligen inte längre ut som de 17 år han bör föreställa, och det orsakar vissa trovärdighetsproblem. Emma Watson är också lysande som Hermione, och hon ser bättre ut att hålla sig till rätt ålder. Jag kan tycka att Rupert Grint fortfarande spelar aningen stelt och opersonligt som Ron, men han har absolut blivit bättre för varje film. Även alla biroller spelas av bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort.

De olika Harry Potter-filmerna har haft en lite ojämn klass. De första filmerna var riktigt bra, men mot mitten blev det en svacka och filmer som inte kändes lika imponerande. Dessbättre har de sista filmerna återigen blivit bättre, och Harry Potter och dödsrelikerna - Del 2 är minst lika bra som den första delen. Det är engagerande, spännande och bitvis riktigt berörande film, även fast jag inte är odelat positiv till den mörkare stilen som de senare filmerna haft. Det är värt att poängtera att det här är den kortaste av alla filmerna i serien, och sluttexterna börjar rulla efter ganska precis två timmar. Det kan upplevas lite i kortaste laget, vilket är lite märkligt då de flesta tidigare filmer har känts lite för långa. Men trots bristerna blev jag ändå så pass imponerad och engagerad att jag efter viss tvekan tilldelar filmen en svag åtta i betyg, och den är väl värd att se på bio för alla som uppskattat de tidigare filmerna.

Samtliga Harry Potter-filmer har på bio endast visats i svensktextad originalversion, men de första fem filmerna försågs med svenska dubbningar till DVD-utgåvorna. Som första film dubbades Harry Potter och halvblodsprinsen dock inte, utan där innehåller DVD-utgåvan endast engelskt ljudspår. Detsamma gäller också DVD-utgåvan av Harry Potter och dödsrelikerna - Del 1. Med tanke på att senare filmer varit mörkare än de första är det visserligen förståeligt, men samtidigt har åldersgränsen aldrig ändrats utan är kvar på 11 år, varför jag inte ser någon större anledning att sluta med dubbningar. Då den första delen inte dubbats kan man nog tyvärr förutsätta att detsamma även kommer att gälla den här filmen när den väl släpps på DVD.

Recensionen skriven: 12 juli 2011
Senast uppdaterad: 13 juli 2011

Recensionen har lästs 4635 gånger av 2646 personer, sedan den 12 juli 2011