Tack till Sandrew Metronome för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Peter Straughan, baserat på en självbiografisk roman av Toby Young
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Sidney Young - Simon Pegg Alison Olsen - Kirsten Dunst
Clayton Harding - Jeff Bridges Lawrence Madox - Danny Huston
Eleanor Johnson - Gillian Anderson Sophie Maes - Megan Fox
Sig själv - Daniel Craig / Kate Winslet Richard Young - Bill Paterson

Toby Young är en prisbelönad brittisk journalist, som under några år arbetade på den prestigefyllda tidningen Vanity Fair i New York, men misslyckades totalt med att slå igenom i USA och lyckades att slarva bort alla möjligheter. Om hans erfarenheter skrev han i den prisbelönade självbiografiska boken Hopplös och hatad av alla, som nu har blivit till film i regi av Robert B. Weide som annars blivit mest känd som en av drivkrafterna bakom komediserien Simma lugnt, Larry. Medan Toby Young blev känd för att uteslutande använda riktiga namn i sin bok, så har alla namn och ett antal rollfigurer ändrats till filmen, även om grundstoryn fortfarande stämmer överens med de verkliga händelserna. Här får vi lära känna den brittiska journalisten Sidney Young, som driver en kändistidning i London vid namn Post Modern Review, där han roar sig med att driva med kändisar och andra. En dag blir han erbjuden jobb på den stora konservativa tidningen Sharps Magazine i New York, och tvekar inte att tacka ja. Han flyttar genast till USA, men får inte alls samma unika chanser att kritiskt skriva om kändisar som han hade väntat sig. Han blir inte heller särskilt omtyckt på jobbet, i synnerhet inte av den unga Alison Olsen som jobbar som skribent medan hon arbetar på en egen roman. Under tiden kommer Sidney i kontakt med filmstjärnan Sophie Maes genom ett uppdrag, och börjar stöta på henne med alla tänkbara medel.

Jag har inte läst Toby Youngs självbiografiska roman, och har därför ingenting att jämföra med. Men Hopplös och hatad av alla är en ganska bra film, även om jag personligen hade väntat mig mer. Grundstoryn är absolut intressant, och därför hålls intresset vid liv under filmens gång. Ett problem är dock att Sidney Young är en ganska osympatisk person, och därför är det ofta svårt att tycka om honom. Ibland är han visserligen ganska charmig, men minst lika ofta är han så fruktansvärt barnslig och idiotisk att det är omöjligt att känna någon sympati för honom. I synnerhet under scenerna där han suktar efter filmstjärnan Sophie Maes blir det vid några tillfällen närmast outhärdligt. Då filmen också är i längsta laget för det här manuset, så hade det inte skadat att korta ner den en del och tona ner en del av Sidneys mest osympatiska drag.

Trots att filmen kategoriseras som komedi, så är det heller inte alltför roligt. Det är visserligen småroligt vid många tillfällen och trots allt skrattade jag då och då, men de stora skratten och klockrena poängerna uteblir nästan helt. Jag hade väntat mig mer av en komedi än så här, men trots allt finns en del lyckad humor och därför blir det fullt godkänt ändå. Ett annat problem är att filmmakarna verkar ha försökt att åstadkomma lite väl mycket. Hopplös och hatad av alla försöker både att vara en romantisk komedi och en satir över mediabranschen och kändishysterin. Det gör att den inte funkar fullt ut som någotdera. Visserligen får man en intressant inblick i tidningsbranschen och kändisindustrin, men som satir fungerar det inte. Då fungerar filmen bättre som romantisk komedi, och de delarna förblir intressanta och engagerande, även om den romantiska biten ibland känns lite väl hastigt genomgången och därmed inte blir helt trovärdig. Men jag har alltid tyckt mycket bra om romantiska komedier, och därför upplever jag Hopplös och hatad av alla spm ganska bra, trots att den är förutsägbar och att Sidney blivit lite väl jobbig emellanåt. Många av birollerna har heller inte fått lika mycket utrymme som det hade varit önskvärt, utan det märks att allting ska kretsa kring just Sidney till varje pris.

Skådespelarinsatserna är ganska bra, där den alltid lysande Kirsten Dunst står för den bästa insatsen som Alison. Hon spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj, men tyvärr får hon inte alltid utrymme att visa vad hon går för fullt ut. Simon Pegg spelar ganska bra som Sidney och gör sitt bästa att åtminstone ibland få oss att känna viss sympati för en tämligen osympatisk karaktär, men ibland går han tyvärr över gränsen till överspel ganska rejält. Gillian Anderson är bra i en lite väl underutnyttjad biroll som PR-konsulten Eleanor Johnson, medan Megan Fox inte får någonting att arbeta med som filmstjärnan Sophie Maes. Fotot är ganska bra och funktionellt, men sticker inte ut nämnvärt. Det finns dock en del riktigt bra musik, vilket förhöjer helhetsintrycket. Jag hade väntat mig mer av Hopplös och hatad av alla, då det är en genre som jag borde tycka mycket bra om. Men tyvärr fungerar satirdelen inte alls särskilt väl och det är lite för långt mellan skratten för att det till fullo ska fungera som komedi. Men intresset hålls vid liv hela tiden, och den romantiska biten fungerar betydligt bättre än satirdelen. Med intressanta karaktärer och en del lyckad humor kommerman ändå ganska långt, och därför kan jag ändå rekommendera filmen för de allra flesta. För mig stannar betyget på en stark sexa, men man bör ha i åtanke att betyget är satt utifrån det faktum att jag alltid brukar tycka mycket bra om romantiska komedier.

DVD-utgåvan av Hopplös och hatad av alla erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljud i såväl DTS som Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk följt av några trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är rörlig och stilren, men som bara finns på engelska.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Robert B. Weide och huvudrollsinnehavaren Simon Pegg. Det är trevligt att lyssna på, med en del humor och en del matnyttig information, men det blir ofta lite väl oseriöst och en del internskämt förekommer som sannolikt inte ger så mycket för någon annan än de två själva. Det vore nog bättre om någon annan också kunnat medverka, som exempelvis manusförfattaren, för att få in mer värdefull insikt istället för skratt. Därefter återfinns misslyckade tagningar på hela 15 minuter, som är trevligt och ganska roligt, men som blir lite väl segt. Att korta ner inslaget och bara ta ut de roliga bloopersen vore absolut att föredra. Därefter hittar vi ett antal bortklippta scener, varav ett flertal i själva verket är utökade versioner av scener som finns med i filmen. En del av scenerna är intressanta och småroliga, men många tillför inte så mycket och ingen är direkt viktig för handlingen. Då filmen redan blivit i längsta laget, så är det absolut förståeligt att de här scenerna klippts bort. Slutligen finns även en biotrailer samt några TV-trailers för samma film, som är precis så spännande som det låter. Tyvärr finns ingen textning på extramaterialet, utan enbart engelskt tal utan text. I de misslyckade tagningarna och bortklippta scenerna klarar man sig ändå ganska väl med grundläggande engelskakunskaper, men vid kommentatorspåret går det ibland så snabbt att man nästan är chanslös att hänga med. Överlag är extramaterialet godkänt, men jag hade önskat någon bakom kulisserna-dokumentär eller intervjuer med de inblandade, för att få en djupare inblick i produktionen. Det hade också varit värdefullt att få veta mer om boken och de verkliga händelserna.

Recensionen skriven: 9 oktober 2009
Senast uppdaterad: 9 oktober 2009

Recensionen har lästs 3748 gånger av 1954 personer, sedan den 9 oktober 2009