Amelia Grossman - Karin Bergquist Henning Grossman - Simon Norrthon
Bonden Jönsson - Johannes Wanselow Kerstin Rapp - Stina Ekblad
Journalisten Gudrun Wallraff - Vanna Rosenberg Radioreportern Kjell Sundberg - Kalle Westerdahl
Claes Strutz - Erik Johansson Eva-Lena Strutz - Josephine Bornebush
Agaton - Johan Pettersson Brune - Fredric Thurfjell
Åke Trump - Sten Elvström

Författarna Måns Gahrton och Johan Unenge har legat bakom populära bokserier såsom Bert, Eva & Adam och Livet enligt Rosa. De skapande också 2010 års julkalender på SVT; Hotell Gyllene Knorren, som regisserades av Mikael Syrén. Ett par månader efter julkalenderns slut hade en långfilm baserad på julkalendern premiär på bio, och nu har Hotell Gyllene Knorren - Filmen släppts på DVD.

I julkalendern fick vi stifta bekantskap med makarna Rantanen och deras barn Ingo och Isadora; som blir lurade att köpa upp det ödsliga hotell Gyllene Orren medan deras förra ägare paret Grossman istället startat ett nytt modernt hotell vid motorvägen. Julkalendern slutade med att hotellet äntligen fick mycket gäster, men tydligen var den uppgången högst tillfällig för när vi kommer in i handlingen sommaren därpå är hotellet återigen folktomt med inte en enda gäst. Ritva vill satsa på att odla ekologiska grönsaker för att locka nya folk, och hennes man Roger satsar då på att köpa ett växthus till grönsakerna som de omöjligen kan ha råd med. Ingo hör talas om att familjen Grossman har arrangerat en stor agilitytävling (banhoppning och hinderbana för hundar) i Östra Glesbygden, och han hittar då på att anmäla sin minigris Pyret till tävlingen - de 50 000 kronor i prispengar som vinnaren får skulle nämligen kunna rädda familjens ekonomi efter Rogers sanslösa slösande. Givetvis är inte agilitytävlingar avsedda för grisar, men till paret Grossmans stora förtret står det inget uttryckligt i regelverket om att grisar inte får delta...

Julkalendern Hotell Gyllene Knorren var ganska bra och fullt sevärd, och trots en lite för tillspetsad stil var det utan tvekan den bästa julkalendern på flera års tid (vilket dock inte säger så mycket, med tanke på den relativt låga kvalitet som senare års julkalendrar generellt har hållit). Ändå hade jag mina farhågor inför en långfilm med samma story - skulle den humoristiska stil som passar i kvartslånga avsnitt verkligen fungera i en och en halv timme? På sätt och vis stämde mina farhågor, och på sätt och vis inte. Storyn är intressant och genomarbetad, även om den kanske är i tunnaste laget och det dessutom finns med en del lite väl tydliga likheter med Babe - Den modiga lilla grisen. Men det finns onekligen en del charm, och filmen lyckas att väcka intresse och underhålla med enkla medel.

Den lite väl tillspetsade och överdrivna humor som fungerade väl i mindre doser i julkalendern kan dock tyvärr bli lite för mycket i långfilmsformat, och ibland tröttnar man på den överdrivna slapstick-komiken och den avsiktligt tillspetsade storyn där allting måste gå fel innan något kan bli rätt; enbart för dramatikens skull. Den här sortens humor kan bli lite tröttsamt i längden, men samtidigt är Hotell Gyllene Knorren - Filmen ganska rolig, och jag kan inte förneka att jag trots allt skrattade då och då. Men någon stor skrattfest är det inte, och ibland känns humorn lite för repetitiv för att fungera till fullo. Däremot uppskattar jag att manusförfattarna lagt till en hel del drama, så att filmen inte blivit lika renodlat komiskt inriktad som julkalendern. Det är räddningen, och gör att filmen trots allt fungerar ganska väl. Speltiden har heller inte blivit alltför lång, utan klockar in på ganska exakt 1 timme 27 minuter; vilket är ganska precis vad den här storyn klarar av. Precis som julkalendern är det i första hand avsett för barn, men med en så pass generellt fungerande och charmig historia att även vuxna får utbyte av den. Här finns visserligen inga vuxna referenser, men det fungerar ändå bra som familjefilm för både barn och vuxna.

Särskilt mycket till karaktärsutveckling finns dock inte, och rollfigurerna får heller ingen chans att utvecklas mer än i TV-serien. Allting fortsätter att stampa på som i julkalendern, utan en tanke på någon direkt utveckling gentemot TV-formatet. Det är kanske inte nödvändigtvis något fel med det och barn som uppskattade julkalendern lär också uppskatta filmen, men särskilt för oss vuxna hade det känts som värdefullt med någon form av utökning eller fördjupning gentemot julkalendern för att känna att man får ut något mer än man gjorde där. De flesta rollfigurer har heller inte blivit alltför mångbottnade, och i synnerhet Roger känns fortfarande mycket endimensionell och stereotyp. Ritva har aningen fler nyanser men inte mycket och känns även hon stereotyp. Ingo fungerar hyfsat och har åtminstone vissa nyanser, och detsamma gäller Isadora som precis som i julkalendern snabbt utvecklades till att bli min favoritkaraktär.

Det förekommer också en del klichéer; ungefär på samma nivå som i julkalendern. Dessutom är filmen väldigt förutsägbar, och utgången känns given från första början. Man kan också lätt förutspå i stort sett alla "oväntade" vändningar, och det finns inga överraskningar överhuvudtaget. Det gör inte mycket vid riktigt roliga komedier, men när man trots allt inte får skratta så jätteofta (bara då och då) blir det ett större problem.

Fotot är fullt funktionellt, och gör det som förväntas utan att sticka ut. Skådespelarinsatserna är helt okej, men varierar en del. Buster Isitt är ganska bra som Ingo, men känns något opersonlig och sticker inte ut alltför mycket. Linnéa Firsching är bra, och även om hennes inlevelse inte alltid är på topp så känns hon ändå ovanligt bra för sin ålder. Maria Sid är bra som Ritva, medan Peter Engman periodvis spelar över å det grövsta som Roger - något som fungerar hyfsat i små doser i kvartslånga avsnitt på TV, men som blir ganska påfrestande i långfilmsformat. Simon Norrthon och Karin Bergquist är ganska bra som paret Grossman, och även i övrigt är det ganska bra (men sällan mycket bra) skådespelare. Över förväntan för att vara en svensk film, men inte mycket sett till internationell klass.

Vad man tycker om Hotell Gyllene Knorren - Filmen beror till stor del på vilka förväntningar man har. Väntar man sig en genomarbetad storfilm, så blir man rejält besviken. Men tyckte man om julkalendern och inte förväntar sig mer än i den, så fungerar filmen ganska väl. Mellan varven blir det lite för överdrivet och dessutom på tok för förutsägbart, och jag hade gärna sett ett lite större djup hos rollfigurerna. Men det finns trots allt en del humor och charm, och filmen lyckas med enkla medel att underhålla och roa. Resultatet har inte blivit alltför minnesvärt eller något man skulle vilja se om, men det duger absolut som lättsam underhållning för stunden. Betygsmässigt når det upp till en stabil sexa; varken mer eller mindre.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1; inte 1,78:1 som omslaget felaktigt uppger. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och dessutom finns syntolkning för synskadade. Det är säkerligen uppskattat hos synskadade, och tillhör fortfarande inte vanligheterna. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen har vanlig text på finska samt svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är stilren och effektfull på svenska. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket känns lite svagt för en så pass omtalad svensk biovisad film som denna.

Recensionen skriven: 28 juli 2011
Senast uppdaterad: 28 juli 2011

Recensionen har lästs 4677 gånger av 2654 personer, sedan den 28 juli 2011