Duke - Fredde Granberg Tuppen - Frej Lindqvist
Snöboll - Kodjo Akolor Daisy - Gladys del Pilar
Katie - Sofia Ledarp Liam - Agathon Hylén Berglund
Chloe - Maria Möller Buddy - Özz Nûjen
Sergei - Erik Johansson Mel - Gustaf Hammarsten
Pops - Bengt Järnblad Norman - Kim Sulocki

Terriern Max och blandrasen Duke får vänja sig vid en del livsförändringar, sedan deras matte Katie nu gift sig och skaffat barn. Trots att Max inledningsvis inte alls är förtjust i barn blir Liam snabbt det bästa hundarna vet. Men den neurotiske Max oroar sig för det mesta, och är rädd för att Liam ska skada sig; varför han nu utvecklat kliande stressutslag. Hela familjen åker ut på landet för att vila upp sig, vilket framförallt Max har svårt att vänja sig vid. Men kanske kan den gamla hunden Tuppen (!) vara till hjälp... Under tiden får Gidget i uppdrag att ta hand om Max favoritleksak Humlan medan han är borta, vilket blir lättare sagt än gjort sedan leksaken av misstag hamnat inne i en lägenhet som fullkomligt kryllar av arga katter. Samtidigt behöver dvärghunden Daisy hjälp av kaninen och tillika självutnämnde superhjälten Snöboll för att rädda en vit tiger som behandlas väldigt illa av cirkusdirektören för ett måttligt seriöst cirkussällskap.

Husdjurens hemliga liv var en riktigt bra film, som trots att den inte var alltför originell lyckades erbjuda något förhållandevis nytt på ett modernt och fräscht sätt. Då den filmen blev så populär var det väl ingen högoddsare att Illumination nu satsat på en uppföljare - Husdjurens hemliga liv 2 är bra, men när ändå inte riktigt upp till samma höga klass som föregångaren. Filmen bibehåller samma stil och känsla som den förra filmen, men erbjuder ändå en ny berättelse som inte känns som en upprepning av den tidigare succén. Det är intressant och genomarbetat, och här finns en bra (om än ganska traditionell) sensmoral med ett bra budskap. Filmen är fartfylld och engagerande, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt.

Här finns rikligt med charm och en del humor, och man får skratta en del åt de fyndiga repliker och situationer som förekommer. Någon stor skrattfest är det inte, och några stora gapskratt blev det i alla fall inte från mig, men det räcker till en del småfniss. Jag hade gärna sett lite mer humor och komiska poänger som lockar till stora skratt; på samma sätt som man i alla fall vid några tillfällen fick uppleva av den första filmen. Men å andra sidan finns det ju många animerade filmer och t.o.m. renodlade komedier som inte ens lockar till småfniss, så i jämförelse med det är det ändå ganska gott ställt här. Det är också ganska spännande, och här finns en tacksam intensitet där det händer något hela tiden - det blir aldrig segt eller tråkigt, utan tempot är högt där det ofta blir ett rasande tempo.

Det är en trevlig omväxling att delar av filmen utspelas ute på landet, vilket också leder till en del nya intressanta rollfigurer och ett lite annorlunda perspektiv än förut. Problemet är bara det att Husdjurens hemliga liv 2 därmed inte får någon ordentlig röd tråd, till skillnad från den mer sammanhängande första filmen. Under två tredjedelar av filmen är det här snarare tre olika filmer i ett, med historier som löper på parallellt utan att ha mycket med varandra att göra - vi får följa historien med Max ute på landet, historien med Gidget och leksaken och historien med Snöboll, Daisy och tigern på cirkus.

Till sist lyckas manusförfattarna ändå någorlunda att väva ihop de tre berättelserna till en sammanhängande film, men det är lite för sent då det före det handlar om tre olika händelseförlopp utan koppling till varandra. Under den sista akten tvingas man också ta till några lite långsökta nödlösningar för att någorlunda få allt att hänga ihop, men i synnerhet historien med Gidget blir ändå lidande som bara nödtorftigt hänger ihop med övriga händelseförlopp. Jag hade också gärna sett att historien med tigern och cirkusen fått ett större fokus, då det är ett av de mest intressanta inslagen med filmen - hur djur behandlas på cirkus är ett viktigt ämne, men där tar man till lite för enkla utvägar genom att göra cirkusdirektören till det mest stereotypt onda som världen någonsin skådat. Lite fler nyanser hade varit önskvärt i ett så viktigt och högaktuellt ämne.

Husdjurens hemliga liv 2 är en bra och underhållande film, som har en genomarbetad datoranimation i ungefär samma klass som den förra filmen och övriga filmer från Illumination (Dumma mej, Minionerna, m.fl.). Det är inte riktigt Pixar-klass på animationerna, och framförallt detaljrikedomen övertygar inte riktigt fullt ut, men det är fullt godkänt och förmodligen inget som barnen kommer reagera över. Det är också charmigt, småroligt och spännande, men det är lite synd att den röda tråden aldrig riktigt vill infinna sig utan att de olika sidohistorierna har lite med varandra att göra. Det blir heller inte så nyanserat som jag hade önskat, och humorn är sämre än i den första filmen. Därför når filmen alltså inte riktigt upp till samma nivå som den förra filmen, men det är ändå en bra och välgjord film som är fullt sevärd för alla som uppskattar lättsam datoranimerad underhållning. Filmen lär fungera bäst för barn, men även vuxna får fullt utbyte av den och här finns många beståndsdelar som passar både barn och vuxna. Därför väljer jag en hyfsat stabil sjua i betyg, vilket på intet sätt är dåligt men samtidigt lite beklagligt då det hade kunnat bli så mycket bättre genom en finslipning av manuset.

Bakom den svenska versionen står ungefär samma team som dubbade den förra filmen - vilket innebär BTI Studios (som när den förra gjordes hette Dubberman), i regi av Daniel Sjöberg och med Vicki Benckert som översättare. Då filmen inte visas i textad originalversion i Skellefteå har jag tyvärr inte kunnat se originalversionen för jämförelse, och kan därför bara bedöma den svenska versionen på egen hand; vilket förstås är allt annat än optimalt. Glädjande nog har samtliga skådespelare från den förra filmen repriserat sina roller till tvåan, vilket alltid är positivt. Erik Haag är mycket bra som Max, och Mikaela Ardai Jennefors är som vanligt utmärkt som Gidget - båda två passar mycket bra i sina roller, och gör imponerande rollprestationer. Det är också kul att få återhöra gamla goda Frej Lindqvist i den nytillkomna rollen som Tuppen, och han är mycket bra. Av de större rollerna är det cirkusdirektören Sergei som är det största problemet - Erik Johansson är visserligen bra röstmässigt, men den fejkade brytningen låter inte speciellt trovärdig. Alla talar med bra eller utmärkt inlevelse.

Utan möjlighet att se originalversionen är det förstås omöjligt att bedöma översättningen, men allt låter i alla fall naturligt och jag kunde inte hitta något som tyder på översättningsfel. De sånger som förekommer, främst i bakgrunden, är inte dubbade utan kvar på engelska. De rapp-partier som förekommer har dock dubbats till svenska. Munrörelserna stämmer förhållandevis väl, och även fast det sällan blir perfekt blir det heller aldrig störande, och det är mycket sällan man tänker på det. Och mycket mer än så kan man väl knappast kräva av en dubbning.

Husdjurens hemliga liv 2 har till hälften en mycket imponerande svensk bildversion, men tyvärr bara till hälften. Samtliga förtexter står helt på svenska, och filmens titel står också på svenska (samtidigt som en speakerröst också läser upp den svenska titeln). De textskyltar som förekommer under filmens gång har inte översatts, vare sig i bild, via undertexter eller via speakerröst, men är å andra sidan heller inte speciellt viktiga för handlingen. Men eftertexterna är tyvärr helt och hållet på engelska, och listar också de engelskspråkiga rösterna vid två olika tillfällen; vilket ju är ganska meningslöst när man faktiskt inte fått höra någon av dem. Efter alla sluttexter visas svenska röster och studiocredits under en enda lång textskärm, som visas i några få sekunder - att hinna läsa allt är allt annat än lätt, och man kan ju ana hur många som stannat kvar hela tiden för att faktiskt få se listan...

Recensionen skriven: 10 juni 2019
Senast uppdaterad: 10 juni 2019

Recensionen har lästs 2607 gånger av 1646 personer, sedan den 10 juni 2019