Kortfattade recensioner

Manusförfattare: Lorene Scafaria, baserat på en tidningsartikel av Jessica Pressler
Dorothy/Destiny - Constance Wu Ramona - Jennifer Lopez
Justice - Mette Towley Mercedes - Keke Palmer
Annabelle - Lili Reinhart Elizabeth - Julia Stiles
Lily - Scarlett Sher Juliet - Emma Batiz
Dawn - Madeline Brewer Doug - Steven Boyer

Dorothy försöker försörja sin sjuka mormor, och jobbar därför på strippklubben Moves. Där kommer hon i kontakt med Ramona, som lär upp Dorothy hur man gör för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men en kort tid senare inträffar finanskrisen 2008, och plötsligt blir det hopplöst att tjäna några stora pengar på strippklubbar då nästan ingen har råd att gå dit. Dorothy, Ramona och några av deras vänner sätter istället i system att lura finanskillar från Wall Street på mycket pengar genom diverse mindre lagliga metoder, vilket fungerar förvånansvärt väl - åtminstone till en början...

Hustlers har en intressant premiss, och inte minst det faktum att det hänt på riktigt - åtminstone i grova drag - förhöjer helhetsintrycket. Överlag är det en bra film, som är underhållande, fascinerande och engagerande. Intresset hålls vid liv, och det finns en viss spänning. Det är också intressanta rollfigurer, där åtminstone några hinner få ett visst djup; även om det är bäst ställt med Dorothy och Ramona. Det är charmigt och småroligt, och tiden går ganska fort. Men framförallt är det att själva historien hänt på riktigt som är den största behållningen, och det är ett tacksamt ämne att skildra på film.

Men det börjar ganska segt, och det är ett lite för stort parti i början som går ut på striptease och att se objektifierande striptease-shower på nattklubben. Självklart måste det skildras, då det är viktigt för handlingen, men det pågår lite för länge för sitt eget bästa; vilket gör det ganska jobbigt att bevittna och något repetitivt. När handlingen kommer igång på allvar blir det betydligt bättre, men även då förekommer ett par onödiga scener och bitvis går det lite på tomgång med relativt många scener av snarlik karaktär. Kanske hade filmen vunnit på att kortas ned en aning, eller åtminstone fokusera om en del för att lära känna fler av rollfigurerna istället för att fokusera så mycket på scener på nattklubben.

Hustlers är en bra och välgjord film, med överlag bra skådespelare. Jennifer Lopez är kanske inte världens bästa skådespelare, men gör ganska bra ifrån sig här; och Constance Wu är lysande. filmen är måhända i ytligaste laget, men är icke desto mindre underhållande och engagerande. Ibland blir det lite för mycket av allt, och jag hade gärna sett ett lite större djup. Men det är ändå en underhållande och bra film, som är värd att se för de flesta; men som samtidigt inte sticker ut tillräckligt mycket för att motivera ett högre betyg än en stabil sjua.

Recensionen skriven: 10 september 2020
Senast uppdaterad: 10 september 2020

Recensionen har lästs 1442 gånger av 769 personer, sedan den 10 september 2020