Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri & Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
Richard - Chris Rock Brenda - Gina Torres
Nikki - Kerry Washington George - Steve Buscemi
Mr. Landis - Edward Herrmann Mary - Welker White
Tracy - Samantha Ivers Teddy - Michael K. Williams
Jennifer - Cassandra Freeman Allan - Stephen A. Smith

Från komikern Chris Rock, känd från bl.a. Saturday Night Live och komediserien Everybody Hates Chris, kommer denna romantiska dramakomedi som i Sverige släppts direkt på DVD. Filmen är baserad på den franska komedin Amour l'après-midi från 1972, som såvitt jag vet aldrig släppts i Sverige. Chris Rock har både varit producent, regissör ovh manusförfattare för den här nyfilmatiseringen, och spelar själv huvudrollen som den medelålders mannen Richard Cooper. Han är gift och har två barn, och lever ett stillsamt och trevligt liv. Enda problemet är att han känner sig uttråkad, och han och hans fru har helt slutat ha sex. En dag stöter han ihop med en gammal bekant, den vackra kvinnan Nikki som en gång i tiden var hans bästa kompis flickvän. Han känner sig genast attraherad av henne, och de börjar umgås allt mer...

Det huvudsakliga syftet med en komedi är förstås att locka till skratt. Tyvärr har Chris Rock inte lyckats särskilt väl med det, då jag inte alls tyckte att filmen var speciellt rolig. Jag skrattade ett par gånger under filmen och log vid ett flertal andra tillfällen, men några högljudda skratt blir det aldrig och de klockrena poängerna lyser helt med sin frånvaro. Det är förstås en allvarlig brist att något som marknadsförs som komedi inte är särskilt rolig, men dessbättre fungerar ändå dramadelen hyfsat. Storyn är inte särskilt originell, och de flesta av oss har sett mängder av liknande filmer - även om man nu inte råkat ha sett den franska förlagan. Det är ändå intressant och periodvis fascinerande, och visst känner man sig igen sig då och då. Men samtidigt är filmen full av klichéer och övertydliga moralkakor, och efter ett tag blir det ganska tröttsamt. Vi får heller inte lära känna de flesta av rollfigurerna särskilt väl - i stort sett alla utom Richard förblir tämligen platta, vilket förtar en del av poängen. Om vi inte lärt känna vare sig Richards fru Brenda eller Nikki särskilt väl, så bryr man sig heller inte nämnvärt om vem han väljer i slutändan. Periodvis får man också intrycket att Chris Rock försöker att rättfärdiga manschauvinism och få utlopp för sin aggression mot kvinnor, och det känns inte rätt. Många luckor och frågetecken kvarstår också, och vi får exempelvis aldrig någon förklaring till varför hustrun Brenda inte vill ha sex. Dessutom tycker jag att slutet känns lite väl förenklat och orealistiskt, vilket inte känns rätt då filmen fram tills dess känts någorlunda trovärdig. Dock är filmen oförutsägbar, och åtminstone undertecknad lyckades inte att lista ut utgången, vilket förhöjer helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är också överlag bra, och både Kerry Washington och Gina Torres spelar övertygande som Nikki respektive Brenda. Chris Rock har jag aldrig varit alltför förtjust i, men han spelar ändå någorlunda bra här, även om han ger ett lite stelt intryck och dessutom tycks spela samma karaktär som i många andra sammanhang. Jag hade höga förväntningar inför I Think I Love My Wife, men tyvärr infriades dem inte alls. Det är en dramakomedi som helt följer standardmallarna utan större överraskningar. Största förvåningen med filmen är att den nästan helt saknar humor, vilket är en allvarlig brist för en dramakomedi. Den intressanta och oförutsägbara storyn räddar dock filmen från att bli en kalkon, och gör att jag med viss tvekan ändå sätter en fyra i betyg. Den känns nätt och jämnt sevärd, men tillför heller inte särskilt mycket - när filmen är över har du också glömt merparten, och den ger inget bestående intryck. Skulle den visas på TV kan den vara värd att se om du inte har något bättre för dig, men jag skulle inte rekommendera att lägga ner några pengar på den. Möjligen är den värd att hyra om du har extrem brist på sysselsättning, men att köpa DVD:n är att kasta pengarna i sjön. Jag har inte sett filmens franska förlaga, men jag har svårt att tro att den kan vara sämre än den här nyfilmatiseringen i alla fall... Utan tvekan den sämsta romantiska dramakomedin jag sett i mitt liv, och första gången jag blivit riktigt besviken på den genren, som jag fram tills nu trott har varit säkra kort.

Recensionen skriven: 8 april 2008
Senast uppdaterad: 9 april 2008

Recensionen har lästs 3557 gånger av 1914 personer, sedan den 8 april 2008