Manusförfattare: Craig Ferguson & Philip McGrade
Paul - Craig Ferguson Rebecca - Jemma Redgrave
Olivia - Charlotte Church Graham - Ian McNeice
Digger - Ralph Brown Sam - Anthony Stewart Head
Dr Bridget - Imelda Staunton Gordano - Stephen Noonan
Mary - Marion Bailey

Den brittiska sångerskan Charlotte Church från Wales slog igenom redan som 13-åring. Hon är numera 20 år gammal, och har redan hunnit ge ut ett flertal CD-skivor. Men hon är inte bara sångerska, utan har även provat på skådespeleri - som exempelvis i den här filmen, som var hennes filmdebut (även om hon gästspelat i enstaka avsnitt av TV-serier före det). Hos de flesta näthandlare anges dock titeln Family Business för den här filmen, något jag inte riktigt vet var det kommer ifrån, då DVD-omslaget överhuvudtaget inte anger någon annan titel än I'll be There. Enligt uppgift har dock filmen släppts för ett par år sedan på hyr-DVD och VHS av SF, innan höstens premiär på köp-DVD av Nordisk Film, så eventuellt kan man gissa att SF kanske kallade filmen för Family Business (vilket för övrigt var filmens ursprungliga arbetsnamn). Hur det än ligger till med den saken, så är det i alla fall hög tid att ta sig en titt på filmen. Vi får lära känna en avdankad popstjärna vid namn Paul Kerr, som fortfarande försöker hålla sig kvar i branschen, men utan tvekan har sett sina bästa dagar. På 1980-talet var dock saken en helt annan - då var Paul en stor och framgångsrik stjärna, avgudad av många och med fler tjejer än han kunde komma ihåg. En av dessa hette Rebecca, och de tillbringade några underbara dagar tillsammans, innan han flög vidare till nästa konsert och aldrig hörde av sig igen. Rebecca är nu en ensamstående mamma till 16-åriga Olivia, som inte har en aning om vem hennes pappa är. Men när Rebecca får höra att Paul hamnat på psyket efter ett misslyckat självmordsförsök, där han körde motorcykel ut genom ett fönster från andra våningen på sitt hus (!), anser hon att hon måste berätta sanningen för Olivia - att Paul i själva verket är hennes pappa. De söker upp Paul på sjukhuset, och han blir minst sagt chockad. Men trots hans inledande reaktion, börjar han umgås allt mer med Olivia och upptäcker att hon kanske brås på honom, och sysslar en del med sång.

Generellt sett brukar jag inte tycka om brittiska komedier. Engelsmännen brukar som regel ha alltför konstig humor, som inte alls passar oss i Sverige. Därför var det med viss tvekan jag satte mig när för att se den här filmen. Men ingen regel utan undantag, som det heter - dessbättre visar det sig nämligen att det här är en riktigt rolig film, med en normal humor som passar både mig och säkert de flesta i Skandinavien utmärkt. Det är också en intressant handling, som snabbt blir gripande. Det är helt enkelt lätt att leva sig in i den, trots enstaka logiska luckor. Jag måste motvilligt erkänna att jag aldrig hört talats om Charlotte Church innan jag såg den här filmen, men jag blev mycket imponerad - förutom en helt fantastisk sångröst, så är hon också riktigt bra på skådespeleri och gör en bra och trovärdig rolltolkning som Olivia. Jag hoppas att vi får se henna i fler filmer i fortsättningen. Även i övrigt medverkar bra skådisar; Jemma Redgrave gör en utmärkt insats som Rebecca, och dessutom får vi se den alltid lika duktiga Anthony Stewart Head (troligtvis mest känd som Giles i TV-serien Buffy the Vampire Slayer) i en biroll som den måttligt trevlige managern Sam Gervasi. Tyvärr är jag dock inte riktigt lika imponerad av Craig Ferguson som Paul Kerr. Craig är onekligen en duktig skådis, men han lyckas inte riktigt att porträttera karaktären Paul trovärdigt. En del av problemet kanske är att Craig också regisserat och skrivit manus - då är det säkerligen inte så lätt att vara tillräckligt opartisk för att se om man passar till en viss roll eller inte. Man kan även tycka att det förekommer lite för många omotiverade sångsekvenser, antagligen mestadels bara för att utnyttja Charlotte Churchs otroliga röst. Men det gör inte så mycket. Filmen är också ganska förutsägbar, och blir heller inte alltför djup. Men det behövs helt enkelt inte - man mår bra av filmen, och blir underhållen med både mycket humor, intressant story och bra musik. Mer än så kräver åtminstone inte undertecknad...

Köp-DVD-utgåvan kommer från Nordisk Film, och är mig veterligen en ny mastring/authoring - det är alltså inte samms skivor som SF släppte som hyrfilm 2004. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1 (d.v.s. fullskärm på en Widescreen-TV), och har relativt god kvalitet. Ljudet är dock av någon märklig anledning "bara" i 2-kanalig Dolby Surround, medan filmen är inspelad i Dolby Digital 5.1 och har även återgetts i det formatet i både den brittiska och amerikanska DVD-utgåvan. Svagt att inte se till att få med ljudet i originalformat, även om jag dock inte har utrustning för att spela upp 5.1-ljud i dagsläget, och därmed är fullt nöjd med stereo. Textning finns på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr ingen text för hörselskadade. Det finns heller ingen engelsk text, vilket åtminstone undertecknad ofta föredrar vid engelskspråkiga filmer. När man stoppar i skivan möts man av Nordisk Films korta vinjett, följt av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk (som inte går att hoppa förbi), följt av några trailers för andra filmer. Varför kunde man inte lägga sådana trailers valbara som extramaterial från huvudmenyn istället...? Därefter kommer vi i alla fall till menyn, som är på engelska med bakgrundsmusik. Tyvärr finns inget som helst extramaterial att tillgå. Mycket tråkigt, då både den brittiska region 2-utgåvan och den amerikansk-kanadensiska region 1-utgåvan enligt ska innehålla en del extramaterial - däribland kommentatorspår och bortklippta scener. Jag tycker det är dålig stil att inte se till att få med allt tillgängligt extramaterial från utländska utgåvor. Visserligen ges dessa inte ut av samma bolag (i resten av världen distribueras filmen av Warner Home Video), men om man lyckats att licensiera filmen som sådan, så borde det rimligen inte kosta alltför mycket att även licensiera (åtminstone merparten av) extramaterialet som redan producerats för England och USA.

Recensionen skriven: 19 november 2006
Senast uppdaterad: 19 november 2006

Recensionen har lästs 3553 gånger av 1998 personer, sedan den 5 december 2007