Madis Mägi - Georgi Staykov Matte - Zeljko Santrac
Felix - Anastasios Soulis Bill - Jonas Bane
Ann-Louise Rojas - Hanna Ullerstam Dick Jörgensen - André Sjöberg
Eva Ståhlgren - Jessica Zandén Frank Wagner - Joel Kinnaman
Stefano Heldna - Philip Panov Advokat Fredrixon - Magnus Roosman
Peter Kroon - Fredrik Dolk Andrei Dudajev - Sergej Merkusjev

Den svenska regissören Anders Nilsson började sin karriär som filmklippare och filmfotograf under 1980-talet. Efter en tids uppehåll slog han igenom 1999 som regissör och manusförfattare på egen hand, genom den framgångsrika thrillern Noll tolerans. Där fick vi första gången lära känna kriminalkommissarien Johan Falk, som 2009 fick en egen serie med sex nyproducerade filmer; varav de flesta släpptes direkt på DVD. Efter några års uppehåll är det nu dags för en andra säsong med Johan Falk, bestående av sex nyproducerade filmer varav alla utom den sista kommer att släppas direkt på DVD och Blu-Ray. Nu är det dags för den fjärde filmen i den här omgången, som fått den utan tvekan mest svåruttalade och svårstavade titeln hittills; Organizatsija Karayan. Anders Nilsson har återigen förpassats till producent, och nu är dt återigen Richard Holm som regisserat. Fortfarande utspelas handlingen på enheten GSI; gruppen för särskilda insatser inom Göteborgspolisen. Det är en polisavdelning som finns på riktigt, och som specialiserar sig på grov organiserad brottslighet.

Johan Falks sambo Heléns f.d. man Örjan är tillbaka i allas liv, och nu vill han få en bättre kontakt med hans och Heléns dotter Nina genom att betala för hennes nya lägenhet. Men Örjan som är byggnadsentreprenör har enorma skulder till en estnisk byggfirma, och de råkar ha kopplingar till den livsfarliga ryska maffian Organizatsija Karayan. Nu vill maffiagruppen visa vad som händer om Örjan inte betalar, och det gör dem genom att kidnappa Nina. Örjan försöker att dölja vad som hänt, men snart förstår Johan och Helén vad som hänt med Nina. Då gäller det att snabbt hitta henne, innan det är för sent...

Alla filmer med Johan Falk har varit sevärda, men hållit en ganska ojämn nivå och av filmerna i den här andra omgången är det bara den förra som varit så mycket att hurra för. Därför är det glädjande att se att Johan Falk - Organizatsija Karayan är den bästa hittills i den här omgången, och faktiskt en ganska bra film. Storyn är intressant, och jag uppskattar att fallet den här gången blir personligt i och med att Johan Falks styvdotter blir kidnappad. Då blir det betydligt lättare att bry sig om vad som händer än när det rör sig om namnlösa och okända offer, och därför var detta ett mycket smart beslut. Det gör att den här filmen har blivit mer engagerande och fängslande än de tidigare, då man hela tiden bryr sig om vad som ska hända. Det är genomarbetat och intressant.

Framförallt är det här den i särklass mest spännande filmen med Johan Falk hittills, och under stora delar av filmen - i synnerhet den sista halvtimmen - är det mycket spännande. Tempot är högt och intensivt, och det blir aldrig en lugn stund; i synnerhet inte mot slutet då man sitter på helspänn hela tiden. Om det verkligen kan klassas som action är fortfarande tveksamt, då det bara är några utvalda scener som faktiskt har konkreta actionsekvenser, men det fungerar i alla fall utmärkt som thriller hela filmen. Det är fartfyllt, fascinerande och precis lagom personligt så att man blir berörd på ett helt annat sätt än vad som hittills varit fallet.

Genom den spännande och intensiva stilen finns det inte så mycket utrymme till personbeskrivningar och karaktärsutveckling, men flera av poliserna får vi i alla fall lära känna på ett fullt godtagbart sätt. Sophie har tyvärr inte riktigt fått lika många nyanser som i Alla råns moder, men det är ändå helt okej med henne. Johan Falk har blivit hyfsat mångbottnad. Av förståeliga skäl får Nina dock inte mycket att arbeta med, men överlag fungerar ändå personbeskrivningarna helt okej den här gången. Bitvis är det dock något rörigt, och en del scenerna går så snabbt framåt att man knappt hinner se vad som händer. Det är ganska invecklat med många rollfigurer , och ibland är det inte helt enkelt att hålla isär allt och alla.

Men tyvärr dras helhetsintrycket ned markant av att filmen innehåller en del påtagliga trovärdigsproblem och logiska luckor. Särskilt under filmens sista knappa halvtimme sjunker trovärdigheten rejält, och det märks att filmteamet valt att fokusera på spänning på bekostnad av logiken. Somliga överlever sådant som borde vara osannolikt att överleva, och några scener har blivit onödigt utdragna där det märks att det bara fokuserar på spänning till varje pris. Vid några tillfällen känns det lite för osannolikt, och då har jag inte ens gått in på det faktum att Johan Falk själv utreder fall som berör hans närstående; något som inte borde vara vare sig logiskt eller tillåtet. Poliserna beter sig ibland också en smula märkligt, men det gör ändå inte så mycket i det stora hela och nog har jag sett betydligt större brister på den fronten.

Fotot är fullt funktionellt, men några alltför vackra vyer eller något originellt bildspråk erbjuds inte. Det rör sig trots allt om lågbudgetproduktioner skapade direkt för DVD, men för att vara en sådan är fotot över förväntan. Skådespelarinsatserna är helt okej, och Jakob Eklund gör en stabil insats som Johan Falk, även om han bitvis spelar något stelt. Meliz Karlge är mycket bra som Sophie, och gör en bra insats där hon nu äntligen får någonting att arbeta med. Jens Hultén är bra som Seth men får här inte alltför mycket att arbeta med. Det största problemet med rollbesättningen är fortfarande Mikael Tornving som Patrik. Det är omöjligt att ta honom på allvar i den här rollen, och han känns alltför malplacerad och nästan helt utan inlevelse. Hur exakt han kunnat få en sådan här roll är bortom mitt förstånd. Även en del av de andra poliserna och vissa av de kriminella personerna spelar inte alltför bra, och framförallt stör jag mig på Alexander Karim som Niklas - någon som hittills spelat helt okej, men som här känns mer konstlad än vanligt; kanske beroende på att han här ställts inför mer dramatiska scener. Det är ovanligt stor nivåskillnad mellan de bästa och sämsta skådespelarna.

Johan Falk - Organizatsija Karayan är en helt okej och underhållande film, med en intressant story och ett föredömligt tempo. Det blir aldrig segt eller tråkigt, och med en så här personlig historia är det förstås nästan oundvikligt att inte ta vid sig personligt. Det uppskattar jag, och det gör att den här filmen faktiskt blir ganska berörande för första gången någonsin. Det är bara tråkigt att trovärdigheten nästan sjunker till botten under slutscenerna, och det borde ha gått att lösa på ett snyggare sätt än så här. Den här gången får vi faktiskt återse Frank, men han har bara förpassats till en enda scen och får onekligen inte mycket utrymme. Har man sett de tidigare filmerna vill man förstås även se denna, och det är roligt att denna är bäst hittills av filmerna i den andra omgången. Men tyvärr är det fortfarande ett odiskutabelt faktum att svenska kriminalare inte håller någon alltför imponerande klass med internationella mått mätt, och det här är heller ingen direkt minnesvärd film. Men som underhållning för stunden duger det trots allt ganska väl, och betyget landar den här gången på en riktigt stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, och ljudet finns i både DTS och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig textning på norska, danska och finska. Textningen för hörselskadade är ganska enkel, och innehåller visserligen beskrivningar av viktigare ljud men däremot inte ett ord om vem som säger vad; inte ens när de inte syns i bild. Inte direkt optimalt för döva, men däremot behagligt för oss hörande som behöver ha på textning då det som vanligt är långt ifrån oproblematiskt att uppfatta vad som sägs i svenska filmer. När man matar in DVD-skivan visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och en trailer för en annan film. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är svenskspråkig men mycket enkel där det inte ens finns scenvalsmeny. Det enda extramaterialet som finns är en trailer för nästa film i serien (som dessutom visas automatiskt efter filmens slut), en trailer för den här filmen samt trailers för alla tidigare filmer i serien. Med andra ord inte särskilt mycket att hänga i granen...

Recensionen skriven: 16 januari 2013
Senast uppdaterad: 17 januari 2013

Recensionen har lästs 4417 gånger av 2808 personer, sedan den 16 januari 2013