Jen Kornfeldt - Katherine Heigl Spencer Aimes - Ashton Kutcher
Mr. Kornfeldt - Tom Selleck Mrs. Kornfeldt - Catherine O'Hara
Vivian - Katheryn Winnick Mac Bailey - Kevin Sussman
Olivia Brooks - Lisa Ann Walter Kristen - Casey Wilson
Henry - Rob Riggle Holbrook - Martin Mull
Lily Baily - Alex Borstein Jackie Vallero - Mary Birdsong

Den australiensiska regissören Robert Luketic har mestadels blivit känd för ett flertal romantiska komedier, och ligger bl.a. bakom Legally Blonde, Monster till svärmor och The Ugly Truth. Ibland har han dock gjort avvikningar från sitt favoritområde, och ansvarade 2008 för 21. Till sin nyaste film har Robert valt en kombination av flera genrer; en slags romantisk actionkomedi vid namn Killers, där manuset skrivits av Bob DeRosa (manusförfattaren bakom The Air I Breathe) och Ted Griffin (som bl.a. skrivit Ryktet går).

Jennifer har nyligen blivit dumpad av sin pojkvän, och motvilligt följer hon med sina kraftigt överbeskyttande föräldrar på resa till Nice i södra Frankrike. Där blir hon blixtförälskad i Spencer, men han har en hemlighet som hon inte vet om - han är hemlig CIA-agent, som dödat dussintals personer på uppdrag av myndigheten. Han inser att hans liv inte kommer att fungera med ett förhållande, och därför lämnar han agentlivet bakom sig och säger upp sig från CIA. Tre år senare är han och Jen gifta och lever ett stillsamt liv i samma amerikanska småstad som Jens föräldrar redan bor i. Men en dag gör sig Spencers förflutna påmint, och när folk försöker döda honom går sanningen upp för Jen.

På papperet verkar det här som en riktigt rolig film, och det är absolut en kul och intressant story som känns någorlunda originell efter omständigheterna. Men för att en actionkomedi ska fungera krävs rikliga mängder av humor och action. Av det sistnämnda finns det gott om i Killers, för det är en fartfylld och actionladdad film med snyggt koreograferad action. Problemet är att det helt enkelt inte är särskilt roligt. Jag skrattade inte en enda gång, och längre än till leenden eller enstaka småfniss går det aldrig. Ska en film fungera som komedi krävs betydligt mer än så. Storyn är utan tvekan gjord med glimten i ögat, och det är en så sanslös historia att det inte går att ta den på allvar. Men det är inte samma sak som att en film verkligen är rolig och humoristiskt lyckad, och jag förstår inte riktigt var det har gått snett i det här fallet.

Dock är det hyfsat spännande då och då, och det finns även en del övertygande romantik som jag uppskattar. Åtminstone bitvis är det en engagerande och fängslande film som håller intresset vid liv. Bäst fungerar det under den första halvtimmen. Då är det en trevlig romantisk dramakomedi, som visserligen inte är särskilt rolig men som trots allt underhåller och innehåller en del charm. Men när actiondelen tar fart förlorar filmen all den lilla trovärdighet den någonsin haft, och storyn blir så skruvad och tillspetsad att det är omöjligt att ta någon på allvar. Trovärdigheten sjunker till botten, och det känns mest konstlat och tillgjort. Vid en del tillfällen går det alldeles för långt, och då känns det ganska oengagerande. Det blir heller inte bättre av att det förekommer stora logiska luckor. Att en film har luckor eller inte är trovärdig gör inte mycket om bara är tillräckligt roligt så man faktiskt får skratta, men när man inte får det så är det något som inte är som det ska.

Fotot är dock snyggt, och filmen innehåller ett effektivt bildspråk och en del vackra vyer. Skådespelarinsatserna är överlag bra, där Katherine Heigl imponerar mest - hon är fullkomligt lysande som Jen, och bevisar än en gång att hon kan spela de flesta roller utan problem. Ashton Kutcher har aldrig tillhört någon av mina favoriter, då han brukar ha en förkärlek att spela ganska opersonligt och "träigt", men här gör han faktiskt en helt okej rollprestation. Dock tycker jag inte riktigt att Ashton och Katherine har den personkemi som hade behövts för att deras förhållande ska kännas äkta. Catherine O'Hara och Tom Selleck är riktigt bra som Jens föräldrar, och i övriga roller gör de flesta stabila men inte alltför starka insatser.

Killers har egentligen många kul ingredienser som borde göra det hela till en bra film; viss humor, mycket action, en del spänning och en del romantik. Men det har tyvärr inte blandats ihop till en sammanhängande film, och det är inte tillräckligt roligt för att det ska förbli engagerande när trovärdigheten sjunker till botten. Men det är inte alls en dålig film. Trots bristerna hölls mitt intresse vid liv under stora delar av filmen, och den duger som lättsam underhållning för stunden. Har man bara inte alltför höga förväntningar kan den därför vara sevärd, och förhoppningsvis kan andra finna filmen mer humoristisk än jag gjorde. Men det faktum att filmen känns bäst i början medan den fortfarande är en mer renodlad romantisk dramakomedi bevisar att den här blandningen inte fungerat så väl som regissören tänkt sig, och därför nöjer jag mig med en femma i betyg. Fastän det inte kan ses som dåligt, så är det en av Robert Luketics sämsta filmer, och både The Ugly Truth, Monster till svärmor och framförallt Legally Blonde är samtliga bättre än denna.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska översättningen håller hyfsad klass. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå visas några trailers för andra filmer. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men endast engelskspråkig.

Som extramaterial finns först en bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med skådespelare och filmteam. En del matnyttig information framkommer, men tyvärr blir det alldeles för mycket ryggdunkande och allmänt skryt över de inblandade, vilket man snabbt tröttnar på. För stort fokus har också lagts på att beskriva handlingen och rollfigurerna; något som inte ger särskilt mycket när man väl sett filmen. Därefter finns ett flertal bortklippta scener och alternativa scener, däribland ett ganska kul alternativt slut. Scenerna är småroliga och lite intressanta att se på, men ingen tillför särskilt mycket till filmen så det är förståeligt att de klippts bort. Slutligen finns även ett så kallat gag reel med misslyckade tagningar, som är småroligt men inte mycket mer än så. Där tar det roliga slut, och tyvärr har inte extramaterialet så mycket substans som jag hade hoppats på. Till extramaterialet finns endast finsk text, och den här gången inte ens dansk. Alltså måste man vara bra på engelska för att få ut något av extramaterialet.

Recensionen skriven: 22 oktober 2010
Senast uppdaterad: 22 oktober 2010

Recensionen har lästs 3462 gånger av 1853 personer, sedan den 22 oktober 2010