Larry McPherson - Tracy Letts Syster Sarah Joan - Lois Smith
Miguel McPherson - Jordan Rodrigues Shelly Yuhan - Marielle Scott
Fader Leviatch - Stephen Henderson Mr. Bruno - Jake McDorman
Jonah Ruiz - Daniel Zovatto Greg Anrue - John Karna
Diana Greenway - Laura Marano Casey Kelly - Bayne Gibby
Darlene Bell - Kathryn Newton Ms. Steffans - Kristen Cloke

Året är 2002, och Christine bor med sina föräldrar och sin storebror Miguel i den stora men tämligen anonyma staden Sacramento i Kalifornien. Christine tycker inte om sitt namn, och insisterar nu på att alla kallar henne för Lady Bird. Hon går sista året på en katolsk gymnasieskola i Sacramento, men vill helst av allt lämna staden och flytta till "någon stad med karaktär" så fort som möjligt. Det är en av många anledningar till att hon inte alls kommer överens med sin mamma Marion, och deras konflikt tar sig snabbt allt större proportioner. Därför vill Lady Bird inte berätta för sin mamma att hon i smyg söker till universitet på annat håll, och under tiden går hon och bästa vännen Julie med i skolans teatergrupp.

Greta Gerwig har alltid tillhört en av mina favoritskådespelare, och då hon dessutom tidigare skrivit manus med mycket bra resultat är det svårt att inte få höga förväntningar inför hennes regidebut. Då filmen dessutom blev Oscarsnomominerad och Greta skrivit manus själv, så sänker det knappast förväntningarna. Och mina förväntningar infriades till fullo, då Lady Bird är en mycket bra film. Historien är intressant och lagom omfattande, och trots en ganska kort speltid hinner hon med att berätta ganska mycket. Man behöver knappast vara ett geni för att dra slutsatsen att filmen delvis är självbiografisk, och det gör förstås allting ännu mer fascinerande.

Det har blivit en mycket fängslande film, där man snabbt dras in i handlingen och bryr sig om vad som ska hända. Rollfigurerna har blivit mångbottnade och nyanserade, och även fast det är bäst ställt med Christine/Lady Bird får hennes föräldrar också oväntat många nyanser. Det är överlag en ovanligt nyanserad film, där ingen är helt god eller helt ond och alla har både positiva och negativa egenskaper - med andra ord precis som i verkligheten, men som sällan förekommer på film. Här finns heller i stort sett inga stereotypa rollfigurer, och allt upplevs mycket realistiskt och jordnära. Det är också en relativt banbrytande film, då det finns väldigt få uppväxtskildringar som gjorts av både en kvinnlig regissör och en kvinnlig manusförfattare; och man märker trots allt skillnaden i tonfall och känsla.

Trots en omfattande berättelse - där vi i stort sett får följa ett helt år i Christines liv - och en ovanligt kort speltid (1 timme 34 minuter) upplevs det aldrig fragmentariskt eller rörigt på samma sätt som annars ofta blir fallet. Allting är lättbegripligt, men samtidigt relativt lågmält och det upplevs aldrig övertydligt eller tillrättalagt. Det är en svår balansgång att få till en film som både är lågmäld och samtidigt inte blir svårbegriplig, men Greta har lyckats väldigt väl.

Det är charmigt och underhållande, och här finns hyfsat mycket humor där man får skratta då och då åt situationerna och replikerna. Någon enorm skrattfest är det inte, men man får fnissa ganska ofta och skratta högt någon gång då och då. Om man förväntar sig en renodlad komedi blir man kanske besviken, men å andra sidan spelar filmen heller aldrig på humor eller komiska situationer utan fokus ligger hela tiden på en trovärdig och lågmäld berättelse. Det är också en uppfriskande omväxling att helt slippa slapstick-komik och annan mer överdriven komedi. Samtidigt som det finns en del humor är det också en engagerande och berörande berättelse, som fungerar minst lika bra som drama. Periodvis är det mycket gripande, och vid några tillfällen kunde jag inte hålla tårarna borta. Men till skillnad från många andra gripande filmer har Greta Gerwig helt lyckats undvika översentimentalitet, och filmen spelar aldrig på känslosträngar; en imponerande bedrift som få lyckats med till 100%.

Kort sagt är Lady Bird en mycket imponerande film, och det finns ärligt talat inte mycket att klaga på. Jag hade dock gärna velat veta mer om storebrodern Miguel, som inte får vare sig lika mycket utrymme eller nyanser som övriga familjemedlemmar. Om honom får vi ärligt talat inte veta särskilt mycket. Den presumtiva pojkvännen Kyle känns också lite underutvecklad, och får aldrig samma djup som Danny. Jag tror också filmen hade vunnit på att förlängas en smula, då det är mycket jag hade velat veta mer om och som inte riktigt hinns med under den här korta filmen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk som tillsammans med övertygande scenografi gör att det ser ut och känns som 2002 in i minsta detalj. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, även fast jag i och för sig saknar att inte få se Greta Gerwig själv i någon roll. Saoirse Ronan är utmärkt i huvudrollen som Christine/Lady Bird, och gör en fantastisk rollprestation som är naturlig och lågmäld helt utan överspel eller konstlade manér. Det kan ärligt talat inte bli mycket bättre, och det var fullt rättvist att hon blev nominerad till Oscar. Förmodligen borde hon ha vunnit också, om det funnits rättvisa. Laurie Metcalf är också mycket bra som hennes mamma Marion, som även hon gör en naturlig och stark insats av sällan skådat slag. Den i mina ögon tämligen okända Beanie Feldstein - bror till den betydligt mer kända Jonah Hill - imponerar också stort i en ganska liten men viktig biroll som bästa vännen Julie. Tracy Letts får inte så mycket att arbeta med som Christines pappa, men gör bra ifrån sig; även fast jag måste medge att de kvinnliga skådespelarna imponerar mer än de manliga.

Lady Bird är en mycket bra och välgjord film, som imponerar stort med sin lyckade blandning mellan berörande drama och humoristisk komedi. Det är charmigt, roligt och gripande; samtidigt som det är lågmält och aldrig spelar på känslosträngar. Det var ärligt talat väldigt länge sedan jag såg en så trovärdig och realistisk uppväxtskildring, där det inte finns minsta lilla konstlade inslag utan allting upplevs så naturligt. Därför får man nästan en dokumentär känsla över hela filmen, och det vill inte säga lite. Visst hade kanske filmen vunnit på en fördjupning inom vissa områden och karaktärer, och dryga 90 minuter är i kortaste laget för en så omfattande berättelse. Men å andra sidan vill man ju inte få filmer för långa för sitt eget bästa, som annars så ofta är fallet; och jag förstår att man velat fokusera på just Christine/Lady Bird i första hand.

Trots en och annan brist är Lady Bird ändå en av de mest lovande regidebuter jag sett på flera års tid, och det ska bli intressant att se vad Greta Gerwig kan åstadkomma i framtiden. Det här är en mycket imponerande och snudd på fantastisk film, som hittills är min favorit av de Oscarsnominerade filmerna i år och som i mina ögon borde ha vunnit Oscar för bästa film - nu har jag i och för sig "bara" sett 7 av de 9 nominerade filmerna hittills, men har ändå svårt att tänka mig att de kvarvarande kommer att slå den här alltför underskattade pärlan. Det är kort sagt en film som är otroligt sevärd, och som alla bör se. Se den nu! Mitt betyg når upp till en ganska stark åtta, men det är inte mycket som återstår till nian; och när jag får möjlighet att se om filmen när den släpps på DVD och Blu-Ray är det mycket möjligt att betyget kan höjas.

Recensionen skriven: 8 mars 2018
Senast uppdaterad: 8 mars 2018

Recensionen har lästs 2129 gånger av 1227 personer, sedan den 8 mars 2018