Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Archie - Morgan Freeman Sam - Kevin Kline
Diana - Mary Steenburgen Lisa - Bre Blair
Lonnie - Romany Malco Dean - Jerry Ferrara
Ezra - Michael Ealy Ezras fru - Karen Ceesay
Maurice - Roger Bart Miriam - Joanna Gleason
Sig själva - Stefan Gordy / Curtis Jackson Servitris - Weronika Rosati

Fyra unga killar strax under tonåren blir vänner i Brooklyn under 1950-talet. De fortsätter att hålla kontakten, men flyttar snart åt varsitt håll. Nu är alla just under 70 år gamla - Paddy har blivit en bitter enstöring i New York efter att hans fru Sophie dött ett år tidigare, Archie bor med sin överbeskyddande son och hans familj i New Jersey, Sam och hans fru lever ett trivsamt men halvtråkigt liv i Florida och Billy lever lyxliv i Malibu tillsammans med sin nästan 40 år yngre flickvän Lisa. Under en begravning råkar Billy helt plötsligt fria till den 32-åriga Lisa, och han ringer upp sina forna barndomsvänner för att berätta nyheten. Då paret ska gifta sig redan om en vecka i Las Vegas bestämmer Archie och Sam att de genast ska ta med Billy till Las Vegas för svensexa. Efter viss tvekan går Paddy också med på det. Men Las Vegas har förändrats en del sedan de senast besökte staden några decennier tidigare...

Storyn och upplägget låter inte alltför originellt, och det är det väl egentligen inte heller. Men Last Vegas lyckas ändå att sammanställa allting till en någorlunda nyskapande helhet, och dessutom är det en trevlig omväxling med en film där de flesta större rollfigurer är i 70-årsåldern - det tillhör knappast vanligheterna... Filmen som sådan är ganska bra, men tyvärr lite för ojämn. Det är charmigt och underhållande, och överlag är det ganska roligt. Man får skratta en del, och det förekommer en del lyckade humoristiska poänger. Jag uppskattar också att det för en gångs skull inte kryllar av "kiss och bajs"-humor, utan sådant håller sig till ett minimum. Det är förvisso ganska långt mellan de riktigt stora skratten, men det är i alla fall småroligt väldigt ofta.

Samtidigt fungerar filmen även tillfredsställande som drama, då det finns en seriös underton och ett påtagligt djup vid många tillfällen. Det är tänkvärt och överlag någorlunda trovärdigt, och jag uppskattar att det aldrig blir riktigt lika tillspetsat eller skruvat som exempelvis Baksmällan (som det åtminstone på papperet annars är lätt att dra paralleller till). De fyra huvudrollerna har alla blivit relativt mångbottnade, och Diana hinner i alla fall få några nyanser. Överlag är det också oförutsägbart och med många oväntade (plus några få väntade) beståndsdelar.

Allt detta låter lyckat, och det är det också. Problemet är just att det blivit en så ojämn film. Medan den periodvis är både djupsint och berörande blir den vid andra tillfällen ytlig och sexistisk, och till största delen är kvinnosynen under all kritik. Det finns lite för många scener med unga snygga (och oftast halvnakna) tjejer tillsammans med de fyra äldre huvudrollerna, och det förekommer också ett fåtal helt onödiga scener som borde ha klippts bort. Det mest uppenbara exemplet är en helt poänglös scen med en bikinitävling, som varken är rolig, underhållande eller har minsta lilla relevans till handlingen - den känns mest som en ursäkt för att kunna visa upp en massa snygga lättklädda tjejer.

Om det faktiskt är roligt kan man absolut ha överseende med scener som egentligen inte tillför något, men när det inte finns någon som helst humor ser jag ingen anledning till att behålla scenen. Det hinner förvisso aldrig bli segt eller tråkigt, men man stör sig när filmteamet lagt till flera minuter långa scener till synes utan anledning. Det förekommer också vissa logiska luckor och ologiska beteenden, och åtminstone undertecknad lyckas inte få allting att hålla ihop logiskt. Bitvis känns storyn också en smula konstruerad och tillrättalagd.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte alltför nydanande bildspråk. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och det är onekligen en imponerande ensemble som filmteamet har lyckats få ihop. Michael Douglas, Robert De Niro, Morgan Freeman och Kevin Kline är alla mycket bra, och spelar övertygande och starkt. Mary Steenburgen är som vanligt utmärkt, och gör allt som går av den något begränsade rollfiguren. Bre Blair gör vad som går av den tyvärr alltför platta rollfiguren Lisa, men det är tyvärr inte så mycket som jag hade önskat.

Last Vegas är en underhållande och ganska rolig, men i slutändan också ganska ojämn, film. Det är charmigt, kul och förhållandevis nyskapande; men medan det periodvis är både djupsint och tänkvärt är det nästan lika ofta tämligen ytligt. Humorn är också ojämn, och medan det bitvis är väldigt kul är det ibland inte mycket att skratta åt. Men skådespelarna förhöjer onekligen helhetsintrycket, och därigenom är det trots allt en ganska lyckad och fullt sevärd film. Samtidigt hade jag dock väntat mig lite mer, och då det finns några brister för många nöjer jag mig efter moget övervägande med en stark sexa i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på franska, italienska, tyska och spanska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 10 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är aningen i minsta laget, men är ändå förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än merparten av alla Blu-Ray-filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval och en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen...

Som bonusmaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Jon Turteltaub och manusförfattaren Dan Fogelman. Det är hyfsat intressant, och vi får veta en del matnyttig information. Men alltför stor vikt läggs åt att beskriva inspelningstekniska detaljer, som lär vara av måttligt stort intresse för utomstående - vem bryr sig exempelvis om vilken scen i filmen som spelades in först...? Istället hamnar manus och storyline i skymundan, och därför blir kommentatorspåret bitvis lite halvtråkigt att lyssna på. Därefter återfinns sex olika minidokumentärer om produktionen av filmen, som alla har en speltid på mellan två och tre minuter vardera, som bl.a. tar upp rollfigurer, rollbesättning, inspelningen i Las Vegas och ett inslag om discjockeyn och rapparen Redfoo som spelar sig själv i filmens mest ytliga och poänglösa scen. Bitvis är det hyfsat intressant, och vi får veta en del värdefull information. Men alltför stor tyngdvikt läggs åt att beskriva rollfigurer och annat som är uppenbart när man väl sett filmen, och det blir också lite väl mycket skryt över de inblandade. Bitvis förefaller det uppenbart att dessa inslag producerats i marknadsföringssyfte innan filmen haft premiär. Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men allt har i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 9 maj 2014
Senast uppdaterad: 10 maj 2014

Recensionen har lästs 3161 gånger av 1825 personer, sedan den 9 maj 2014