Kortfattade recensioner

L'immensitā
(L'immensitā)

L'immensitā premiärvisades på Göteborgs filmfestival. Det är ännu inte klart när filmen får ordinarie biopremiär i Sverige, men den kommer distribueras av Lucky Dogs och gå på bio - troligtvis under våren.
Sök efter L'immensitā på CDON
Drama / Komedi / Musikal / Historiskt / Spelfilm / Långfilm
Speltid: 1 timme 37 minuter
Produktionsland/år: Frankrike/Italien, 2022
Produktionsbolag: Wildside, Pathé Pictures International, Chapter 2 & France 3 Cinema, i samarbete med Warner Bros. Pictures & Canal+
Producent: Lorenzo Gangarossa, Mario Gianani & Dimitri Rassam
Regi: Emanuele Crialese
Manusförfattare: Emanuele Crialese, Francesca Manieri & Vittorio Moroni
Svensk distributör: Lucky Dogs
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
Clara - Penélope Cruz Felice - Vincenzo Amato
Adriana/Andrew - Luana Giuliani Sara - Penélope Nieto Conti
Gino - Patrizio Francioni Diana - María Chiara Goretti
Nonna - Alvia Reale María - India Santella
Marina (Felices älskarinna) - Rita De Donato Alberto - Carlo Gallo
Paola - Ilaria Genatiempo Josephine - Valentina Cenni
Doktorn - Mariangela Granelli Camilla - Clara Ponsot

Det är 1970-tal i den växande storstaden Rom, där medelålders Clara bor med sin familj som precis flyttat till ett nybyggt lägenhetshus. Hon är gift och har tre barn, men maken Felice är konstant otrogen - något hon är medveten om men inte låtsas om, och varför barnen istället är mittpunkten i hennes liv. Men äldsta dottern Adriana ser sig själv som kille, och kallar sig själv för Andrew, vilket dock ingen annan vill kalla henne för. Då Adriana/Andrew aldrig träffat grannarna till deras nya bostad ser hon (eller han) sin chans, och presenterar sig som kille. Mot föräldrarnas rekommendation börjar Andrew också att umgås med en grupp migranter från migrantsamhället strax bortom skogen, där han/hen blir förälskad i Sara.

L'immensitā (betyder ungefär "Oändligheten" på svenska) är en bra och underhållande film. Handlingen är intressant, och att filmen också huvudsakligen är självbiografisk utifrån regissörens liv förhöjer också helhetsintrycket. Det har blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv på ett enkelt men effektivt sätt. Genren är något svårdefinierbar - överlag är det ett drama, men det finns också musikalinslag och inslag av komedi. Det är charmigt, småroligt och fascinerande, och dessutom är det läckert med 1970-talsestetiken och de starka pastellfärgerna.

Transtemat kring Adriana/Andrew är förstås ett välkommet inslag, inte minst i och med 1970-talsmiljön som åtminstone i Italien inte direkt var en tid där man brukade prata om sådant. Däremot hade jag önskat mig en lite större fördjupning kring ämnet, för som det är nu skrapar man bara på ytan av det här viktiga och intressanta ämnet där det funnits mycket mer att tillägga - bara en sådan sak att alla fortfarande envisas med att kalla Adriana/Andrew för "hon" upplevs irriterande, där ingen ens tar upp pronomen, även om det kanske inte var anmärkningsvärt för 1970-talets Italien.

Överlag lider L'immensitā av problemet med att manusförfattaren verkar ha velat gapa över lite för mycket, för de ämnen som tar upp är lite för stora för att kunna rymmas i en film på 1 timme 37 minuter. Här finns både Adris/Andrews transsexualitet, lillebror Ginos problem, Felices otrohet, Claras "instängda" situation, situationen med migranter och boendemiljöer m.m. Det blir helt enkelt lite för många ämnen att ta upp i en enda film, vilket resulterar i att det mesta känns ouppklarat och att allt upplevs en aning för ytligt. Det gör att flera sidohistorier mest rinner ut i sanden, och inget hinner riktigt få det djup som hade behövts. Det känns också som att manusförfattaren haft problem att knyta ihop säcken, då filmen slutar ganska abrupt med många obesvarade frågor. Och vad musikalnumren egentligen har för relevans kring allting har jag fortfarande inte lyckats lista ut...

L'immensitā är en bra och välgjord film, med ett utmärkt foto och mycket bra skådespelare - Penélope Cruz är förstås alltid bra, även när hon för ovanlighetens skull talar italienska (istället för spanska), och Luana Giuliani är utmärkt i en svår roll som Adri/Andrew. Det är charmigt, underhållande och småroligt, och i och med de angelägna ämnena finns här mycket att hämta. Men kanske hade det här passat bättre som en miniserie istället för en (relativt kort) långfilm, för det blir helt enkelt för mycket att klämma in i en enda film; vilket leder till att inget av sidohistorierna känns riktigt uppklarat när eftertexterna börjar rulla. Fastän man haft trevligt hela filmen igenom, och det dessutom är berörande, lämnas man därför av en något antiklimaktisk känsla. Men dåligt är det absolut inte, och det är utan tvekan en film väl värd att se, men som inte blir lika minnesvärd som den borde ha blivit. Jag nöjer mig därför med en stabil sjua i betyg, och det borde ha blivit bättre än så om man hade fokuserat på lite färre teman och istället hunnit utforska dessa mer ordentligt.

Recensionen skriven: 10 februari 2023

Recensionen har lästs 1127 gånger av 730 personer, sedan den 10 februari 2023